Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge
Mørland, Bjørnar Skjæran, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Emilie Mehl, Ole André Myhrvold og Geir Pollestad,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til forslagene fra representantene
Hans Andreas Limi, Roy Steffensen, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen
og Marius Arion Nilsen og til at behandlingen av disse sammenfaller
med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett. Komiteen viser
til at de ulike partiene legger frem sine samlede forslag til budsjettprioriteringer
i Innst. 540 S (2024–2025).
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener det er gode grunner til å se på innretningen
av bilavgiftene, men at dette må gjøres basert på grundige utredninger
og en helhetlig vurdering. Bilavgiftene må innrettes slik at de
legger til rette for en omstilling til lavere utslipp i transportsektoren,
reduserer miljøpåvirkningen og reflekterer samfunnets utgifter ved
bilbruk, samtidig som avgiftene bør være på et moderat nivå som
gjør det mulig for folk å kjøpe og bruke trygge og moderne biler. Disse medlemmer viser til at endringer
i bilavgiftene vil ha budsjettmessige konsekvenser og må vurderes
i de ordinære budsjettprosessene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet har som mål å
redusere avgiftene for folk. I regjering sørget partiet blant annet
for redusert elavgift og redusert trafikkforsikringsavgift, fjernet
grunnavgiften på anleggsdiesel og holdt avgiftene på mat og drivstoff
nede.
Disse medlemmer mener
det vil være positivt å redusere engangsavgiften for kjøretøy, men
mener samtidig dette må sees i sammenheng med øvrige bilavgifter
og det øvrige skatte- og avgiftsopplegget, og at det best gjøres
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at bilen har avgjørende betydning
for både person- og varetransporten og er det mest fleksible transportmiddelet
vi har. Disse medlemmer viser til at
avgiftsbelastningen på norske bilister er høy, og at Arbeiderparti-regjeringen,
sammen med Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, har økt avgiftene
ved flere anledninger denne stortingsperioden. Disse medlemmer viser
til at engangsavgiften for kjøretøy ble økt siste gang med virkning
fra 1. april 2025, en endring som i særlig grad rammer ladbare biler. Disse medlemmer mener at høye kjøps-
og bruksavgifter for kjøretøy bidrar til et høyt prisnivå i samfunnet
og innskrenker folks valgmuligheter. Disse
medlemmer mener at regjeringens avgiftsøkninger i en tid med generell
høy prisvekst i samfunnet er uansvarlig og bidrar til inflasjon.
Disse medlemmer mener
at avgiftsnivået på kjøretøy skal reduseres, og at dagens engangsavgift
med ekstremt høye satser og utslag må endres og reduseres. Disse medlemmer vil øke folks valgfrihet
og sikre et fortsatt mangfold av kjøretøy og drivlinjer i kjøretøyparken.
Dette er viktig også av beredskapsgrunner. Disse
medlemmer mener at vektkomponenten i engangsavgiften er en
skatt på trafikksikkerhet som gir sikre biler en uforholdsmessig
høy avgiftsbelastning. Disse medlemmer viser
til at ladbare biler i særlig grad er blitt rammet av regjeringens
avgiftsøkninger i denne stortingsperioden. Enkeltmodeller har fått
en avgiftsøkning på mer enn 200 000 kroner. Disse
medlemmer mener at dette er uholdbart, og at det må gjøres
endringer i engangsavgiften som gir et lavere avgiftsnivå og en
enklere struktur samt skjermer mot ekstreme utslag.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å avvikle den gamle vektkomponenten i engangsavgiften for
person-, vare- og campingbiler.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å innføre et tak på engangsavgiften for henholdsvis person-,
vare- og campingbil.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om at engangsavgiften avvikles for kjøretøy som er 10 år
og eldre, med oppdatert tabell for bruksfradrag.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at engangsavgiften
på nye biler har vært et av de viktigste virkemidlene for å fremme
overgangen til en bilpark med lavere utslipp. Representantforslaget
fremhever at avgiftssystemet for kjøretøy må være teknologinøytralt. Disse medlemmer mener at avgiftssystemet
ikke bør være utslippsnøytralt. Dagens innretning har ført til at
mer enn 90 pst. av nybilkjøperne kjøper nullutslippsbiler så langt
i år, og disse bilkjøperne betaler lavere engangsavgift fordi de
blir med på samfunnets dugnad for å kutte klimagassutslipp.
Disse medlemmer merker
seg at forslagsstillerne fra Fremskrittspartiet motsetter seg en
avgiftsbasert avvikling av nysalg av bensin-, diesel- og hybridbiler. Disse medlemmer vil minne om at det var
Fremskrittspartiets samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som i
2017 la frem Nasjonal transportplan 2018–2029 med følgende målsetting:
«I 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler». Et enstemmig
storting støttet at målet ble fremmet. Disse
medlemmer mener at når man politisk setter målsettinger, er
det også mest troverdig å følge opp med politiske virkemidler som
styrer mot målene man i fellesskap har satt.
Disse medlemmer er
enig med forslagsstillerne i at elektrifiseringen av samfunnet reiser
nye spørsmål om beredskap. Disse medlemmer mener
likevel det er lite kunnskapsbasert når Fremskrittspartiet hevder
at en elektrisk kjøretøypark har liten nytteverdi i en krisesituasjon. Disse medlemmer viser til at nær 50 000
norske elbiler har funksjoner som gjør at de kan benyttes som batteribanker,
og andelen øker stadig. Dette gjør at man i en situasjon uten strøm
kan bruke elbilen til å forsyne husholdningen med strøm i flere dager
til kaffetrakter, internett, lys, vannkoker, oppvaskmaskin, TV,
lading av mobiltelefoner og mer. Disse medlemmer mener
Fremskrittspartiet burde se mulighetene som ligger i ny klimavennlig
teknologi, heller enn stadig å fremme forslag som tar utgangspunkt
i at alt var bedre før. For det var det ikke.