I lov 18. juni 2021 nr. 97 om barnevern gjøres
følgende endringer:
Kapittel 6 overskriften skal lyde:
Kapittel 6 Tiltak for barn som utsetter sin utvikling for alvorlig
fare m.m.
§ 6-1 første ledd første punktum skal lyde:
Et barn som utsetter sin utvikling
for alvorlig fare, kan på samme vilkår som etter § 6-2
gis opphold i institusjon dersom barnet selv og de som har foreldreansvar, samtykker
til det.
§ 6-1 tredje ledd skal lyde:
Dersom barnet forlater institusjonen
uten tillatelse eller unnlater å komme tilbake til institusjonen
etter fravær, og blir brakt tilbake til institusjonen
innen tre uker, kan barnet holdes tilbake i tre uker fra det tidspunktet da
barnet ble brakt tilbake til institusjonen.
§ 6-2 skal lyde:
§ 6-2 Vedtak om opphold i barnevernsinstitusjon
uten samtykke
Dersom mindre inngripende tiltak ikke
kan skape tilfredsstillende forhold for barnet og det er nødvendig
ut fra barnets situasjon, kan barneverns- og helsenemnda vedta
at et barn skal ha opphold i institusjon uten
samtykke fra barnet selv eller fra de som har foreldreansvar.
Slikt vedtak kan bare treffes dersom barnet utsetter sin utvikling
for alvorlig fare på en eller flere av følgende måter:
-
a. ved å begå alvorlige
eller gjentatte lovbrudd
-
b. ved vedvarende problematisk bruk av
rusmidler
-
c. ved andre utpreget skadelige
handlinger.
Nemnda kan vedta opphold i institusjon i
inntil fire uker for observasjon, undersøkelse og korttidsbehandling.
Dersom det treffes nytt vedtak, kan oppholdstiden forlenges
med inntil fire nye uker.
Dersom barnet har behov for mer langvarig behandling,
kan nemnda vedta atoppholdet skal gjelde
i inntil tolv måneder. Barnevernstjenesten skal vurdere vedtaket
på nytt senest når barnet har oppholdt seg i institusjonen i seks
måneder. Nemnda kan i særlige tilfeller vedta at oppholdet skal
forlenges med inntil tolv måneder. Oppholdstiden etter
akuttvedtak etter § 4-4 skal inngå i den totale oppholdstiden som
gjelder for vedtak etter § 6-2 første og annet ledd.
Nemnda kan treffe vedtak etter første og annet
ledd bare dersom institusjonen er faglig og materielt i stand til
å tilby barnet forsvarlig hjelp. Institusjonen skal være godkjent
av barne-, ungdoms- og familieetaten til å ta imot barn på grunnlag
av vedtak etter denne bestemmelsen. Bestemmelsen i § 5-3 annet ledd
gjelder tilsvarende.
Dersom det er nødvendig ut fra formålet
med oppholdet, kan nemnda treffe vedtak om rusmiddeltesting uten samtykke
under oppholdet.
Barnevernstjenesten kan la være å sette vedtaket
i verk dersom forholdene tilsier det. Barnevernstjenesten skal i
så fall varsle nemnda. Vedtaket faller bort dersom det ikke er satt
i verk innen seks uker.
§ 6-3 skal lyde:
§ 6-3 Opphold i fosterhjem med særlige
forutsetninger eller i institusjoner med hjem
Vedtak etter §§ 6-1 og 6-2 kan også gjelde opphold i fosterhjem
med særlige forutsetninger. Fosterhjemmet skal være utpekt av barne-,
ungdoms- og familieetaten.
Vedtak etter §§ 6-1 og 6-2 kan også gjelde opphold i institusjoner
med hjem, jf. § 10-24.
§ 6-4 skal lyde:
§ 6-4 Vedtak om informasjon til fornærmede
eller etterlatte utsatt for et alvorlig lovbrudd
Når barneverns- og helsenemnda treffer vedtak
etter § 6-2, skal nemnda vedta at fornærmede eller etterlatte skal
informeres om dette dersom følgende vilkår er oppfylt:
-
a. begrunnelsen for vedtaket
er at barnet har begått et alvorlig lovbrudd
-
b. barnet hadde ikke fylt 15 år da lovbruddet
ble begått
-
c. det antas å ha betydning for fornærmede
eller etterlatte å få informasjon om vedtaket.
Det skal ikke gis informasjon dersom det
kan medføre fare for barnets sikkerhet.
Nemnda kan treffe vedtak som nevnt i første
ledd også i tilfeller der barnet allerede har tiltak etter
§ 6-2 når lovbruddet begås.
§ 6-5 første ledd skal lyde:
Er det truffet vedtak om informasjon til fornærmede
eller etterlatte etter § 6-4, skal institusjonen gi informasjon
om at barnet oppholder seg i institusjon, og varigheten
av oppholdet, institusjonens beliggenhet og annen nødvendig
informasjon om institusjonsoppholdet.
§ 6-6 paragrafoverskriften skal lyde:
§ 6-6 Vedtak om opphold i institusjon
når det er fare for at barnet kan utnyttes til menneskehandel
§ 6-6 første ledd første punktum skal lyde:
Dersom politiets vurdering og øvrige opplysninger tilsier
at det er nærliggende og alvorlig fare for at barnet utnyttes eller
kan bli utnyttet til menneskehandel, jf. straffeloven § 257, kan
barneverns- og helsenemnda treffe vedtak om opphold i
institusjon.
§ 6-6 andre ledd tredje punktum skal lyde:
Beskyttelsestiltakene kan også omfatte begrensninger
for hvem som kan få vite hvor barnet er, ved at barnet har
vedtak om skjult adresse.
§ 6-6 fjerde ledd første punktum skal lyde:
Barnevernstjenesten har ansvar for omsorgen
for barnet etter vedtak om opphold i institusjon.
Ny § 7-7 skal lyde:
§ 7-7 Barnevernstjenestens adgang til
å stanse fastsatt samvær
Barnevernstjenestens leder, lederens stedfortreder eller
påtalemyndigheten kan, når det er nødvendig, treffe midlertidig
vedtak om stans av samvær som er fastsatt av barneverns- og helsenemnda
eller domstolen, dersom det er fare for at barnet blir skadelidende
dersom samværet gjennomføres. På samme vilkår kan barnevernstjenesten
treffe midlertidig vedtak om tilsyn under samvær.
