Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Trond Giske, Ruth Mariann Hop, Tobias Hangaard
Linge, lederen Rune Støstad og Solveig Vitanza, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Stig Even Lillestøl, Marius Arion Nilsen og Bengt
Rune Strifeldt, fra Høyre, Erlend Larsen og Bård Ludvig Thorheim,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Senterpartiet,
Geir Pollestad, fra Rødt, Synne Høyforsslett Bjørbæk, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Harry Valderhaug,
viser til representantforslaget i Dokument 8:13 S (2025–2026) fra
stortingsrepresentantene Erlend Wiborg, Bengt Rune Strifeldt, Jon
Engen-Helgheim, Bård Hoksrud, Morten Stordalen, Liv Gustavsen og
Himanshu Gulati om fortsatt fiske i Oslofjorden.
Komiteen merker
seg at representantene viser til regjeringens beslutning om å innføre
nullfiskeområder i Oslofjorden fra 1. januar 2026. I nullfiskeområdene
vil alt av fiske bli forbudt, både yrkes- og fritidsfiske. Regjeringens
argumentasjon for fiskeforbudet er å styrke Oslofjordens miljøsituasjon.
Forslagsstillerne mener et fiskeforbud er et sterkt inngripende
tiltak gjort på et for tynt faglig grunnlag.
Komiteen merker
seg at det har vært en skriftlig høring som har gitt svar fra fire
interessenter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen har besluttet å innføre nullfiskeområder i Oslofjorden
fra 1. januar 2026, der både yrkes- og fritidsfiske forbys. Disse medlemmer merker seg at regjeringen
begrunner tiltaket med behovet for å styrke miljøtilstanden i fjorden.
Disse medlemmer deler
vurderingen av at miljøsituasjonen i Oslofjorden er alvorlig, men
vil understreke at utfordringsbildet er sammensatt. Avrenning fra
landbruket, nitrogenutslipp og utilstrekkelig rensing av avløpsvann
er sentrale påvirkningsfaktorer. Disse medlemmer mener
at tiltak må rettes inn mot de viktigste kildene til belastning
dersom man skal oppnå varige forbedringer.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti merker
seg at Fiskeridirektoratets faglige råd påpeker manglende kvantitativ
kunnskap om effektene av et totalforbud mot fiske i Oslofjorden,
ut over at det vil ha «en eller annen form for effekt». Når kunnskapsgrunnlaget
er usikkert, mener disse medlemmer at svært
inngripende tiltak, som i praksis innebærer en nedleggelse av rekefisket
i fjorden, bryter med prinsippet om forholdsmessighet. Tiltak bør
være kunnskapsbaserte og målrettede, og man bør starte med de minst inngripende
virkemidlene som har dokumenterbar effekt.
Disse medlemmer mener
at det finnes flere bedre alternativer enn et totalforbud. Krav
til redskaper som reduserer bifangst og skåner havbunnen, strengere seleksjonskrav
og mer presis areal- og sesongregulering kan gjennomføres uten å
stanse alt fiske. Næringen har allerede tatt i bruk mer skånsomme
metoder, og det er rom for ytterligere forbedringer i tett dialog
mellom myndigheter, forskning og aktører på sjø og land. Samtidig
må tiltak for redusert nitrogenutslipp fra land forsterkes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne viser til at Oslofjorden
er det kystområdet i Norge som er under størst menneskelig påvirkning,
og at tilstanden i fjorden nå er kritisk. Situasjonen er også svært
sammensatt, og det er derfor behov for mange ulike tiltak som retter
seg mot alle de store påvirkningsfaktorene, herunder fiskeri. Disse medlemmer viser til at det allerede
er innført tiltak innen jordbruk og avløp for å redusere nitrogentilførselen
til fjorden. I jordbruket er det blant annet innført regionale miljøkrav
om redusert høstpløying og krav om kantsoner og et nytt gjødselregelverk som
stiller strengere krav til lagring og spredning av gjødsel. Disse medlemmer viser videre til at når
det gjelder avløp, har regjeringen varslet kommunene om at det må
iverksettes tiltak for nitrogenfjerning, og merker seg at stadig
flere kommuner tar en aktiv rolle når det gjelder dette.
