Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri
Gåsemyr Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og
Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine
Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Anne Kristine Linnestad, Ingunn Foss,
Mudassar Kapur, Tone Wilhelmsen Trøen og Erlend Svardal Bøe om ny
boligsosial strategi (Dokument 8:279 S (2024–2025)).
Komiteen viser til
at det fremmes ett forslag i representantforslaget. Komiteen har mottatt to skriftlige innspill
til forslaget. Komiteen viser videre
til statsrådens svarbrev av 5. juni 2025.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at antall bostedsløse øker,
dermed øker også bruk og behov for midlertidig botilbud. I svarbrevet
fra statsråden fremkommer det at:
«Husbanken anslår, etter dialog med de
største kommunene, at det i 2024 var 500 flere bostedsløse enn i
2023.»
«Mange kommuner melder om at flere av
innbyggerne trenger hjelp til å skaffe seg en egnet bolig, og at det
er vanskelig å finne boliger i et allerede presset leiemarkedet.
Økt rentenivå, bosetting av svært mange flyktninger og lav boligbygging
bidrar til å øke utfordringene. Noen personer har særlige utfordringer
som gjør at boligsosiale tiltak og virkemidler ikke er tilstrekkelig
for å oppnå en god og trygg bosituasjon. Dette gjelder mange av
de bostedsløse, noe Riksrevisjonen nylig pekte på i rapporten om
helse- og velferdstjenester til personer med samtidig rusmiddellidelser
og psykiske lidelser.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser til at Stortinget
våren 2024 behandlet Meld. St. 13 (2023–2024) Bustadmeldinga, som
angir regjeringens tydelige nasjonale prioriteringer for den boligsosiale
politikken. I Bustadmeldinga ble det lagt frem fire innsatsområder
for boligpolitikken, der ett av disse nettopp er å forsterke innsatsen
overfor dem som ikke selv klarer å skaffe seg eller beholde en egnet
bolig.
Flertallet viser
til at siden 2004 har arbeidet med bostedsløshet vært forankret
i ulike nasjonale strategier. Det finnes et godt kunnskapsgrunnlag
om tiltak som virker for å forebygge og hjelpe folk ut av bostedsløshet. Samarbeid
på tvers av velferdssektorene, og vedvarende og langvarig innsats,
er viktig for å lykkes. Videre må det boligsosiale arbeidet være
godt og tydelig forankret både administrativt og politisk i kommunene.
Innsats for å forebygge og hjelpe folk ut av bostedsløshet må bygge
på erfaringer og tiltak en vet har effekt. Kommunenes boligsosiale
ansvar ble tydeliggjort i boligsosial lov som ble iverksatt i 2023.
Husbankens nye digitale fagsystem for kommunale boliger og boligsosialt
arbeid, Kobo, gir kommunene god systemstøtte i arbeidet med å følge
opp loven. Kobo gjør det også enklere for innbyggerne å finne og
søke kommunal bolig, og for kommunene gjør Kobo det lettere å tildele
og finne en egnet bolig til den enkelte boligsøker. Husbanken er
tett på kommunene i det boligsosiale arbeidet og finansierer også boligsosiale
prosjekter i regi av frivillige organisasjoner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til svarbrevet fra statsråden, der
det fremkommer at det gjennomføres flere tiltak for å øke botryggheten
og tilbudet i leiemarkedet. Disse medlemmer viser
til at regjeringen blant annet fornyer husleieloven og bygger flere
studentboliger. Bostøtten er styrket og flere får startlån. Når
det gjelder det nevnte innsatsområdet for dem som ikke selv klarer
å skaffe seg bolig eller beholde en egnet bolig, er det satt to
delmål:
-
Bostedsløse skal
raskt få tilbud om varig bolig. Barn og unge skal prioriteres.
-
Ingen skal bli bostedsløse etter løslatelse
fra fengsel, etter utskriving fra institusjon, eller etter opphold på
krisesenter eller etter tiltak i barnevernet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre påpeker at et trygt sted å bo er et grunnleggende
behov og en forutsetning for å kunne delta i samfunnet. Disse medlemmer viser til at regjeringen
Solberg la fram en nasjonal strategi for sosial boligpolitikk: «Alle
trenger et trygt hjem – Nasjonal strategi for den sosiale boligpolitikken
(2021–2024)». Denne strategien rettet innsatsen mot de mest sårbare
gruppene: De som står i fare for å bli eller er bostedsløse, barn
og unge samt personer med nedsatt funksjonsevne.