Dersom det er behov for videre tiltak, skal
barnevernstjenesten snarest følge opp det midlertidige vedtaket
med en begjæring til barneverns- og helsenemnda om endring av samvær.
Dersom slik begjæring ikke foreligger innen tre uker fra vedtakstidspunktet,
faller det midlertidige vedtaket bort.
Barnevernstjenesten skal fortløpende vurdere
behovet for det midlertidige vedtaket.
§ 8-3 tredje ledd skal lyde:
Dersom hensynet til barnet ikke taler mot det,
skal barnevernstjenesten legge til rette for at foreldrene kan få
tilbake omsorgen for barnet, jf. § 5-7. Barnevernstjenesten skal
systematisk og regelmessig vurdere om det er nødvendig å endre tiltaket,
herunder om det er grunnlag for å fremme sak om oppheving av vedtak
om omsorgsovertakelse, eller andre tiltak for å gi barnet ro og stabilitet.
§ 8-4 første ledd første punktum skal lyde:
Etter at det er truffet vedtak om opphold i
barnevernsinstitusjon etter § 6-1 eller etter § 6-2,
skal barnevernstjenesten følge med på hvordan barnet utvikler seg,
og om det får forsvarlig omsorg og behandling.
§ 8-4 tredje ledd andre punktum skal lyde:
Planen skal om mulig foreligge før barnet flytter
inn i institusjonen.
§ 8-4 fjerde ledd første punktum skal lyde:
I en sak om opphold i institusjon
uten samtykke etter § 6-2 skal barnevernstjenesten utarbeide et
utkast til plan for tiltaket og oppfølgingen av barnet som skal foreligge
når barneverns- og helsenemnda behandler saken.
Ny § 8-7 skal lyde:
§ 8-7 Oppfølging av barn og foreldre
etter vedtak om oppheving av vedtak om omsorgsovertakelse
Etter at barneverns- og helsenemnda har truffet vedtak
om oppheving av vedtak om omsorgsovertakelse, skal barnevernstjenesten
tilby barn og foreldre oppfølging i opptil seks måneder. Ved samtykke
skal barnevernstjenesten som en del av oppfølgingen formidle kontakt
med øvrige hjelpeinstanser. Barnevernstjenesten skal utarbeide en
plan for oppfølgingen.
§ 9-2 andre punktum skal lyde:
Barnet skal selv kunne bestemme i personlige spørsmål
så langt det er mulig ut fra formålet med oppholdet og
fosterforeldrenes ansvar for å gi barnet forsvarlig omsorg.
§ 9-6 skal lyde:
§ 9-6 Oppfølging av barn i fosterhjem
og oppfølging av fosterfamilien
Barnevernstjenesten i omsorgskommunen har ansvar
for å følge opp barnet i fosterhjemmet, jf. kapittel 8. Barnevernstjenesten
kan tilby støttehjem som del av oppfølgingen av barnet og fosterfamilien.
Barnevernstjenesten i omsorgskommunen har ansvar
for å følge opp fosterfamilien så lenge barnet bor i fosterhjemmet, og
skal gi godtgjøring og utgiftsdekning til fosterforeldrene. Barnevernstjenesten
skal også gi fosterforeldre godtgjøring for å kompensere for manglende opptjening
av tjenestepensjon, når de på grunn av fosterhjemsoppdraget helt
eller delvis ikke er i annet arbeid.
Barne-, ungdoms- og familieetaten skal
ivareta ansvaret etter første ledd annet punktum og annet ledd for fosterhjem
som etaten tilbyr, jf. § 16-3 annet ledd bokstav a og c.
§ 9-8 andre ledd skal lyde:
Fosterforeldrene kan klage på
vedtak om flytting etter § 5-5.
§ 9-9 første ledd første punktum skal lyde:
Det er forbudt for privatpersoner å drive formidlingsvirksomhet som
har som formål å gi barn opphold utenfor hjemmet.
§ 9-10 andre og tredje punktum skal lyde:
Kommunen skal føre tilsyn med hvert enkelt barn
i fosterhjemmet fra barnet har flyttet inn og
frem til barnet fyller 18 år. Formålet med tilsynet er å kontrollere
at barnet får forsvarlig omsorg i fosterhjemmet, og at forutsetningene
for oppholdet blir fulgt opp.
Kapittel 10 skal lyde:
Kapittel 10 Barnevernsinstitusjoner m.m.
§ 10-1 Barnevernsinstitusjonens
ansvar for forsvarlig omsorg, beskyttelse og behandling
Barnevernsinstitusjonen skal gi barn som oppholder
seg på institusjonen, forsvarlig omsorg, beskyttelse og
behandling. Institusjonen skal møte barn hensynsfullt og
ivareta barnets rettigheter og rettssikkerhet.
Departementet kan gi forskrift om det nærmere innholdet
i institusjonens ansvar overfor det enkelte barn.
§ 10-2 Barns rettigheter
i barnevernsinstitusjon
Barnet har rett til vern av sin personlige
integritet og forsvarlig omsorg, beskyttelse og behandling under
opphold på barnevernsinstitusjon.
Barn har rett til å medvirke i alle forhold
som vedrører barnet under opphold i institusjon,
jf. § 1-4. Barnet skal få tilstrekkelig og tilpasset informasjon
og har rett til fritt å gi uttrykk for sine meninger. Barnet skal
bli lyttet til, og barnets meninger skal vektlegges i samsvar med
barnets alder og modenhet. Institusjonen må sørge for at barnets
rett til medvirkning blir ivaretatt ved utformingen av institusjonens
daglige liv og ved andre forhold som vedrører barnet.
Barnet har rett til kontakt
med oppnevnt verge, advokat, barnevernstjeneste, tilsynsmyndighet,
helsepersonell, konsulær representant, prest, annen religiøs leder
eller lignende.
Departementet kan gi forskrift om det nærmere innholdet
i barns rettigheter i institusjon.
§ 10-3 Grensesetting ut fra
omsorgsansvaret
Barnevernsinstitusjonen har rett og
plikt til å sette grenser for barnet når det er nødvendig for å
gi barnet forsvarlig omsorg og beskyttelse ut fra barnets alder
og modenhet. Institusjonen kan på tilsvarende måte som foreldre
sette grenser for barnets bevegelsesfrihet, besøk, bruk av elektroniske
kommunikasjonsmidler og internett.