Disse medlemmer viser
til at fiskeritiltakene som innføres i Oslofjorden, er basert på
faglige råd fra Fiskeridirektoratet og Miljødirektoratet. Tiltakene
hadde også stor oppslutning i fagmiljøene under høringen og er i
tråd med internasjonal praksis for restaurering av marine økosystemer. Disse medlemmer understreker at formålet
med nullfiskeområdene som innføres fra 1. januar 2026, er å styrke
både fiskebestandene og økosystemet i Oslofjorden, og merker seg
at Fiskeridirektoratet i sine anbefalinger har vært tydelig på at
dette er det fiskeritiltaket som er forventet å ha størst effekt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti peker på at
rekefisket i Oslofjorden er en tradisjonsrik kystnæring med betydelige
ringvirkninger i lokalsamfunn, særlig i Østfold og Vestfold. Et
generelt fiskeforbud vil ramme arbeidsplasser, kultur og kystliv
unødvendig hardt og kan svekke tilliten til miljøforvaltningen.
En mer nyansert tilnærming som tillater fortsatt fiske med skånsomme
redskaper, kombinert med målrettede miljøtiltak på land, vil etter disse medlemmers syn bedre balansere
hensynene til miljø, næring og lokalsamfunn.
Disse medlemmer mener
derfor regjeringen bør stanse planene om nullfiskeområder i Oslofjorden og
i stedet prioritere tiltak som er dokumentert å ha effekt, herunder
raskere utrulling av nitrogenrensing gjennom et statlig-kommunalt
spleiselag samt åpning for skånsomt fritidsfiske og fiske med teiner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet har forståelse for at tiltakene er inngripende for
både yrkesfiskerne og fritidsfiskerne, og ser det derfor som viktig
at det er lagt til rette for fortsatt aktivitet der det er mulig. Disse medlemmer merker seg blant annet
at regjeringen har vektlagt å legge til rette for at rekefisket
skal kunne fortsette utenfor nullfiskeområdene, herunder i Hvalerrenna,
som er et særlig viktig rekefelt.
Disse medlemmer viser
også til at siden tiltakene vil få store negative konsekvenser for
enkelte aktører, foreslås det å bevilge 15 mill. kroner til omstillingstiltak for
fiskerinæringen over Nærings- og fiskeridepartementets budsjett
for 2026.
Disse medlemmer merker
seg at det kan søkes om dispensasjon til forsknings- og undervisningsaktiviteter
og fjerning av stillehavsøsters. Det vil også være mulig å søke
om dispensasjon til aktiviteter som formidler kystkultur med fokus
på fiske og annen høsting av marine ressurser, så lenge det foregår
på en mest mulig skånsom måte og med hensyn til økosystemet.
Disse medlemmer viser
videre til at utslipp fra kommunal avløpssektor er en av de største
påvirkerne på Oslofjorden. Disse medlemmer viser
til statsrådens brev til komiteen datert 5. november 2025, der det kommer
frem at det i 2022 ble sendt brev til statsforvalterne i Oslofjordens
nedbørsfelt om at det i denne regionen fremover må stilles krav
om nitrogenfjerning. Det ble her gjort klart at det er avgjørende
med hurtig innsats og at alle kommunene bidrar for å kunne snu den negative
utviklingen.
Disse medlemmer viser
videre til at det er et kommunalt ansvar å sikre avløpstjenester
til innbyggerne, og at prinsippene om selvkost og at forurenser
betaler gjelder på dette området. Disse medlemmer ser dette
som rimelig og noe som vil føre til at de som står for indirekte
og direkte forurensende utslipp til Oslofjorden, også er de som
betaler for rensingen av utslippet.
Disse medlemmer merker
seg også at det ikke legges opp til en statlig tilskuddsordning
for avløpsinvesteringer, men at regjeringen over flere år har bevilget midler
til en tilskuddsordning for planlegging og prosjektering av nitrogenfjerning
for kommunene i Oslofjordens nedbørsfelt. Disse
medlemmer viser til at det i 2025 er bevilget over 50 mill.
kroner til tilskuddsordningen, og at det for 2026 er foreslått å
styrke ordningen med 18 mill. kroner, slik at den blir på nesten
70 mill. kroner. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen også har prioritert å styrke statsforvalterne
og Miljødirektoratet for å sikre god fremdrift i arbeidet med å
få på plass bedre renseløsninger. I forslaget til statsbudsjett
for 2026 foreslås det en ytterligere styrking på 20 mill. til statsforvalternes
arbeid med kommunalt avløp.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet tidligere
har foreslått en modell for et spleiselag ved investeringer i nitrogenrensing
av avløpsvann i områder som pålegges nye rensekrav. Forslaget har
ikke fått flertall. Etter disse medlemmers syn
er statlig medfinansiering avgjørende for å sikre at kommunene faktisk
kan gjennomføre nødvendige oppgraderinger uten uakseptabel belastning
på innbyggerne gjennom kraftige økninger i kommunale avgifter. Uten
en realistisk finansieringsmodell risikerer man at pålagte krav
ikke oppfylles, og at miljøforbedringene uteblir.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stanse
den planlagte innføringen av nullfiskeområder i Oslofjorden og heller styrke
andre tiltak som har dokumenterbar effekt.»
