Sammendrag av lovforslag
I kapittel 9 omtales bestemmelser i Grunnloven som
er sentrale for barnevernsområdet, samt de folkerettslige forpliktelsene
som også oppstiller rettslige grenser for utformingen og anvendelsen
av barneverns-loven og gjennomføringen av tiltak innenfor barnevernet.
Særlig FNs barnekonvensjon og Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK) er viktige i denne sammenheng. Begge konvensjonene er inkorporert
i norsk rett.
I kapittel 10 foreslås det å styrke barns rettigheter ved
å gi alle barn, også de uten partsrettigheter, klageadgang på vedtak
om flytting. Klageretten omfatter vedtak om frivillige tiltak utenfor
hjemmet og vedtak om flytting mellom tiltak etter omsorgsovertakelse.
Kapittel 11 gjelder oppfølging av foreldre etter omsorgsovertakelse. Det
foreslås å lovfeste at barneverns- og helsenemnda i vedtak om omsorgsovertakelse
skal tydeliggjøre antatt varighet og foreldrenes støttebehov, dersom
det er holdepunkter for det. Det foreslås også å gi barnevernstjenesten
plikt til å tilby barn og foreldre oppfølging etter at et vedtak
om omsorgsovertakelse er opphevet (tilbakeføring). I kapittel 12
foreslås det at barnevernstjenesten midlertidig kan stanse samvær
som er til skade for barn.
Kapittel 13 inneholder flere lovforslag som
skal bidra til mer stabilitet og økt forutsigbarhet i fosterhjem. Det
foreslås å gi fosterforeldre økt og tydeligere beslutningsmyndighet
på vegne av barnet. Departementet foreslår også å styrke fosterforeldres
økonomiske rammevilkår gjennom en overordnet regulering av barnevernstjenestens
plikter. Departementet foreslår en lovfestet plikt for kommunen
til å yte godtgjøring og utgiftsdekning til fosterforeldre. Departementet
foreslår videre å lovfeste at barnevernstjenesten skal kompensere
frikjøpte fosterforeldre for manglende mulighet til å opptjene tjenestepensjon.
For å styrke fosterforeldres stilling ytterligere foreslår departementet
å gi fosterforeldre klagerett på vedtak om flytting mellom tiltak
etter omsorgsovertakelse.
I kapittel 14 foreslår departementet å innføre
et nytt tiltak: varig fosterhjem. Varig fosterhjem skal gi mer forutsigbarhet
for barn som bor i fosterhjem og som ikke kan flytte tilbake til
foreldrene. Departementet foreslår også at barneverns- og helsenemnda
skal kunne vedta besøkskontakt for søsken etter vedtak om adopsjon,
og at barnet fra fylte 12 år må samtykke til besøkskontakt både
med foreldre og søsken.
Kapittel 15 omfatter flere endringer i lovens
kapittel 10 som skal sikre forsvarlig omsorg og beskyttelse for barn
og unge som bor på institusjon, samtidig som rettssikkerheten deres
blir ivaretatt. Departementet foreslår redaksjonelle, språklige
og begrepsmessige endringer for å gjøre regelverket tydeligere og
mer forståelig. Det foreslås å tydeliggjøre i loven hvilket handlingsrom
omsorgsansvaret gir ansatte til å sette grenser for barn som bor
på institusjon. Departementet foreslår også å oppheve dagens forbud
mot å føre kontroll med barnets korrespondanse, samt å lovfeste
at institusjonen på visse vilkår kan treffe vedtak om innsyn i barnets elektroniske
kommunikasjon. Adgangen til å bruke fysisk makt dersom det er strengt
nødvendig for å avverge alvorlig skade på barnets liv eller helse,
foreslås også tydelig regulert.
Departementet foreslår i kapittel 16 endring
av enkelte andre begreper i barnevernsloven. Blant annet foreslås
grunnvilkåret i barnevernloven § 6-2 første ledd endret fra «har
vist alvorlige atferdsvansker» til «utsetter sin utvikling for alvorlig
fare», og tilleggsvilkåret i dagens § 6-2 bokstav c foreslås endret
fra «utpreget normløs atferd» til «utpreget skadelig handlemåte».