Hvilke grenser som kan settes i medhold
av omsorgsansvaret, må vurderes ut fra barnets individuelle behov for
omsorg og beskyttelse.
Hvis det er åpenbart nødvendig for å gi barnet
forsvarlig omsorg og beskyttelse, kan institusjonen
benytte milde former for fysisk makt, som å holde barnet kortvarig
fast eller lede barnet.
Tiltak som ikke kan gjennomføres i
medhold av omsorgsansvaret, krever hjemmel i lov.
Departementet kan gi forskrift om det
nærmere innholdet i omsorgsansvaret og gjennomføring av grensesetting
etter denne bestemmelsen.
§ 10-4 Trygghet og trivsel
på barnevernsinstitusjonen
Hvis det er nødvendig for å ivareta
trygghet og trivsel for andre på barnevernsinstitusjonen, kan institusjonen sette
tilsvarende grenser for barnet som nevnt i § 10-3 første ledd. Hvis
det er åpenbart nødvendig for å ivareta trygghet og trivsel for
andre på institusjonen, kan institusjonen benytte milde former for
fysisk makt som nevnt i § 10-3 tredje ledd.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av
grensesetting etter denne bestemmelsen.
§ 10-5 Forebygging av bruk
av fysisk makt og inngrep i barnets rettigheter
Barnevernsinstitusjonen skal
arbeide systematisk for å forebygge bruk av fysisk makt
og inngrep i barnets rettigheter.
Institusjonen skal gjennomgå bruk av
fysisk makt og inngrep i barnets rettigheter sammen med
barnet så snart som mulig etter at tiltaket er avsluttet.
Departementet kan gi forskrift om nærmere regler om
systematisk forebygging etter denne bestemmelsen.
§ 10-6 Vilkår for og omfanget
av grensesetting og inngrep
Før det settes grenser eller gjøres
inngrep, skal andre mindre inngripende tiltak være forsøkt
eller vurdert som utilstrekkelige. Tiltaket må være egnet til å
oppnå formålet og stå i rimelig forhold til interessene som skal ivaretas.
Tiltaket skal gjennomføres så skånsomt som mulig og ikke vare lenger
enn nødvendig.
Ved vurderingen av nødvendigheten og
forholdsmessigheten skal barnevernsinstitusjonen vurdere det samlede
omfanget og varigheten av grenser og inngrep overfor barnet. Det
skal også legges vekt på om barnet bor alene.
§ 10-7 Frivillig rusmiddeltesting
Barn kan samtykke til at det tas prøver av biologisk materiale
under oppholdet for å fastslå om det er brukt rusmidler, når det
er nødvendig for å gi barnet forsvarlig omsorg, beskyttelse og
behandling.
Barn med vedtak om opphold i barnevernsinstitusjon etter §§ 6-1,
6-2 og 4-4 kan samtykke til at det foretas rusmiddeltesting etter
første ledd også ved inntak i institusjonen.
For barn under 15 år, kreves samtykke
også fra de som har foreldreansvar, eller barnevernstjenesten
hvis den har overtatt omsorgen for barnet. For barn under 15 år
i omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere, skal barne-,
ungdoms- og familieetaten samtykke i tillegg til barnet. Samtykke
skal være skriftlig, og den som samtykker, skal informeres om at
samtykket når som helst kan trekkes tilbake.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av
rusmiddeltesting etter denne bestemmelsen.
§ 10-8 Kroppsvisitasjon og
undersøkelse av barnets rom, eiendeler, brev og pakker
Ved begrunnet mistanke om at barnet besitter
tyvegods, farlige gjenstander, rusmidler eller andre skadelige medikamenter
og tilhørende brukerutstyr, kan barnet kroppsvisiteres eller barnets
rom og eiendeler undersøkes. Undersøkelser kan på samme vilkår foretas
for brev og pakker som kommer til barnevernsinstitusjonen.
Tiltak etter første ledd kan
iverksettes bare hvis dette er nødvendig for å gi barnet forsvarlig
omsorg, beskyttelse og behandling eller for å
ivareta trygghet og trivsel for andre på institusjonen.
Kroppsvisitasjoner kan bare omfatte kroppens overflater, munnhulen,
samt gjennomsøkning av klær.
Bare institusjonens leder eller den lederen
gir fullmakt, kan beslutte tiltak etter første ledd.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av
kroppsvisitasjon og undersøkelser etter denne bestemmelsen.
§ 10-9 Inndragning av farlige
gjenstander m.m.
Dersom barnevernsinstitusjonen finner gjenstander som
nevnt i 10-8 første ledd, skal gjenstandene inndras. Ulovlige
gjenstander, rusmidler eller medikamenter skal overleveres til politiet.
Tyvegods skal overleveres til politiet eller eieren. Øvrige
gjenstander kan tilintetgjøres, oppbevares eller overleveres politiet.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av
inndragning og håndtering av gjenstander, herunder om overlevering
til politiet.
§ 10-10 Innsyn i barnets
kommunikasjon
Ved begrunnet mistanke om at barnet
utsettes for fare eller skade ved bruk av elektroniske kommunikasjonsmidler,
kan barnevernsinstitusjonen treffe vedtak om innsyn i barnets elektroniske
kommunikasjon og aktivitet.
Tiltak etter første ledd kan bare iverksettes
dersom det er nødvendig for å gi barnet forsvarlig omsorg, beskyttelse
og behandling.
Bare institusjonens leder eller den
lederen gir fullmakt, kan vedta tiltak etter første ledd. Vedtak
kan treffes for inntil 14 dager om gangen. Institusjonen må fortløpende
vurdere om det er nødvendig å opprettholde vedtaket.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring
av innsyn i barnets elektroniske kommunikasjon og aktivitet etter
denne bestemmelsen.
§ 10-11 Bruk av fysisk makt
for å avverge skade
Barnevernsinstitusjonen kan, dersom
det er strengt nødvendig, benytte fysisk makt for å avverge
-
a. akutt
fare for skade på barnets liv eller helse
-
b. nært forestående fare for
at barnet utsetter eget liv eller egen helse for alvorlig skade
-
c.akutt fare
for skade på andre personers liv eller helse eller ved akutt
fare for vesentlig skade på eiendom.