«Stortinget ber regjeringen snarest
åpne opp for fortsatt fisking med teiner og fiske med stang fra
land i Oslofjorden.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en modell for et spleiselag for investeringer i nitrogenrensing
av avløpsvann i områder som blir pålagt nye rensekrav.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, merker seg at regjeringen
har budsjettert med en kompensasjonsordning for fiskerne, men at
fiskerne fortsatt lever i uvisse når det gjelder hvem som får støtte,
hvor mye de får, og hvilke krav som skal innfris for å få støtte. Flertallet har inntrykk av at regjeringen
mener at ordningen med arbeidsledighetstrygd er ment å ivareta fiskernes
økonomiske behov, slik det er for mennesker som blir arbeidsledige. Flertallet vil minne om at fiskerne i
stor grad driver sin virksomhet som enkeltmannsforetak hvor lån
på fiskebåt og redskap ofte vil være sikret i hus og hjem. En konkurs
for en fisker er langt mer dramatisk enn det å bli arbeidsledig,
da fiskerne risikerer å miste hus og hjem ved en konkurs. Fiskebåtene
er spesialiserte og har lav verdi når fiskerne er i en posisjon
hvor de må selge som følge av fiskeforbudet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti mener derfor at fiskerne
må få bedre ordninger for omstillingsstøtte enn det regjeringen
legger opp til.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener at regjeringen må skape forutsigbarhet
og trygghet for fiskerne, for eksempel ved å leie dem inn til rydding
av Oslofjorden, etablering av marine nyttehager som filtrerer nitrogen
og så videre. For å bevare kompetansen disse fiskerne besitter,
er det viktig å finne tiltak som ivaretar dette, og som gjør at
det er både en fiskeflåte og kompetanse til stede den dagen det
igjen kan åpnes for fiske i hele fjorden. Dette må skje raskt, da
fiskeforbudet inntrer allerede 1. januar 2026, noe som skaper usikkerhet og
manglende trygghet blant fiskerne.
Disse medlemmer merker
seg hvor kostbart det blir med nitrogenrensing, og at denne kostnaden
vil øke de kommunale vann- og avløpsavgiftene betydelig. Disse medlemmer etterlyser en bedre overordnet strategi
fra regjeringen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Miljøpartiet De Grønne merker seg hvor kritisk tilstanden
i Oslofjorden er. Oslofjorden var i tidligere tider kjent for sin
rike fiskebestand. Et stort antall fiskere levde av overskuddet
fra fjorden, og fisket var en viktig kilde til mat. I dag er det
et stort behov for å innføre restriktive tiltak for å få livet tilbake
i fjorden. Disse medlemmer støtter derfor
restriksjonene regjeringen har innført.
Disse medlemmer merker
seg at jordbruksavtalen, jf. Prop. 149 S (2024–2025), omtaler behovet
for rensing av Oslofjorden. Der blir det påpekt at kommunene i Oslofjordens
nedbørsfelt har gitt klare signaler om at de ikke har økonomisk
kapasitet eller politisk mulighet til å ta hele kostnaden for tilstrekkelig
rensing internt i kommunen. I Innst. 534 S (2024–2025) fra næringskomiteen
om Endringer i statsbudsjettet 2025 under Landbruks- og matdepartementet
(Jordbruksoppgjøret 2025), fremgår det at flertallet i komiteen
var av den oppfatning at det er behov for at staten tar et større ansvar
for å styre og finansiere tiltak for å komme i mål med dette arbeidet.
I forbindelse med Stortingets behandling av Jordbruksoppgjøret 2025
ble anmodningsvedtak nr. 1109 og 1120 vedtatt. Høyre og Miljøpartiet De
Grønne stemte for vedtakene, som har følgende ordlyd:
Vedtak nr. 1109: «Stortinget ber regjeringen,
i samråd med berørte fylker og kommuner etablere et restaureringsprosjekt
for Oslofjorden, samt tiltak for å redusere nitrogen til faglig
anbefalt nivå, og komme tilbake til Stortinget innen utgangen av
2026 med en plan for gjennomføring.»
