Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ronny Aukrust, Sverre Myrli, Kari Baadstrand Sandnes
og Lise Selnes, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen,
Pål Morten Borgli, Lars Rem og Aina Stenersen, fra Høyre, Ove Trellevik,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Senterpartiet,
Geir Pollestad, fra Rødt, Hege Bae Nyholt, fra Miljøpartiet De Grønne,
Julie E. Stuestøl, og fra Kristelig Folkeparti, Jonas Andersen Sayed,
viser til Riksrevisjonens undersøkelse om reduksjon av klimagassutslipp
fra jordbruket. Komiteen understreker
at omstillingen av jordbruket er en viktig del av Norges samlede
klimainnsats, men at tiltakene må balansere behovet for betydelige
utslippskutt med nødvendigheten av å opprettholde og øke norsk matproduksjon.
Komiteen viser til
at jordbrukssektoren er en av få sektorer der det er satt en sektorambisjon
for reduksjon av klimagasser. Denne ambisjonen er uttrykt i Intensjonsavtale
mellom jordbruket og regjeringen om reduserte klimagassutslipp og
økt opptak av karbon fra jordbruket for perioden 2021–2030, inngått
i 2019.
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen konkluderer med at styringen fra Landbruks-
og matdepartementet på klimaområdet bærer preg av mangel på en tydelig
strategi, av uklare ansvarsforhold og lite samsvar mellom ambisjonene
for 2030 og oppfølgingen som skjer i form av utvikling og iverksetting
av effektive virkemiddel. Komiteen mener
det er alvorlig når Riksrevisjonens overordnede vurdering er at
arbeidet er «ikke tilfredsstillende».
Komiteen viser til
det tredje punktet i Riksrevisjonens anbefalinger, der det tilrås
at Landbruks- og matdepartementet:
«utarbeidar ein framdriftsplan for arbeidet
med å redusere matsvinn som sikrar høgt tempo både i revideringa
av bransjeavtalen og i arbeidet med forskrifter knytt til matsvinnlova.»
Komiteen støtter
Riksrevisjonens anbefaling på dette punktet og mener at reduksjon
av matsvinn representerer en av de mest effektive måtene å redusere
klimagassutslipp tilknyttet jordbruket på kort og mellomlang sikt.
Ved å halvere matsvinnet, slik det er bred politisk enighet om,
kan utslippene reduseres uten at det går på bekostning av matproduksjonens
volum eller beredskap. Komiteen er derfor
opptatt av at Landbruks- og matdepartementet utarbeider en tydelig
og konkret fremdriftsplan for arbeidet med å redusere matsvinn, som
sikrer rask iverksetting av effektive virkemidler og forskrifter.
Komiteen viser videre
til at tiltak for utslippsreduksjoner på gårdsnivå fortsatt er krevende
å gjennomføre i den skala og hastighet som klimaavtalen forutsetter.
Derfor må innsatsen styrkes på områder hvor effekten er størst og
mest umiddelbar, som blant annet gjennom redusert matsvinn og endringer
i forbruksmønstre. Samtidig understreker komiteen at
kravene til utslippskutt ikke må bli så omfattende at de hemmer
en nødvendig økning i norsk matproduksjon, som er avgjørende for
matforsyningssikkerhet, distriktsutvikling og beredskap. Komiteen understreker at en slik endring
og styrking av innsatsen er i tråd med Riksrevisjonens anbefaling
i punkt fire, med tilråding om at Landbruks- og matdepartementet
«kritisk vurderer kor realistiske forventa
klimaeffektar av tiltak er».
Komiteen er enig
i Riksrevisjonens konklusjoner.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens vurderinger og anbefalinger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til Riksrevisjonens undersøkelse som avdekker
svakheter i styringen av klimatiltak i jordbrukssektoren. Flertallet deler komiteens oppfatning
om at omstillingen i jordbruket er viktig for Norges samlede klimainnsats,
men understreker samtidig at tiltakene må være realistiske, balanserte og
ikke påføre næringen unødvendige byrder.
Flertallet er bekymret
for at dagens klimaambisjoner og tiltak kan legge for store begrensninger
på norsk matproduksjon, noe som kan gå ut over matforsyningssikkerheten,
distriktsutviklingen og beredskapen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener det
er avgjørende at det legges til rette for at jordbruket fortsatt
kan utvikle seg og øke produksjonen, samtidig som klimautslippene
reduseres på en kostnadseffektiv og pragmatisk måte.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Høyre støtter derfor Riksrevisjonens
anbefaling om å styrke innsatsen på tiltak som gir størst og mest
umiddelbar klimaeffekt, slik som reduksjon av matsvinn og endringer
i forbruksmønstre. Disse medlemmer vil
særlig framheve at reduksjon av matsvinn er et lavterskeltiltak
med stort potensial og oppfordrer Landbruks- og matdepartementet
til å utarbeide og følge opp en konkret og tydelig fremdriftsplan
på dette området.
Videre mener disse medlemmer at
ansvarsforhold og styring må være klare og effektive, slik at virkemidlene
som iverksettes, faktisk gir ønsket effekt uten unødvendig byråkrati
og kostnader for næringen. Disse medlemmer er
derfor kritiske til manglende tydelig strategi og uklare ansvarsforhold
som nevnes i rapporten, og forventer at departementet snarest retter opp
i dette.