Dersom det er strengt nødvendig å isolere barnet etter
første ledd, skal minst én av personalet være til stede i
rommet eller i naborom med ulåst dør. Isolasjon av et barn er bare
tillatt i rom med vindu og med minst 8 m2 gulvflate. Isolasjon kan
bare besluttes av institusjonens leder eller den lederen gir fullmakt.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av bruk
av fysisk makt etter denne bestemmelsen.
§ 10-12 Utvidet adgang til
inngrep i barnets rettigheter
Når barn er i barnevernsinstitusjon etter §§ 4-4,
6-1 eller 6-2 og det er nødvendig ut fra formålet med oppholdet,
kan institusjonen treffe vedtak om inngrep
-
i barnets bevegelsesfrihet
innenfor og utenfor institusjonsområdet, herunder nekte barnet å
forlate institusjonsområdet
-
om å låse døren til institusjonen for barnet
eller kreve at barnet har følge med institusjonsansatte utenfor
institusjonen for å gjennomføre vedtak etter bokstav a
-
i barnets rett til besøk, herunder nekte
barnet besøk
-
i barnets bruk av elektroniske kommunikasjonsmidler
og tilgang til internett, herunder nekte bruk
-
om å inndra elektroniske kommunikasjonsmidler dersom
barnet ikke retter seg etter institusjonens vedtak om å nekte bruk
etter bokstav d.
-
Vedtak om inngrep i barnets
bevegelsesfrihet og besøk etter første ledd kan treffes for inntil
14 dager om gangen. Vedtak om inngrep i bruk av et
elektronisk kommunikasjonsmiddel og tilgang til internett
etter første ledd bokstav d og e kan treffes for inntil
fire uker fra barnet ankommer institusjonen, og deretter for maksimum
14 dager om gangen. Institusjonen må fortløpende vurdere om vedtaket
skal opprettholdes.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av
vedtak etter bestemmelsen.
§ 10-13 Rusmiddeltesting
av barn i barnevernsinstitusjon etter § 6-2
Når barneverns- og helsenemnda har truffet vedtak om
rusmiddeltesting av et barn som er i barnevernsinstitusjon etter
§ 6-2, kan institusjonen kreve at det tas prøver av biologisk materiale.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av
rusmiddeltesting etter denne bestemmelsen.
§ 10-14 Tilbakeføring til
barnevernsinstitusjon
Hvis barnet forlater barnevernsinstitusjonen uten tillatelse
eller unnlater å komme tilbake til institusjonen etter fravær, skal
institusjonen prøve å bringe barnet frivillig tilbake til institusjonen.
Tilbakeføringen skal om mulig skje i samarbeid med foreldre og barnevernstjenesten.
Dersom vedtaket for oppholdet i institusjonen
gir adgang til det etter §§ 4-2, 4-4, 4-5, 5-1, 6-2 og 6-6, kan barnevernstjenestens
leder dersom det er nødvendig, kreve bistand fra politiet til å
bringe barnet tilbake til institusjonen mot sin vilje, jf. § 12-10.
Departementet kan gi forskrift om varsling av
barnevernstjeneste og politi, og om samarbeid med andre instanser
ved fravær og tilbakeføring til institusjon.
§ 10-15 Beskyttelsestiltak
for barn som er utsatt eller i fare for menneskehandel
Når det er truffet vedtak etter § 6-6, skal barneverns-institusjonen iverksette
de beskyttelsestiltak som barneverns- og helsenemnda har fastsatt
etter § 6-6 annet ledd for å hindre at barnet får kontakt med personer som
kan utnytte barnet til menneskehandel.
§ 10-16 Saksbehandling og
klage
Barnevernsinstitusjonens avgjørelser
om inngrep i barnets rettigheter etter §§ 10-8 til 10-12 er enkeltvedtak som
skal protokollføres. Avgjørelser om rusmiddeltesting etter §§ 10-7
og 10-13 og tilbakeføring mot barnets vilje etter § 10-14 annet
ledd skal også protokollføres. Protokollen skal vise institusjonens
vurdering av det samlede omfanget og varigheten av grenser og inngrep
overfor barnet, jf. § 10-6 annet ledd. Protokollen skal sendes til
barnevernstjenesten og statsforvalteren.
Barnet og foreldrene kan klage direkte til statsforvalteren
på enkeltvedtak og brudd på §§ 10-1 til 10-15. Institusjonen
skal informere barnet og foreldrene om adgangen til å klage. Hvis
barnet ønsker det, skal institusjonen bistå med å utforme og oversende
klager. Klager behandles etter reglene i forvaltningsloven, og statsforvalteren
kan prøve alle sider av saken.
Statsforvalteren skal også behandle andre muntlige og
skriftlige henvendelser fra barnet og foreldrene om forhold som
gjelder oppholdet på institusjonen.
Departementet kan gi forskrift om saksbehandling og
klagebehandling ved institusjonsopphold.
§ 10-17 Generelle krav til
barnevernsinstitusjoner
Enhver barnevernsinstitusjon skal være godkjent
av barne-, ungdoms- og familieetaten.
Institusjonen skal ha en definert målgruppe
og et formulert mål for sin faglige virksomhet. Institusjonen skal
anvende metoder som er faglig og etisk forsvarlige og tilpasset
institusjonens målgrupper og målene for institusjonens virksomhet.
Institusjonen skal ha en skriftlig plan for
sin virksomhet. Institusjonen skal føre internkontroll for å sikre
forsvarlig drift.
Departementet kan gi forskrift om internkontroll og
nærmere krav til kvalitet, bemanning og kompetanse i institusjonene.
§ 10-18 Krav til bemanning
og kompetanse i barneverns-institusjon
Barnevernsinstitusjonen skal til enhver tid
ha forsvarlig bemanning og kompetanse. Institusjonen skal ha en
stillingsplan som sikrer en faglig forsvarlig drift. Institusjonen
skal ha ansatte med tilstrekkelig nivå og bredde i kompetansen ut
fra institusjonens målgruppe og målsetting.
Institusjonen skal ha en arbeidstidsordning
som sikrer kontinuitet og stabilitet for barna. Faglig personell
som ansettes i en institusjon, skal ha relevant bachelorutdanning.