Vedtak nr. 1120: «Stortinget ber regjeringen
sikre at det i arbeidet med ‘Helhetlig plan for bærekraftig bruk av
nitrogen i jordbruket’ foreslås løsninger som raskt reduserer nitrogentilførselen
i Oslofjorden.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen har foreslått
å bevilge 40 mill. kroner til naturrestaurering i Oslofjorden og
Oslofjordens nedbørsfelt over Klima- og miljødepartementets budsjett. Disse medlemmer ser det som viktig at
disse midlene gjør det mulig for fiskere som blir berørt av de nye
fiskeritiltakene, å søke om tilskudd til gode restaureringstiltak,
slik at de kan bidra med sin kompetanse og sitt utstyr i arbeidet
for å bedre fjordens tilstand.
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at mange mener det er forsvarlig med
fortsatt rekefiske. Restriksjonene for rekefiskerne er veldig inngripende.
Grensene for hvor det kan være mulig å fiske reker, burde vurderes
på nytt i samarbeid med næringen.
Disse medlemmer viser
til at Norsk Vann i 2021 beregnet at det ville være et samlet investeringsbehov
i vann- og avløpssektoren i perioden 2021 til 2040 på 332 mrd. kroner.
Med dagens regelverk vil de økte utgiftene ved å oppgradere vann-
og avløpsnett bli belastet innbyggerne direkte gjennom de kommunale
gebyrene. Dette vil få konsekvenser for husholdningene i en periode
som allerede preges av vedvarende høye levekostnader. Høyre har
derfor foreslått flere tiltak for å redusere gebyrene, inkludert
økt interkommunalt samarbeid og mer fleksible finansieringsmodeller.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Oslofjorden
står overfor alvorlige utfordringer knyttet til forurensning, spesielt
nitrogen, og en betydelig reduksjon i fiskebestandene og naturmangfoldet.
Derfor var det et viktig gjennomslag for Sosialistisk Venstreparti
at det ble innført tiltak for å redde livet i Oslofjorden. Det haster
å få på plass riktige tiltak for å bedre forholdene i fjorden, og staten
må ta en større del av ansvaret for å redde Oslofjorden. Norske
kommuner kan ikke ta ansvar for finansiering av en renere fjord
alene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en finansieringsløsning for rensing av nitrogen fra avløpsanlegg
rundt Oslofjorden, og komme tilbake til Stortinget med et forslag
til innretning i løpet av 2026.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at Sosialistisk Venstreparti
hele veien har jobbet for at regjeringen skulle lansere en kompensasjonsordning
for fiskere samtidig som fiskeforbudet i Oslofjorden kom på plass.
Når staten i realiteten innfører et yrkesforbud, må staten også
ta ansvar for at fiskerne ikke blir skadelidende.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2026 med et forslag til en støtteordning for omstilling av yrkesfiskere
i Oslofjorden som rammes av fiskeforbudet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til at når fiskeforbudet
i deler av Oslofjorden trer i kraft, vil flere fiskere og deres
familier bli fratatt grunnlaget for sin inntekt. Disse
medlemmer mener at når staten i praksis gir yrkesforbud i
deler av Oslofjorden, er ikke de avsatte midlene til omstilling tilstrekkelige,
og det bør være rimelig å opprette en kompensasjonsordning for fiskerne
som mister inntekten sin ved innføringen av nullfiskesonene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
en inntektskompensasjonsordning for fiskere i Oslofjorden basert på
inntektsbortfall ved innføring av nullfiskesoner.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at landbruket ofte trekkes frem som en kilde til næringsstoffutslipp,
men at gjødselbruken er vesentlig lavere enn for 25 år siden, og
at mange tiltak allerede er gjennomført av næringen. Disse medlemmer vil understreke viktigheten
av å styrke forskningen for å identifisere hvilke tiltak som gir
størst miljøeffekt. Hva som er effektive tiltak, må baseres på relevant
forskning, og de må være forholdsmessige.
Disse medlemmer viser
til at det er viktig å ta på alvor at kommunene står overfor svært
store investeringsbehov for vann- og avløpsinfrastruktur, og at
det er noe som vil gi betydelige kostnader også for innbyggerne.
Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av å adressere denne utfordringen og deler
oppfatningen av at det må økonomiske tiltak på plass for å unngå at
kostnadene for kommunene og innbyggerne blir uforholdsmessig høye.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i regjering var
pådriver for å få redusert merverdiavgift på vann og avløp. Dette medlem mener dette er et effektivt
tiltak som bør følges opp i årene fremover, og at ytterligere reduksjon
bør vurderes.