Disse medlemmer viser
til at antallet bostedsløse nesten ble halvert i perioden 2012–2020,
og påpeker at det fortsatt er viktig å jobbe for å gi flere et trygt hjem
å bo i. I 2020 var 3 325 personer bostedsløse i Norge, av disse
var 148 barn, noe som var historisk lavt.
Disse medlemmer påpeker
at Husbanken, etter planen, skulle gjennomføre en kartlegging av
antallet bostedsløse i 2024. Dette er ikke gjort. Ifølge Husbanken
er årsaken at Arbeids- og velferdsdirektoratet ikke har gitt fritak
fra taushetsplikten. By- og regionforskningsinstituttet NIBR kan
derfor ikke gjennomføre undersøkelsen som var planlagt i 2024. Disse medlemmer påpeker videre at NIBR
har klaget på avgjørelsen, men at det fortsatt er uklart når kartleggingen
vil bli gjennomført. Disse medlemmer viser
til at Husbanken har data som gjør at de likevel kan anslå at antallet
bostedsløse var om lag 4 700 i 2024.
Disse medlemmer viser
til at Kirkens Bymisjon slo alarm tidligere i år om at 7 079 husstander
bodde i midlertidige botilbud i Norge i 2024, og at det var registrert
645 bostedsløse barnefamilier. Det er tre ganger så mange som samme
statistikk viste i 2020.
Disse medlemmer påpeker
at den negative utviklingen krever tiltak. Det er et politisk ansvar
å hjelpe vanskeligstilte med å komme seg inn på boligmarkedet, og
å motvirke at innbyggere i Norge blir bostedsløse. Belastningen
ved dårlige boforhold, ofte med hyppige flyttinger, er stor. Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev hvor statsråden viser til flere planer som angår bostedsløse. Disse medlemmer mener at dette ikke er
nok, og at man trenger en ny og helhetlig boligsosial strategi som
tar tak i de utfordringene Norge, og da særlig storbyene, opplever
nå, for å forhindre at flere faller utenfor boligmarkedet. Dette
gjelder særlig barnefamilier. Disse medlemmer påpeker
at strategien må bygge videre på strategien fra regjeringen Solberg. Den
må inneholde konkrete tiltak for å redusere antallet bostedsløse,
sikre at flere får mulighet til å eie sin egen bolig, og styrke
kommunenes mulighet til å hjelpe vanskeligstilte inn på boligmarkedet.
Disse medlemmer påpeker
at det ikke har blitt lagt fram en ny boligsosial strategi etter
at regjeringen Solbergs strategi «Alle trenger et trygt hjem» gikk
ut i 2024, noe som betyr at Norge ikke lenger har en strategi for
dette arbeidet. Dette kommer i tillegg til at regjeringen Støre
har fjernet viktige virkemidler i den boligsosiale politikken, blant
annet Husbankens tilskudd til utleieboliger for vanskeligstilte. Disse medlemmer påpeker videre at Stortinget
våren 2024 vedtok å gjeninnføre dette tilskuddet, men at regjeringen
ennå ikke har fulgt opp dette vedtaket.
Disse medlemmer mener
at Husbanken har en viktig rolle i det boligsosiale arbeidet, og
viser til at regjeringen Solberg var tydelig på at Husbanken må
være et effektivt og treffsikkert hjelpemiddel for å hjelpe de svakeste
inn på boligmarkedet. Tallene viser at den gjennomsnittlige startlånsutbetalingen
økte fra litt over 600 000 kroner til 1,8 mill. kroner fra 2013
til 2021. Samtidig økte også antallet barnefamilier som mottok startlån.