Barne-, ungdoms- og familieetaten kan i særlige tilfeller gi unntak
fra dette kravet.
Institusjonen kan også ansette faglig
personell som kan dokumentere minst tre års arbeidserfaring fra
barnevernsinstitusjon, andre barnevernstiltak med døgnbemanning
eller andre tilsvarende omsorgstiltak etter annet lov- og regelverk.
Institusjonen kan også ansette studenter
under relevant bachelorutdanning, med vilkår om at utdanningen fullføres.
Institusjonen og studenten avtaler lengde på ansettelsen ut fra
omfanget av stillingen og hvor langt studenten har kommet i utdanningsløpet.
Dersom utdanningen ikke fullføres innen avtalt tid, gjelder reglene
om avslutning av midlertidig stilling i arbeidsmiljøloven § 14-9 femte
ledd.
Institusjonen skal ha en leder og en stedfortreder for
lederen. Fra 1. januar 2031 skal disse ha barnevernsfaglig mastergrad
eller annen relevant utdanning på tilsvarende nivå. Kompetansekravet
er oppfylt også for ledere og stedfortredende ledere som har relevant
bachelorutdanning, og som innen 1. januar 2031 har gjennomført relevant
videreutdanning med minst 30 studiepoeng.
Institusjonen skal sørge for at de ansatte får
nødvendig faglig veiledning og opplæring.
§ 10-19 Godkjenning av barnevernsinstitusjoner
Barne-, ungdoms- og familieetaten regionalt
skal godkjenne barnevernsinstitusjoner.
En barnevernsinstitusjon kan godkjennes bare
dersom den drives i samsvar med denne loven med forskrifter og ellers
drives på en forsvarlig måte. Godkjenningen skal gjelde for bestemte
målgrupper.
Barnevernsinstitusjoner kan bestå av flere institusjonsavdelinger.
Dersom en institusjonsavdeling utfører selvstendige faglige og administrative
oppgaver, må den ha egen godkjenning.
Dersom institusjonen ikke lenger oppfyller vilkårene
for godkjenning, skal det treffes vedtak om bortfall av godkjenning.
Avgjørelser om godkjenning kan påklages til
sentralt nivå i barne-, ungdoms- og familieetaten.
Departementet kan gi forskrift om godkjenningsordningen,
om regnskapsføring og om offentlige myndigheters innsyn i regnskapene.
§ 10-20 Kartlegging under
opphold på barnevernsinstitusjon
Barnevernsinstitusjonen kan kartlegge barnets
behov under oppholdet. Formålet med kartleggingen skal være å tilrettelegge
tilbudet for det enkelte barnet.
§ 10-21 Barnevernstjenestens
plikt til å følge opp barn på barnevernsinstitusjon
Barnevernstjenesten i omsorgskommunen skal følge
opp barnet på barnevernsinstitusjonen, jf. kapittel 8. Barnet
kan som ledd i oppfølgingen tilbys støttehjem. Departementet
kan gi forskrift om barnevernstjenestens plikt til å følge opp barnet.
§ 10-22 Rettigheter og plikter
under opphold i senter for foreldre og barn
Sentre for foreldre og barn som tilbyr heldøgnstjenester,
skal sørge for at familiene får et faglig forsvarlig tilbud. Senteret
skal behandle familiene hensynsfullt og slik at den enkeltes integritet
blir ivaretatt.
Foreldre og barns rett til privatliv og familieliv,
og foreldrenes rett til å ta beslutninger for barnet, skal respekteres
under oppholdet så langt det er forenlig med formålet med oppholdet
og senterets ansvar for trygghet og trivsel for alle på senteret.
Departementet kan gi forskrift om barns og foreldres
rettigheter og plikter under opphold i sentre for foreldre og barn.
§ 10-23 Godkjenning av og
krav til kvalitet, bemanning og kompetanse i senter for foreldre
og barn
Sentre for foreldre og barn som tilbyr heldøgnstjenester,
skal være kvalitetssikret og godkjent av barne- ungdoms- og familieetaten
etter §§ 10-17 og 10-19.
Senteret skal til enhver tid ha forsvarlig bemanning og
kompetanse. Senteret skal ha en stillingsplan som sikrer en faglig
forsvarlig drift. Senteret skal ha tilsatt personell med tilstrekkelig
kompetanse ut fra senterets målgruppe og målsetting.
Senteret skal ha en leder og en stedfortreder
for lederen. Leder eller stedfortreder skal minst ha treårig høyskoleutdanning
i sosialfag eller annen relevant utdanning på tilsvarende nivå,
samt tilleggsutdanning i administrasjon og ledelse.
For personell i senteret som skal bistå barnevernstjenesten
med utredning av barnets omsorgssituasjon, gjelder § 15-6.
Departementet kan gi forskrift om internkontroll, krav
til kvalitet, bemanning, kompetanse, godkjenning, regnskapsføring
og offentlige myndigheters innsyn i regnskapene ved sentre for foreldre
og barn.
§ 10-24 Institusjoner med
hjem
Barnevernsinstitusjoner som skal ta imot barn
etter § 6-1 eller § 6-2, kan omfatte institusjoner med hjem.
Hjemmene må ha særlige forutsetninger for å
ta imot barn som utsetter sin utvikling for alvorlig fare, og må
være knyttet opp mot en oppfølgingsenhet.
Oppfølgingsenheten har ansvaret for oppfølgingen av
hjemmene, herunder ansvaret for opplæring, behandling og veiledning.
Departementet kan gi forskrifter om institusjoner med
hjem.
§ 11-5 skal lyde:
§ 11-5 Rettigheter for barnet og krav
til omsorgssenteret
Loven §§ 10-1 til 10-11, § 10-14 og
§ 10-16 gjelder tilsvarende for omsorgssentre. Det samme
gjelder §§ 10-17 til 10-19.
§ 11-7 paragrafoverskriften skal lyde:
§ 11-7 Vedtak om opphold i omsorgssenter
§ 12-1 første ledd skal lyde:
Forvaltningsloven gjelder med de særregler som
er fastsatt i eller i medhold av loven her. Dette gjelder også for
klientsaker i private institusjoner, private sentre for foreldre
og barn og private omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere
som er godkjent etter §§ 10-19, 10-23 og 11-5.