Departementet foreslår en gjennomgående endring av barnevernslovens
øvrige bestemmelser som inneholder varianter av begrepet «atferd»
med nødvendige tilpasninger, i samsvar med endringen i § 6-2. I
tillegg foreslås det tilsvarende endringer i annet lovverk som henviser
til barnevernloven § 6-2. Også enkelte andre begreper, som plassering,
foreslås gjennomgående tatt ut av loven.
Det er et overordnet mål at barn og familier
får tidlig hjelp og tilbud nær der de bor. Tilbudet i og rammene
for det kommunale barnevernet er avgjørende for å nå dette målet.
I kapittel 17 foreslår departementet hjemmel til et kommunalt botiltak
med døgnbemanning. Forslaget tar utgangspunkt i kravene som gjelder for
barnevernsinstitusjonene. Blant annet foreslås det krav om statlig
godkjenning og regelmessig tilsyn fra statsforvalteren. Departementet
foreslår også å presisere at barn som bor i fosterhjem eller på
institusjon, kan tilbys et støttehjem som en del av barnevernstjenestens oppfølging.
Departementet foreslår i kapittel 18 enkelte
endringer i kompetansekravene ved ansettelse i barnevernsinstitusjon.
Formålet er å legge bedre til rette for at institusjonene kan etablere
personalgrupper med bredde i kunnskap, erfaring og ferdigheter slik
at de kan møte barna og ungdommenes ulike behov og interesser. I
dag er det krav om at faglig personell som ansettes i en institusjon,
som hovedregel må ha relevant bachelorutdanning. Departementet foreslår
å endre kompetansekravet slik at barnevernsinstitusjonene kan ansette
faglig personell som kan dokumentere minst tre års arbeidserfaring
fra barnevernsinstitusjon, andre barnevernstiltak med døgnbemanning
eller sammenlignbare omsorgstiltak etter annet lov og regelverk.
Departementet foreslår videre at barnevernsinstitusjonene også kan ansette
studenter som er underveis i «relevant utdanning».
Kapittel 19 omhandler kompetanse og veiledning
i den kommunale barnevernstjenesten. Det foreslås å begrense masterkravet
som vil gjelde fra 2031 til bare å omfatte barnevernstjenestens
leder og stedfortreder. Departementet foreslår også en ny hjemmel
for å fastsette forskrift om krav til veiledning. Veiledning av
nytilsatte er viktig for å sikre kvaliteten i tjenestene og kan bidra
til å redusere turnover.
Kapittel 20 om saksbehandlingsregler og beslutningsgrunnlag
inneholder forslag som skal styrke rettssikkerheten. Det foreslås
mindre justeringer i bestemmelsen om legalitetskontroll av akuttvedtak.
Departementet foreslår videre å presisere hvilken kommune som har
ansvaret for ettervern. For å styrke det formelle rammeverket ved
bruk av sakkyndige i barnevernet foreslår departementet en hjemmel
og et behandlingsgrunnlag for å føre en oversikt over barnefaglige
sakkyndige. Det foreslås også en forskriftshjemmel om at departementet
kan gi nærmere regler om innholdet i og forvaltning av oversikten.
Departementet foreslår videre å harmonisere barnevernslovens bestemmelse
om åpenhet i barneverns- og helsenemnda med tvistelovens regler.
Hovedregelen vil like fullt fortsatt være at nemndas møter skal
holdes for lukkede dører.
I kapittel 21 foreslås det at barnevernstjenesten
skal ha plikt til å informere statsforvalteren om dødsfall, livstruende
hendelser og seksuelle overgrep når barn er i barnevernstiltak utenfor
hjemmet. Dersom barnet bor på institusjon, foreslås det at også
institusjonen skal informere statsforvalteren. Formålet med informasjonsplikten
er at tilsynsmyndighetene så raskt som mulig skal kunne vurdere
behovet for videre oppfølgning gjennom tilsyn.
Kapittel 22 gjelder forslag om en hjemmel for
nasjonalt barnevernsregister, og en hjemmel for å utarbeide nærmere
regler i forskrift. Tilgang til god styringsinformasjon og statistikk
er nødvendig for å vurdere kvaliteten på tjenestene og tilstanden
i barnevernet. Bedre og mer oppdatert styringsinformasjon innebærer
økt behov for behandling av personopplysninger. På denne bakgrunnen
foreslår departementet en tydeligere regulering av grunnlaget for
utvikling av statistikk og analyser om barnevernet.
Sakens dokumenter er tilgjengelige
på sakssiden på stortinget.no.