Disse medlemmer viser
for øvrig til Høyres forslag og merknader i Innst. 327 S (2023–2024),
jf. Meld. St. 13 (2023–2024), der Høyre hadde flere forslag for
å få flere inn på boligmarkedet, som regjeringspartiene Arbeiderpartiet
og Senterpartiet stemte ned.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en ny nasjonal boligsosial strategi.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til at man har
fått kort frist til å behandle representantforslaget. Disse medlemmer viser til at forslaget
som behandles, ble fremmet etter fristen for å kunne påregne behandling denne
sesjonen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det ikke er nødvendig å utarbeide
en ny boligsosial strategi. Disse medlemmer mener
det viktigste tiltaket for å få ned boligpriser og øke muligheten
for at folk får muligheten til å eie en bolig, er at det bygges
nok boliger. Disse medlemmer vil påpeke
at handlingsplaner og strategier ikke bidrar til å løse problemet,
men politiske tiltak. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet har fremmet forslag om flere tiltak for
å få fart på boligutbyggingen, som vil være et godt tiltak for å
flere inn på boligmarkedet, i Innst. 339 S (2024–2025), jf. Dokument
8:183 S (2024–2025).
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt støttar forslaget
og er einig med forslagsstillarane i at tiltaka i Meld. St. 13 (2023–2024)
Bustadmeldinga ikkje på nokon måte er tilstrekkelege for å møte
utfordringane med aukande bustadløyse for dei mest utsette gruppene
i Noreg. Desse medlemene meiner at utfordringane
med å skaffe tilstrekkeleg mange rimelege bustader til alle som
treng det, og særleg til dei som slit mest med å skaffe seg og halde
på ein trygg bustad, tilseier at det bustadsosiale arbeidet bør
trappast kraftig opp. Desse medlemene viser
til Kirkens Bymisjon sitt høyringsinnspel og rapporten «Boligsosialloven,
papirlov eller boligsosialt løft?» der det blant anna står å lese:
«Kommunene ser ut til å ha fått loven
i fanget uten særlig opplæring eller ressurser til implementering.
Det er vanskelig å få vedtak, og kommuner bruker lang tid på å behandle
søknader.
Våre funn illustrerer likevel at det trengs
rask og målrettet innsats for å forhindre at loven ender som en «papirlov»
uten reell betydning»
«Tilgang til bolig er lite regulert og
rettighetsfestet sammenlignet med andre velferdsområder, som skole, utdanning
og arbeid. Det boligsosiale feltet svekkes til tross for at vi vet
at en trygg, varig og egnet bolig er grunnleggende for å leve et
godt liv. En dårlig eller ustabil bosituasjon får store ringvirkninger
for helse, rehabilitering, velferdstjenester og arbeid.»
«De sosiale skillelinjene knyttet til
bolig og boforhold er store, og de øker. Mange bor under dårlige
forhold og i lite egnede boliger, og med dyrtid og økende økonomisk
ulikhet er det flere enn før som strever med høye boutgifter. Det
er stort press i det private leiemarkedet, og stor mangel på offentlige
boliger og tilrettelagte botilbud, særlig i de større byene. Samtidig
har det manglet en målrettet politisk innsats og prioritering av feltet.
Norge bruker en mye mindre andel av statsbudsjettet til boligsosiale
tiltak enn et gjennomsnittlig OECD-land. Det er ikke vedtatt noen
ny boligsosial strategi etter at den forrige gikk ut i 2024.»
«Riksrevisjonen fastslo i en rapport
fra 2025 at bostedsløshet blant personer med alvorlig samtidig rus- og
psykisk lidelse er et stort og økende problem. Myndighetenes håndtering
av problemstillingen ble karakterisert som sterkt kritikkverdig.
Det er stor mangel på egnede boliger, og denne gruppen nedprioriteres
systematisk ved tildeling av kommunale boliger. Mange har behov
for omfattende oppfølging i tillegg til et sted å bo, men får ofte
ikke utløst bistanden de trenger fra det offentlige.»
Desse medlemene viser
til NRK sitt dokumentarprosjekt Psyk: Sendes hjem i krise. Desse medlemene meiner reportasjen tek
opp eit viktig problem med at nedbygginga av døgnplassar innan psykiatrien har
vore med på å forverre situasjonen for dei mest vanskelegstilte
på bustadmarknaden. Dette er personar som gjerne har eit samansett
stort hjelpebehov der økonomi, rus og psykiatri er underliggande
og forsterkande faktorar som er med på å forsterke og skape utrygge
og dårlege bustadforhold. Ein trygg busituasjon er heilt grunnleggande
for at den andre hjelpa skal vere hensiktsmessig, og desse medlemene meiner ny bustadsosial
lov ikkje er nok for å løyse denne gruppa sine bustadbehov.