Ny § 12-3 a skal lyde:
§ 12-3 a Barns rett til å klage på
vedtak om flytting
Barnet kan klage på barnevernstjenestens vedtak om
opphold utenfor hjemmet etter §§ 3-2 og 3-3. Barnet kan også klage
på barnevernstjenestens vedtak etter § 5-5 om flytting etter omsorgsovertakelse.
§ 12-7 andre og nytt tredje ledd skal lyde:
Departementet kan føre oversikt over
sakkyndige for å legge til rette for at barnevernstjenesten, nemnda,
domstolen og private parter kan be om sakkyndig bistand i saker
etter loven.
Departementet kan gi forskrift om krav til sakkyndiges
mandater, rapporter og egenerklæringer. Departementet kan
gi forskrift om innholdet i og forvaltning av oversikten i annet
ledd.
§ 12-11 andre ledd skal lyde:
Personer som skal ansettes i eller utføre oppgaver på
vegne av et botiltak med døgnbemanning etter kapittel 9
A, en barnevernsinstitusjon etter kapittel 10, et senter for
foreldre og barn etter kapittel 10 eller et omsorgssenter etter
kapittel 11, skal legge frem politiattest som nevnt i politiregisterloven
§ 39 første ledd. Tilsvarende gjelder for personer som utfører andre
oppgaver for botiltaket, institusjonen, senteret for foreldre
og barn eller omsorgssenteret, og som har direkte kontakt
med barn og unge eller foreldre som oppholder seg der.
§ 12-11 åttende ledd skal lyde:
Personer med anmerkning knyttet til lov 22.
mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig straffelov §§ 162, 192, 193,
194, 195, 196, 197, 199, 200 annet ledd, 201 første ledd bokstav
c, 201 a, 203, 204 a, 219, 224, 229 annet og tredje straffalternativ,
231, 233 og 268 jf. 267 eller straffeloven 231, 232, 257, 258, 274,
275, 282, 283, 291, 293, 294, 295, 296, 299, 301, 302, 303, 304,
305, 306, 309, 310, 311, 312, 314, 327 eller 328 skal ikke få utføre
oppgaver overfor mindreårige. Personer med anmerkning knyttet til andre
straffebud eller anmerkninger knyttet til straffebud etter
første punktum, men som ikke ville fremgått av politiattest etter
politiregisterloven § 39 første ledd, skal ikke godkjennes
som fosterforeldre eller ta imot barn i avlastningshjem dersom anmerkningen
kan skape tvil om hvorvidt de egner seg for oppgaven.
§ 13-2 første ledd bokstav d skal lyde:
-
d. når et barn har
utsatt sin utvikling for alvorlig fare ved å begå alvorlige
eller gjentatte lovbrudd, ved problematisk bruk av rusmidler, eller
ved å ha vist annen form for utpreget skadelige handlinger
§ 13-4 første ledd bokstav e skal lyde:
§ 13-4 første ledd bokstav f skal lyde:
§ 13-4 første ledd bokstav l skal lyde:
§ 13-4 første ledd bokstav m skal lyde:
§ 13-5 tredje ledd skal lyde:
Barnevernstjenesten skal uten hinder av taushetsplikt
gi informasjon til politiet så snart som mulig når det vurderes,
treffes, endres eller oppheves vedtak om skjult adresse
i samsvar med denne loven eller vedtak om gradering av
opplysninger, jf. folkeregisterloven § 10-4.
Ny § 13-5 a skal lyde:
§ 13-5 a Informasjonsplikt til statsforvalteren
Barnevernstjenesten i omsorgskommunen skal snarest
mulig informere statsforvalteren om dødsfall, livstruende hendelser
og seksuelle overgrep som involverer barn som har barnevernstiltak
utenfor hjemmet. Informasjonsplikten gjelder også for barnevernsinstitusjoner,
omsorgssentrene, senter for foreldre og barn og kommunale botiltak
med døgnbemanning når barnet har opphold der. Barne-, ungdoms- og
familieetaten plikter å informere statsforvalteren når barnet har
opphold i omsorgssenter.
Ny § 13-7 skal lyde:
§ 13-7 Nasjonalt barnevernsregister
Departementet kan etablere et nasjonalt register for
å utvikle statistikk og analyser om barnevernet. Registeret kan
inneholde personopplysninger tilknyttet fødselsnummer eller andre
personentydige identifikasjonsnummer.
Formålet med registeret er å behandle personopplysninger
som grunnlag for statistikk og analyser for å
-
frembringe kunnskap
om effekten av ulike tiltak i barnevernet og hvordan disse tiltakene
påvirker barn og familier som mottar tjenestene
-
følge med på utviklingen i barnevernstjenesten.
Personopplysninger i registeret kan bare brukes som
grunnlag for å utvikle statistikk og analyser om barnevernet.
Registeret kan bare behandle personopplysninger som
er nødvendige å behandle for registerets formål. Personopplysningene
i registeret kan ikke benyttes til formål som er uforenlig med formål
nevnt i annet ledd, eller som grunnlag for enkeltvedtak eller andre
individuelle beslutninger eller tiltak rettet mot de registrerte.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om registeret, herunder pålegge organer og private som utfører oppgaver
etter denne loven, uten hinder av taushetsplikt å utlevere opplysninger
som er nødvendige for registerets formål, og bestemmelser om behandlingen
av personopplysninger i registeret.
§ 14-3 femte ledd skal lyde:
Dersom en sak gjelder forlengelse av nemndas
vedtak etter § 6-6 om opphold i institusjon når
det er fare for at et barn kan utnyttes til menneskehandel, skal
nemndlederen avgjøre saken alene.
§ 14-17 andre ledd skal lyde:
Nemnda kan likevel beslutte at møtet skal holdes helt
eller delvis for åpne dører, dersom private parter begjærer det
og nemnda finner det ubetenkelig ut fra hensynet
til barnet, sakens opplysning, de private partene selv og andre.
§ 14-20 tredje ledd skal lyde:
Et vedtak skal begrunnes som en dom. Tvisteloven § 19-6
gjelder tilsvarende så langt den passer. Det skal fremgå av vedtaket
hva som er barnets mening, og hvilken vekt barnets mening er tillagt.