Disse medlemmer vil
også understreke betydningen av en balansert klima- og landbrukspolitikk som
sikrer norsk matproduksjon, samtidig som vi bidrar til klimamålene. Disse medlemmer mener det er viktig å
unngå overregulering og unødvendige pålegg som kan svekke konkurranseevnen
til norsk jordbruk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, støtter komiteens konklusjoner og ser fram til
at Landbruks- og matdepartementet følger opp Riksrevisjonens anbefalinger
med målrettede, realistiske og næringsvennlige tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at Stortinget har satt en rekke ulike mål for norsk matproduksjon.
Det foreligger definitivt flere målkonflikter i de målene som er
fastsatt av Stortinget. Disse blir håndtert gjennom de årlige jordbruksforhandlingene. Disse medlemmer slutter seg til hovedkonklusjonene
fra Riksrevisjonen, men vil understreke at det å endre forbruksmønstre
ofte vil komme i konflikt med andre landbrukspolitiske mål. Disse medlemmer støtter derfor den tilnærmingen
som er gitt i svar fra landbruks- og matministeren om at veivalg
mellom ulike mål blir gjort kontinuerlig. Disse
medlemmer er usikre på om nye planer og strategier på dette
feltet er det som skal til for å komme videre i arbeidet med å redusere klimagassutslippene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til undersøkelsens konklusjoner.
Landbruket vil ikke klare å gjennomføre store
utslippsreduksjoner innen 2030 slik avtalen legger opp til, Landbruks-
og matdepartementet tar ikke nok ansvar for å innfri målene, og
virkemidlene som er innført, bidrar i liten grad til at målene kan
nås. I tillegg er arbeidet med å redusere utslipp gjennom forbruksendringer
i tråd med kostholdsrådene preget av manglende ansvarsplassering
og fremdrift, og reduksjon i matsvinn går for sakte.
Disse medlemmer viser
til næringskomiteens Innst. 100 S (2009–2010), hvor flertallet,
alle utenom medlemmene fra Fremskrittspartiet, viste til at landbruket
er en av sektorene som i størst grad vil bli påvirket av klimaendringene,
samtidig som at landbruket skaper klimagassutslipp som må avgrenses.
Der heter det at:
«Fleirtalet ser det som viktig at landbruket
tilpassar seg nye klimavilkår, slik at ein størst mogleg global
produksjon av mat og landbruksvarer kan sikrast.»
Disse medlemmer viser
til at ett av rapportens revisjonskriterium er Norges tilslutning
til FNs mål for bærekraftig utvikling (Agenda 2030), hvor denne
avtalens delmål 2.4 sier:
«at det innan 2030 skal sikrast at det
finst berekraftige system for matproduksjon, og at det blir innført robuste
metodar som gir auka produktivitet og produksjon, som bidreg til
å halde oppe økosystema, som styrkjer evna til tilpassing til klimaendringar,
ekstremvêr, tørke, flaum og andre katastrofar, og som gradvis betrar kvaliteten
på areala og jorda.»
Disse medlemmer understreker
at formålet med klimaavtalen ikke bare er å innfri Parisavtalen, men
å sikre vår egen matproduksjon ved å begrense effektene av klimaendringene
så vel som å sikre at det finnes bærekraftige systemer for matproduksjon.
Disse medlemmer merker
seg at rapporten peker på flere eksempler på målkonflikter som gjør
utslippskutt vanskelig. Klimagassutslippene må reduseres, men samtidig
skal matproduksjonen og selvforsyningen økes. Målkonfliktene er
godt kjente for Landbruks- og matdepartementet, men departementet
har ingen synliggjort strategi eller plan for hvordan klimagassutslipp
fra landbruket kan reduseres. Selv om landbruksoppgjørene blir en
viktig arena for veivalg mellom ulike mål i sektoren, og det har
vært mer fokus på utslippsreduksjoner her de siste årene, peker
Klima- og miljødepartementet på at dette sannsynligvis ikke vil være
nok.
Disse medlemmer mener
at økt selvforsyning og matproduksjon også er svært viktige mål
for landbruket, og at Landbruks- og matdepartementet må ta tydelig
ansvar for å utarbeide planer for hvordan disse målene kan nås –
samtidig som at klimagassutslippene kuttes i tråd med klimaavtalen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne vil vise til at Stortinget i tillegg til klimamålene
har vedtatt at norsk selvforsyning skal økes til over 50 pst. innen
2030, korrigert for import. Disse medlemmer vil
vise til at for å nå dette målet, så trengs det både nydyrking,
istandsetting av landbruksjord som tidligere har vært i bruk, og
forbedring av landbruksjord som er i bruk i dag.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at det i rapporten «Klimakur 2030» pekes på drenering av jord
som et klimatiltak. Drenering av landbruksjord kan forlenge vekstsesongen,
øke produktiviteten i jorda og plantenes utnyttelse av både oksygen
og gjødsel, samt opptak av klimagasser. Drenering av landbruksjord
vil kunne bidra til å redusere utslippene med om lag 240 000 tonn
CO2-ekvivalenter mellom 2021 og 2030, og ettersom grøftene
har en levetid på opp mot 50 år, vil drenering av landbruksjord
ha et utslippskuttpotensial på 1,2 millioner tonn CO2-ekvivalenter
frem mot 2080.
Tall fra Landbruksdirektoratet viser at mengden drenert
jord er drevet av tilskuddsnivået. Disse medlemmer mener
derfor at en vesentlig økning i tilskudd til drenering vil være
et tiltak som både kutter klimagassutslipp i landbruket og bidrar
til å realisere målet om 50 pst. selvforsyning korrigert for import.