Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri
Gåsemyr Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og
Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine
Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til Prop. 144 L (2024–2025)
Endringer i partiloven (innberetning og offentliggjøring av bidrag
fra bakenforliggende givere).
Komiteen viser til
at det foreslås at enkelte vilkår må være oppfylt for at partier
og partiledd skal kunne ta imot bidrag fra juridiske personer som
har som formål eller som vesentlig del av sin virksomhet å støtte
politiske partier eller partiledd økonomisk, eller fra privatpersoner
som har mottatt bidrag fra andre for å gi bidrag til politiske partier
eller partiledd.
Komiteen merker
seg at forslaget går ut på at politiske partier og partiledd kun
kan motta bidrag fra slike givere dersom de har mottatt dokumentasjon
fra giveren om hvem giveren i inneværende og forrige kalenderår
har mottatt bidraget fra, og størrelsen på dette. I tillegg foreslås
det at partier og partiledd skal innrapportere identiteten til de
bakenforliggende giverne og størrelsen på bidragene hvis bidraget
er over de fastsatte beløpsgrensene i partiloven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, registrerer at de aller fleste høringsinstansene
støtter forslaget til lovendringer, og at lovforslaget følger opp
anmodningsvedtak fattet av Stortinget 5. oktober 2023, jf. anmodningsvedtak
nr. 1 (2023–2024).
Flertallet viser
til at lovendringene skal bidra til større åpenhet om finansieringen
av politiske partier og dermed opprettholde tilliten til partiene
og de politiske institusjonene. Flertallet viser
til at de foreslåtte endringene tetter et smutthull i loven, slik
dette er beskrevet av Partilovnemnda i brev til Kommunal- og distriktsdepartementet
18. desember 2023.
Flertallet vil understreke
at åpenhet om finansiering av de politiske partiene er avgjørende
for å sikre tilliten til de politiske partiene og gjennomføringen
av frie, hemmelige valg. Det er avgjørende i et demokrati.
Flertallet viser
til at det finnes eksempler på at det er blitt gitt til dels store
bidrag fra foreninger, aksjonsgrupper mv., som har støtte til ett
eller flere bestemte politiske partier som sitt viktigste eller
eneste formål. Disse medlemmer mener
det er problematisk at partilovens regler om innrapportering av
bidrag i dag ikke omfatter identiteten til de som har gitt støtte
til partienes bidragsytere. Disse medlemmer mener det
er viktig at det nevnte smutthullet i loven tettes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener det er viktig med mer åpenhet rundt finansieringen
av og støtte til politiske partier. Disse
medlemmer vil understreke partilovens formål, som blant annet
er å «sikre offentlighetens rett til innsyn og å motvirke korrupsjon».
Dette er avgjørende for tilliten til de politiske partiene og folkevalgte
organer som kommunestyrer, fylkesting og Stortinget.
Disse medlemmer viser
til at Partilovnemnda i sitt brev til Kommunal- og distriktsdepartementet
av 18. desember 2023 kom med flere forslag for å tilstrebe større
åpenhet om finansieringen av de politiske partiene. Disse medlemmer merker seg at Partilovnemnda
i brevet nevner seks punkter som den på bakgrunn av samfunnsutviklingen
ber regjeringen vurdere å foreslå endringer i.
Disse medlemmer merker
seg videre at regjeringen kun foreslår endringer på ett av de punktene
som er nevnt i brevet fra Partilovnemnda, nemlig spørsmålet om bidrag
som gis via juridiske personer til et parti eller partiledd – altså
gaver hvor giveren er kjent, men hvor eventuelle bakenforliggende
givere ikke er kjent.
Disse medlemmer mener
at regjeringens forslag ikke dekker behovet for lovendring knyttet
til indirekte bidrag, og at det er behov for en bred gjennomgang
av partiloven, ikke bare enkeltendringer. Disse medlemmer viser
til at det er over 20 år siden forrige revisjon av partiloven, og
i løpet av den tiden har både partienes rolle, samfunnsdebatten
og finansieringen endret seg betraktelig. Derfor mener disse medlemmer at det er på tide å gjennomføre
en større revisjon av loven.