Hvordan barnets beste og hensynet til familiebånd er vurdert, skal
også fremgå av vedtaket. Dersom det er holdepunkter for
å vurdere det, skal foreldrenes støttebehov og antatt varighet av
omsorgsovertakelsen fremgå av vedtaket.
§ 14-22 første ledd skal lyde:
Akuttvedtak etter §§ 4-2 første ledd,
4-4 og 4-5, vedtak om midlertidig flytteforbud
etter § 4-3 og vedtak om midlertidig stans av eller tilsyn
under samvær, jf. § 7-7, skal straks etter iverksettingen
sendes til nemnda for kontroll. Nemndlederen
skal avgjøre om vedtaket skal godkjennes. Nemndlederen skal avgjøre
saken snarest, og om mulig innen 48 timer etter at nemnda har mottatt
den.
§ 14-22 andre ledd skal lyde:
Nemndlederen skal innhente
ytterligere opplysninger når det er nødvendig for å ta stilling
til om vedtaket skal godkjennes.
§ 14-23 første ledd første punktum skal lyde:
De private partene kan påklage akuttvedtak etter § 4-2
første og annet ledd, § 4-4 og § 4-5, vedtak om
midlertidig flytteforbud etter § 4-3 og vedtak om midlertidig stans
av eller tilsyn under samvær etter § 7-7.
§ 15-1 første ledd første punktum skal lyde:
Kommunen skal fremme gode oppvekstvilkår gjennom
tiltak for å forebygge at barn og unge utsettes for omsorgssvikt
eller utsetter sin utvikling for fare.
§ 15-2 andre ledd tredje punktum skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om opplæring og veiledning.
§ 15-3 andre ledd skal lyde:
Barnevernstjenesten har ansvar for å gi hjelp,
omsorg og beskyttelse når det er nødvendig på grunn av barnets omsorgssituasjon,
eller når et barn utsetter sin utvikling for fare. Ansvaret
omfatter tiltak rettet mot omsorgssituasjonen eller forhold
som setter barnets utvikling i fare.
§ 15-6 skal lyde:
§ 15-6 Krav til kompetanse for barnevernstjenestens
ledelse
Barnevernstjenestens leder og lederens
stedfortreder skal fra 1. januar 2031 oppfylle ett av
følgende vilkår:
-
a. barnevernsfaglig
mastergrad eller annen relevant utdanning på tilsvarende nivå
-
b. relevant bachelorutdanning dersom det
innen 1. januar 2031 kan dokumenteres minst fire års arbeidserfaring
fra barnevernet
-
c. relevant bachelorutdanning
dersom det innen 1. januar 2031 kan dokumenteres minst to års arbeidserfaring
fra barnevernet i tillegg til at det er gjennomført en barnevernsfaglig
eller annen relevant videreutdanning med minst 30 studiepoeng.
Kommunen kan gi midlertidig
dispensasjon fra kravet om mastergrad i tilfeller der stillingen som
barnevernstjenestens leder eller stedfortredende leder har
vært offentlig utlyst, og ingen kvalifiserte søkere har meldt seg.
Kommunen skal lage en ettårig plan for systematisk veiledning.
Kommunen skal informere statsforvalteren om at midlertidig
dispensasjon er gitt.
Den som er gitt midlertidig dispensasjon, må
innen tre år fra tidspunktet for tiltredelse ha gjennomført og bestått
en barnevernsfaglig eller annen relevant videreutdanning med minst
30 studiepoeng. Kommunen kan gi varig unntak fra kravet om mastergrad
når det foreligger dokumentasjon på bestått videreutdanning. Kommunen
skal informere statsforvalteren om at varig unntak er gitt.
§ 15-7 andre ledd oppheves.
Nåværende tredje og fjerde ledd blir andre
og tredje ledd.
§ 15-7 tredje ledd første punktum skal lyde:
Barnevernstjenesten kan ikke benytte et
fosterhjem som har inngått avtale med en privat tjenesteyter om godtgjøring
for eller innholdet i fosterhjemsoppdraget.
§ 15-12 første ledd første punktum skal lyde:
Når et barn har opphold utenfor
hjemmet som følge av et vedtak etter denne loven, kan kommunen kreve
at foreldrene skal betale oppfostringsbidrag fra måneden etter at
vedtaket ble iverksatt, og til den måneden da vedtaket opphører.
§ 16-3 andre ledd skal lyde:
Barne-, ungdoms- og familieetaten skal etter
anmodning fra kommunen bistå barnevernstjenesten med å
gi barn
-
a. opphold utenfor
hjemmet når det treffes akuttvedtak etter §§ 4-1, 4-2, 4-4 eller
4-5
-
b. opphold i fosterhjem
-
c. opphold i barnevernsinstitusjon.
Etaten kan i særlige tilfeller tilby opphold i spesialisert fosterhjem.
§ 16-3 tredje ledd bokstav c skal lyde:
-
c. godkjenne kommunale
botiltak med døgnbemanning i samsvar med § 9 A-5, barnevernsinstitusjoner i
samsvar med § 10-19, sentre for foreldre og barn
i samsvar med § 10-23 og omsorgssentre for enslige mindreårige
asylsøkere i samsvar med § 11-5.
§ 16-3 fjerde ledd bokstav c og d skal lyde:
-
c. spesialiserte hjelpetiltak
i hjemmet der dette kan forhindre tiltak utenfor
hjemmet
-
d. tverrfaglig helsekartlegging dersom
barnevernstjenesten har besluttet å fremme sak for barneverns- og
helsenemnda eller nemnda har truffet vedtak om opphold utenfor
hjemmet etter §§ 5-1 eller 6-2, eller ved vedtak om frivillig opphold etter
§§ 3-2 eller 6-1.
§ 16-4 første punktum skal lyde:
Når barnevernstjenesten vurderer å vedta
at barn skal bo i institusjoner som er regulert av en
annen lov, skal barne-, ungdoms- og familieetaten sørge for at det blir
etablert et samarbeid med barnevernstjenesten og disse institusjonene.
§ 16-6 første ledd tredje punktum skal lyde:
Kommunens vedtak om godkjenning etter § 10-19 kan
påklages til sentralt nivå i barne-, ungdoms- og familieetaten.