Dette medlem viser
videre til at det finnes andre gode tiltak og alternativer, og vil
fremholde løsninger som at staten bidrar gjennom å gi kommuner rentefrie lån
eller ved å utforme en rentekompensasjonsordning for å imøtekomme
de store investeringskostnadene som vil komme over en relativt kort
periode, for eksempel på investeringer i nye renseanlegg.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt viser
videre til at kostnadsveksten knyttet til investeringer ikke begrenser
seg til Oslofjorden, men at den gjelder hele landet. Disse medlemmer vil også trekke frem
at EUs reviderte avløpsdirektiv kommer til å gjøre denne kostnadsveksten
unødvendig høy mange plasser. Disse medlemmer viser
til at direktivet ikke er tilpasset norske forhold, og at det derfor
vil medføre store, unødvendige kostnader for kommuner, innbyggere
og næringsliv. Disse medlemmer mener
det er feil å gjøre direktivet gjeldene i nasjonal rett.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at økosystemene i Oslofjorden
er nær kollaps. Mye av dyrelivet i fjorden har blitt borte, og mange
leveområder er kraftig forringet. Dette har en rekke årsaker, som
nitrogenforurensing fra landbruk og avløp, nedbygging av strandsoner
og gruntvannsområder, bunntråling og overfiske. I tillegg har miljøgifter, marin
forsøpling og klimaendringene negativ påvirkning på livet i fjorden.
Dette medlem viser
til at Oslofjorden tidligere var kjent som en av de mest fiskerike
fjordene i landet. Krisen i Oslofjorden har derfor skapt et stort
folkelig engasjement, da mange er glade i fjorden og bruker den aktivt.
I en spørreundersøkelse gjennomført på vegne av Oslofjordens Friluftsråd
svarer 77 pst. at de støtter store nullfiskeområder, også for fritidsfiske.
I den samme spørreundersøkelsen kommer det frem at det er en sterk
tillit til at forskernes forslag til tiltak er riktige. Dette medlem vil rose regjeringen for
å ha lyttet til folk flest og miljøfaglige råd og etablert store
nullfiskeområder. Dette medlem mener
forslaget om å stanse etablering av nullfiskesoner er svært uansvarlig
og korttenkt naturpolitikk. Dette medlem viser
til at torskebestanden har falt med 80–90 pst. i Oslofjorden, og
at Havforskningsinstituttet peker på fiske som en viktig årsak. Dette medlem vil understreke at det finnes
flere historiske eksempler på at store og rike fiskebestander blir
permanent ødelagt fordi myndighetene nøler med å iverksette tilstrekkelig
effektive tiltak. Hensynet til føre-var-prinsippet tilsier derfor
at nullfiskesoner er et klokt og nødvendig grep. Dette
medlem vil understreke at enhver form for økt fisketrykk vil
utgjøre en økt belastning for sårbare og pressede fiskebestander, selv
om årsakene til krisen i fjorden er mange og sammensatte.
Dette medlem viser
til at et bredt flertall av relevante kommuner, fylkeskommuner,
statsforvaltere og havforskere støtter å innføre nullfiskeområder. Dette medlem viser til at det er godt
dokumentert at nullfiskeområder er et effektivt tiltak i en situasjon
der mange arter sliter. Dette medlem mener
derfor at det er viktig at nullfiskeområdene gjennomføres i sin
helhet.
Dette medlem viser
til at Hvalerdypet i Ytre Hvaler nasjonalpark er et viktig område
for rekruttering hos reke. Havforskningsinstituttet har pekt på
at årsakene til at vi ser en nedgang i rekebestanden, trolig henger sammen
både med fiskerimønsteret og svikt i rekruttering. Havforskningsinstituttet
har derfor anbefalt å ytterligere utvide nullfiskeområdet til å
inkludere gytefeltet for reker i Hvalerdypet, minimum med et trålforbud.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utvide
nullfiskeområdet ved Hvaler til å inkludere Hvalerdypet, i tråd
med vitenskapelige anbefalinger fra Havforskningsinstituttet.»
Dette medlem har
stor forståelse for at tiltakene som nå foreslås, oppleves som inngripende,
ikke minst for dem som lever av fjorden. Det er derfor viktig å
etablere en rettferdig og god kompensasjonsordning for fiskere og
de delene av sjømatnæringen som blir berørt av tiltakene.
Det er til sammen 118 kommuner som utgjør nedbørsfeltet
til Oslofjorden. Dette medlem mener
at regjeringen i større grad må bidra med finansiering for kommuner
som mangler effektiv nitrogenrensing av avløpsvannet. Dette medlem støtter derfor prinsippet om
statlig medfinansiering av nitrogenrensing som bidrar til at det
etableres moderne og sirkulære renseanlegg.