Disse medlemmer påpeker
at begrepet «bidrag» i partiloven § 19 også omfatter «verdien av
varer, tjenester og andre tilsvarende ytelser» mottatt vederlagsfritt
eller til underpris. Disse medlemmer viser
til at slik indirekte støtte kan ha betydelig økonomisk verdi, eksempelvis
gjennom permisjon med lønn for å drive valgkamp, annonsering til
støtte for et parti eller utlån av kjøretøy og lokaler. Disse medlemmer støtter Partilovnemndas
vurdering av at skillet mellom parti- og kandidatstøtte i dagens
regelverk er uklart, noe som undergraver formålet om full åpenhet. Disse medlemmer mener derfor at loven
må tydeliggjøres for å sikre at alle relevante bidrag synliggjøres,
uavhengig av om de ytes direkte til partiet eller gjennom støtte
til enkeltpersoner som representerer partiet. Disse
medlemmer viser for øvrig til representantforslaget i Dokument
8:118 L (2024–2025), jf. Innst. 275 L (2024–2025), og Høyres medlemmers
merknader og forslag i den saken.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til endringer i partiloven slik
at indirekte bidrag med kjent bidragsyter skal innrapporteres på
lik linje med direkte bidrag.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til endringer i partiloven slik
at også kandidatstøtte skal meldes inn.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er enige i at det er behov for å se nærmere
på regelverket for indirekte bidrag med kjent bidragsyter, for støtte
til kandidater som indirekte utgjør støtte til et parti, og for
de øvrige problemstillingene knyttet til partilovens regler om rapportering
av bidrag, inkludert problemstillingene nevnt av Partilovnemnda. Disse medlemmer legger til grunn at problemstillinger reist
av så vel Partilovnemnda som de politiske partiene og øvrige høringsinstanser
inngår i den helhetlige vurderingen av partiloven som regjeringen
skal foreta. Disse medlemmer viser til
at Stortinget allerede har bedt regjeringen foreta en slik gjennomgang,
jf. Innst. 275 L (2024–2025) og vedtak gjort 20. mai 2025. Det vil
være naturlig å se disse problemstillingene i sammenheng med denne
gjennomgangen. Disse medlemmer viser
videre til at Partilovnemnda har uttalt at endringene som foreslås
i denne lovproposisjonen – krav om kunnskap om det første leddet
av bakenforliggende givere – er det beste en kan få til innenfor
partilovens rammer. Disse medlemmer mener
det er både uheldig og uhensiktsmessig å forskuttere den helhetlige
gjennomgangen ved å foreta stykkvise endringer i enkeltbestemmelser
i loven, slik medlemmene fra Høyre her tar til orde for, ut over
å tette et åpenbart smutthull i partiloven.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter proposisjonen. Disse medlemmer mener det er viktig å
ha åpenhet om identiteten til de bakenforliggende giverne og størrelsen
på bidragene hvis bidragene er over de fastsatte beløpsgrensene
i partiloven. Disse medlemmer mener
at proposisjonen vil bidra til større åpenhet om finansieringen
av de politiske partiene og dermed opprettholde tilliten til partiene
og de politiske institusjonene. Disse medlemmer viser til
partilovens formål om å «sikre offentlighetens rett til innsyn og
å motvirke korrupsjon og uønskede bindinger ved at det er åpenhet
om finansieringen av de politiske partienes virksomhet».
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at det er
mer enn halvannet år siden Stortinget fattet anmodningsvedtaket om
endringer i partiloven, og er glade for at forslaget er lagt frem
i tide til å behandles i samme stortingsperiode som anmodningsvedtaket
kom. Disse medlemmer viser til at partilovens
formål blant annet er «å sikre offentlighetens rett til innsyn og
å motvirke korrupsjon og uønskede bindinger ved at det er åpenhet
om finansieringen av de politiske partienes virksomhet». Disse medlemmer viser til at lovforslaget
som er lagt frem av regjeringen, bidrar til nettopp dette formålet
ved å synliggjøre bakenforliggende og reelle givere samt beløp for
offentligheten. Disse medlemmer viser
til regjeringens proposisjon, som igjen viser til NOU 2004: 25 Penger
teller, men stemmer avgjør, og siterer denne slik:
«Et høyt tillitsnivå har en egenverdi.
Tillit er også en nødvendig betingelse for stabilt demokrati (Lipset 1959).
Uten tillit til politikere og politiske institusjoner vil beslutninger
som fattes på vegne av fellesskapet ha lav legitimitet.»
Disse medlemmer mener
at regjeringens forslag bidrar til å styrke denne tilliten. Disse medlemmer vil særlig trekke frem
at Partilovnemnda, LO samt alle tre presseorganisasjoner har støttet
lovendringen i den offentlige høringen.
Disse medlemmer viser
til representantforslaget i Dokument 8:118 L (2024–2025) samt innstillingen fra
kommunal- og forvaltningskomiteen, Innst. 275 L (2024–2025). I en
flertallsmerknad i innstillingen heter det:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til at det
har en egenverdi at reglene både er lettforståelige og står seg
over tid siden ansvaret for at reglene overholdes, i hovedsak ligger
hos frivillige tillitsvalgte ute i partiorganisasjonene. Flertallet
mener derfor at det er hensiktsmessig med en helhetlig gjennomgang og
grensedragning, hvor eventuelle endringer i hva som anses rapporteringspliktig,
gjøres samlet.»
Disse medlemmer viser
til Sosialistisk Venstrepartis og Rødts medlemmers øvrige merknader
i nevnte innstilling og repeterer derfor ikke disse, men vil understreke
behovet for en helhetlig gjennomgang av hvilke ikke-monetære gaver
som er rapporteringspliktige, og en vurdering av om dagens praksis
fra partiene kan sies å være i tråd med lovens intensjon.