§ 16-7 bokstav c og ny bokstav d skal lyde:
-
c. behandle klager
på barnevernstjenestens og barne-, ungdoms- og familieetatens vedtak
i samsvar med § 12-9 og klager på barnevernsinstitusjoners enkeltvedtakog
brudd på §§ 10-1 til 10-15 i samsvar med § 10-16
-
d. behandle muntlige og skriftlige
henvendelser fra barn og foreldre om forhold i en barnevernssak.
§ 17-2 første ledd første punktum skal lyde:
Statens helsetilsyn har det overordnede faglige
tilsynet med barnevernsvirksomheten i de enkelte kommuner og med
barnevernsinstitusjoner, kommunale botiltak med døgnbemanning, sentre
for foreldre og barn og omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere,
samt med andre statlige tjenester og tiltak etter denne loven.
§ 17-3 andre ledd første punktum skal lyde:
Statsforvalteren skal føre tilsyn med at barneverns-institusjoner, kommunale
botiltak med døgnbemanning, sentre for foreldre og barn
og omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere drives i samsvar
med denne loven og forskrifter til loven.
§ 17-4 første punktum skal lyde:
Statens helsetilsyn og statsforvalteren kan
kreve at kommunale organer som hører inn under loven, barne-, ungdoms-
og familieetaten, barnevernsinstitusjoner, kommunale botiltak
med døgnbemanning, sentre for foreldre og barn og omsorgssentre
for enslige mindreårige asylsøkere, gir de opplysninger og meldinger
som er nødvendige for at myndighetene skal kunne utøve sine tilsynsoppgaver.
§ 17-5 andre ledd skal lyde:
Dersom det avdekkes uforsvarlig drift ved en
institusjon, et kommunalt botiltak med døgnbemanning eller et
senter, kan statsforvalteren gi institusjonens, botiltakets eller
senterets leder eller eier pålegg om å rette forholdet eller å nedlegge
driften.
II
I følgende bestemmelser skal formuleringene
«har vist alvorlige atferdsvansker» endres til «utsetter sin utvikling
for alvorlig fare» og «å ha vist annen form for utpreget normløs
atferd» endres til «andre utpreget skadelige handlinger»:
-
I lov 4. juli 1991
nr. 47 om ekteskap § 26 a andre ledd bokstav d
-
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
§ 25-11 andre ledd bokstav d
-
I lov 19. juni 1997 nr. 62 om familievernkontorer § 10
andre ledd bokstav d
-
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell
m.v. § 33 andre ledd bokstav d
-
I lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale
tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen § 45 andre ledd bokstav
d
-
I lov 6. november 2020 nr. 127 om integrering
gjennom opplæring, utdanning og arbeid § 49 andre ledd bokstav d
III
I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasient- og brukerrettigheter gjøres
følgende endringer:
§ 3-4 sjette ledd skal lyde:
Har barnevernstjenesten overtatt omsorgen for
en pasient eller bruker under 18 år etter barnevernsloven § 4-2
eller 5-1 eller vedtatt flytteforbud etter barneverns-loven
§ 4-3, gjelder første til femte ledd tilsvarende for barnevernstjenesten og
for fosterforeldre eller institusjonen der barnet bor.
§ 4-4 fjerde ledd skal lyde:
Har barnevernstjenesten overtatt omsorgen for
et barn under 16 år etter barnevernsloven § 4-2 eller 5-1 eller
vedtatt flytteforbud etter barnevernsloven § 4-3, har barnevernstjenesten og
fosterforeldre eller institusjonen der barnet bor, rett
til å samtykke til helsehjelp. Dersom barnevernstjenesten
mener at fosterforeldrenes eller institusjonens vurderinger ikke
er til barnets beste, skal fosterforeldrene eller institusjonen
rette seg etter barnevernstjenestens beslutning.
IV
I lov 4. juli 2003 nr. 84 om private skolar
med rett til statstilskot gjøres følgende endringer:
§ 7-4 andre ledd bokstav c skal lyde:
§ 7-7 første ledd skal lyde:
Dersom barnevernstenesta har overteke omsorga etter
barnevernsloven §§ 5-1 eller 4-2 eller vedtatt flytteforbod
etter barnevernsloven § 4-3, har barnevernstenesta og
fosterforeldra eller institusjonen der barnet bur, rett
til å ta avgjerder på vegner av barnet. Dersom barnevernstenesta
meiner at vurderingane til fosterforeldra eller institusjonen ikkje
er til det beste for barnet, skal fosterforeldra eller institusjonen
rette seg etter avgjerda til barnevernstenesta.
V
I lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven)
gjøres følgende endringer:
§ 32 fjerde ledd skal lyde:
Dersom barnevernstjenesten har overtatt omsorgen
etter barnevernsloven §§ 5-1 eller 4-2 eller vedtatt flytteforbud
etter barnevernsloven § 4-3, har barnevernstjenesten og
fosterforeldrene eller institusjonen der barnet bor, rett
til å ta avgjørelser etter dette kapittelet på vegne av barnet. Dersom
barnevernstjenesten mener at fosterforeldrenes eller institusjonens
vurderinger ikke er til barnets beste, skal fosterforeldrene eller
institusjonen rette seg etter barnevernstjenestens beslutning.
VI
I lov 19. juni 2009 nr. 44 om kommunale krisesentertilbod
gjøres følgende endringer:
§ 6 andre ledd bokstav d skal lyde:
VII
I lov 9. juni 2023 nr. 30 om grunnskoleopplæringa
og den vidaregåande opplæringa gjøres følgende endringer:
§ 24-3 andre ledd bokstav c skal lyde:
§ 24-4 første ledd skal lyde:
Dersom barnevernstenesta har overtatt omsorga etter
barnevernsloven §§ 5-1 eller § 4-2 eller vedtatt flytteforbod
etter barnevernsloven § 4-3, har barnevernstenesta og
fosterforeldra eller institusjonen der eleven bur, rett
til å ta avgjerder på vegner av eleven. Dersom barnevernstenesta
meiner at vurderingane til fosterforeldra eller institusjonen ikkje
er til det beste for barnet, skal fosterforeldra eller institusjonen
rette seg etter avgjerda til barnevernstenesta.
VIII
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
De enkelte bestemmelsene kan settes i kraft til ulik tid.
Departementet kan gi overgangsbestemmelser.