3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Morten Sandanger, Agnes Nærland
Viljugrein og Elise Waagen, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Andersen,
Bjørnar Laabak, Sebastian Saltrø Ytrevik og Morten Wold, fra Høyre, Amalie
Gunnufsen og Anna Molberg, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen
Marian Hussein, og fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, viser
til Prop. 133 L (2024–2025) Endringer i lov om pensjonstrygd for
fiskere (lukking av pensjonstrygden). Formålet med forslaget er
å lukke pensjonstrygden for fiskere for nye medlemmer fra og med 1. januar
2026, samt avvikle på sikt. Komiteen merker seg
at forslaget bygger på anbefalinger fra en partssammensatt arbeidsgruppe,
og at det har vært gjennomført en høringsrunde med involvering fra
relevante aktører i næringen.
Komiteen viser til at pensjonstrygden
for fiskere er en særskilt lovfestet nedtrappingsordning, som ble vedtatt
i 1957 for å kompensere for de særlige belastningene i fiskeryrket. Komiteen er kjent med at ordningen over
tid har vært underfinansiert, og at den i senere år har vært avhengig
av direkte tilskudd over statsbudsjettet. Komiteen viser
til at både medlemsavgiften og omsetningsavgiften har blitt økt
flere ganger for å styrke ordningens økonomiske bæreevne, uten at
det har vært tilstrekkelig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti,registrerer at flere høringsinstanser
støtter departementets vurdering om at det ikke lenger er grunnlag
for en særskilt pensjonsordning for fiskere, og at pensjonsordningen
bør lukkes og avvikles. Flertallet viser
videre til at det er foreslått å heve nedre uttaksalder fra 60 til
62 år for medlemmer under 50 år, samt å avvikle barnetillegget.
Komiteen viser
til at regjeringen legger til grunn at dagens medlemmer beholder
sine rettigheter i tråd med eksisterende regler, og at lukking kun
gjelder for nye medlemmer.
Komiteen mottok 17. november 2025
brev fra statsråden med forslag til endringer i lovforslaget når det
gjaldt iverksettelsestidspunkt fra 1. januar 2026 til 1. april 2026.
Brevet fra statsråden ligger vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til å ha mottatt to
høringsinnspill i forbindelse med komiteens behandling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, er uenig i
departementets forslag om å lukke pensjonsordningen for fiskere
for nye medlemmer uten at det foreligger alternativer og vil derfor
votere imot departementets forslag til vedtak.
Flertallet viser
til at Garantikassen for fiskere (GFF) i sitt innspill mener formålet
med forslaget fra departementet er å spare penger i finansieringen
av ordningen.
Flertallet viser videre til GFF sitt
innspill hvor det vises til langtidsprognose som GFF sendte Arbeids-
og inkluderingsdepartementet 6. desember 2024 for perioden fra og
med 2025 til og med 2029, viser at ordningen forventes å gå i balanse
for hele perioden, uten statsgaranti.
Flertallet viser til at Norges Fiskarlag
i sitt innspill mener prosessen rundt utredning av lukking av pensjonstrygden
for fiskere har vært preget av flere forsinkelser, uklare signaler
og korte frister. Fiskarlaget mener en ryddigere og mer oversiktlig
prosess kunne bidratt til mindre usikkerhet for fiskerne og medlemmene av
ordningen.
Fiskarlaget mener også at en lukking av pensjonstrygden for fiskere
må sees i sammenheng med alternative pensjonsordninger for fiskere.
Flertallet viser til innspill fra
GFF at dersom dagens ordning skulle falle bort uten at en ny pensjonsordning
er på plass, vil dette kunne føre til urimelige tilstander i næringa,
med risiko for store forskjeller i pensjonsrettigheter på samme
fartøy.
Flertallet viser til at pensjonstrygden
for fiskere har sine klare svakheter, men at fiskerne i sin yrkessituasjon
fortsatt har behov for en lovfestet pensjonsordning.