Desse medlemene meiner
at både ny husleigelov, strengare regulering av kortidsutleige og
bustadmarknaden, styrking av Husbanken, betre oversikt over bustadmassen
og ein nasjonal bustadplan med strategi for å møte dei ulike utfordringane
folk har i bustadmarknaden, slik Sosialistisk Venstreparti og Raudt
har føreslege gong på gong i denne stortingsperioden, kunne, om
Høgre, Arbeidarpartiet og dei andre partia hadde støtta forslaga,
gjort at ein kunne ha vore godt i gang med heilt nødvendige tiltak,
og at ein såleis kunne unngått denne hastehandsaminga av ei sak
om ny bustadsosial strategi.
Desse medlemene meiner,
slik som Kirkens Bymisjon også peiker på, at strategi og planar
er viktige, at desse planane må fylgjast opp med midlar til å gjennomføre
tiltak i den dyrtida landet er inne i. Desse medlemene viser
til forslaga Sosialistisk Venstreparti og Raudt er saman om i Kommuneproposisjonen
2026 om å styrke kommuneøkonomien, betre toppfinansieringsordninga
for ressurskrevjande tenester, og dessutan dei mange bustadpolitiske
forslaga partia har fremja i perioden 2021–2025. Desse
medlemene viser også til at Sosialistisk Venstreparti har
fremja forslag om å grunnlovfeste retten til bustad i Dokument 12:28
(2023–2024). Desse medlemene viser til
Raudt og Sosialistisk Venstrepartis merknader og framlegg i Innst.
85 L (2022–2023), jf. Prop. 132 L (2021–2022) Lov om kommunenes
ansvar på det boligsosiale feltet.
Desse medlemene meiner
at i tillegg til ein ny bustadsosial strategi er det nødvendig også
å finne effektive måtar å regulere og skattlegge kortidsutleige
på, slik at ikkje stadig meir kapital søkjer til bustadsektoren med
mål om «hotelldrift» og rask profitt, slik at bustadprisane stig
endå meir. Desse medlemene meiner at
det er viktig å utvikle ein ikkje-kommersiell utleigesektor med
pris- og kostnadskontroll og prioritert utleige til låginntektsgrupper
som i dag ikkje nyt godt av store skattefordelar som huseigarar. Desse medlemene viser til at det er godt
bevist at ein utrygg, dårleg busituasjon og stadige flyttingar gir
dårlege bu- og oppvekstmiljø og påverkar både psykisk og fysisk
helse negativt.
Desse medlemene meiner
at situasjonen på det bustadsosiale området er kraftig forverra
av dei makroøkonomiske endringane som har kome som ei fylgje av utanomnasjonale
hendingar som krigen i Ukraina, auka energiprisar og uro i verdshandelen
dei siste tre åra. Desse medlemene viser
til at auken i talet på huslause ikkje er eit særnorsk fenomen. Desse medlemene viser til rapporten «Inadequate
and unaffordable housing in Europe» av Hans Dubios og Sanna Nivaoski,
presentert på EUs nettside Eurofound, der det står:
«It is essential for policymakers to
consider groups in vulnerable situations in all tenures. For example,
findings show that 46 % of private rental market tenants feel at
risk of leaving their home in the next three months because they
can no longer afford it and in most of the countries where over
half the population are homeowners without a mortgage, around one
quarter are still at risk of poverty.»
«Housing First policies are largely successful
in keeping people out of homelessness and need to be scaled up across
the EU. It is critical that such housing be independent, stable
and truly unconditional on engagement with support services to ensure
that access to housing is guaranteed.»
Desse medlemene meiner
nokre av dei bustadpolitiske problema både i Noreg og i andre land
heng direkte saman med effekten av liberaliseringa av bustadmarknaden
som har funne stad etter 1980, og som har ført til kraftige prisstigningar
på eigedom i dei større byane. Prisveksten har vore mykje større
enn lønsveksten, og det har gjort bustadmarknaden til ei forskjellsmaskin.
Store auka økonomiske forskjellar fører til meir utanforskap, uhelse
og klassedelte byar. Samanhengane er komplekse. Det er difor naudsynt,
men ikkje nok å få på plass ein bustadsosial strategi. Ein må også
ta strukturelle grep i lovgjeving og økonomi som sikrar trygge bustader
til alle utan å auke risikoen for kraftige bustadprisfall.