Flertallet mener derfor at dagens
ordning må videreføres og at regjeringen så raskt som mulig nedsetter et
bredt partssammensatt utvalg for å gjennomgå pensjonstrygden for
fiskere med mål om å tilpasse ordningen prinsippene i pensjonsreformen,
modernisere og forbedre den slik Pensjonsordningen for sjøfolk,
og således sikre at den er bærekraftig og rettferdig for fremtidige
generasjoner.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sette ned et bredt partssammensatt utvalg, med balanse mellom partene,
som legger frem forslag som moderniserer fiskerpensjonen slik Pensjonsordningen
for sjøfolk er i dag, til en obligatorisk, kostnadsnøytral innskuddsbasert
ordning hvor statsgarantien videreføres. Ordningen må ivareta både ansatte
og selvstendige medlemmer og tilpasses vedtatt pensjonsreform. Utvalget
må ha god fremdrift i arbeidet slik at et omforent forslag til modernisering
av pensjonstrygden for fiskere legges frem for Stortinget våren 2026.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre stiller seg bak innholdet i proposisjonen
og støtter det fremlagte lovforslaget.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«vedtak til lov
om endringer i lov om pensjonstrygd for fiskere
(lukking av pensjonstrygden)
I
I lov 28. juni 1957 nr. 12 om pensjonstrygd
for fiskere gjøres følgende endringer:
§ 1 skal lyde:
Trygdepliktig etter denne lov er, med de unntak som følger av
bestemmelser i § 2, enhver som er ført på blad B i det registeret/manntallet
som er satt opp etter § 4 i loven her. Den
som 1. april 2026 ikke har premieuker i trygden, er likevel ikke
trygdepliktig etter denne loven.
§ 2 nr. 2 skal lyde:
2. Den som 1. april 2026 ikke har fylt 50
år, er unntatt fra trygdeplikt etter nr. 1 litra a tidligst ved
fylte 62 år.
§ 3 ny nr. 3 skal lyde:
3. Retten til frivillig medlemskap i trygden
etter nr. 1 og nr. 2 gjelder ikke personer som er unntatt fra trygdeplikt
etter § 1 andre punktum.
§ 6 nr. 2 nytt andre punktum skal lyde:
Pensjonsalderen er 62 år for personer som
1. april 2026 ikke har fylt 50 år.
§ 7 nr. 3 nytt andre ledd skal lyde:
For rett til barnetillegg skal virkningstidspunktet
ved framsettingen av kravet være før 1. april 2026. Den som mottar
barnetillegg denne datoen, får barnetillegget videreført så lenge
vedkommende mottar pensjon og barnet er under 18 år. Dør pensjonistens
barn før fylte 18 år, ytes tillegget ut kalendermåneden dødsfallet
inntreffer.
§ 8 første ledd nytt andre punktum skal lyde:
Til den som 1. april 2026 ikke har fylt
50 år, ytes alderspensjon etter første punktum fra og med kalendermåneden
etter den måneden pensjonisten fyller 62 år.
§ 8 tredje ledd andre punktum oppheves.
§ 21 første og andre ledd skal lyde:
Den som ved fylte 60 år ikke har opparbeidet 750 premieuker,
kan kreve den innbetalte pliktige og frivillige premien tilbakebetalt,
dog med fradrag for de første 75 premieuker. Den
som 1. april 2026 ikke har fylt 50 år, kan først framsette krav
etter første punktum ved fylte 62 år.
Samme rett til tilbakebetaling av premie har ektefelle og
barn til en trygdet som dør før fylte 60 år.
Ektefelle og barn til en trygdet som 1. april 2026 ikke har fylt
50 år, har rett til tilbakebetaling av premie dersom den trygdede dør
før fylte 62 år.
II
Loven trer i kraft fra den tiden Kongen bestemmer.
Kongen kan sette de ulike bestemmelsene i kraft til ulik tid.»