Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om å redusere bompengebelastningen på E39 Mandal–Kristiansand

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Innledning

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå bompengeopplegget for E39 Mandal–Kristiansand med bakgrunn i de endringer som er gjennomført for rv. 13 Ryfast, og snarest komme tilbake til Stortinget med forslag som vil redusere bompengebelastningen i veiprosjektet.»

Komiteens behandling

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har uttalt seg til forslaget i brev av 18. november 2025. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Det ble åpnet for skriftlige innspill. De mottatte innspillene er sammen med sakens dokumenter tilgjengeliggjort på sakens side på stortinget.no.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Fremskrittspartiet, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, lederen Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen og Frank Edvard Sve, fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kamzy Gunaratnam, Tom Einar Karlsen og Anniken Refseth, fra Høyre, Trond Helleland og Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Geir Inge Lien, fra Rødt, Remi Sølvberg, og fra Miljøpartiet De Grønne, Oda Indgaard, viser til statsrådens svarbrev av 18. november 2025.

Komiteen viser til at ny E39 mellom Kristiansand og Mandal er en del av Nye Veier AS sin utbygging av prosjektet E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest i Agder.

Stortinget har behandlet prosjektet i to omganger. Utbygging og finansiering av prosjektet ble først lagt frem for Stortinget i Prop. 135 S (2016–2017) Finansiering og utbygging av E39 på strekningen Kristiansand vest–Lyngdal vest i kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne, Mandal, Lindesnes og Lyngdal i Vest-Agder og behandlet i Innst. 469 S (2016–2017).

Komiteen viser til at Stortinget fattet nytt vedtak om prosjektet gjennom behandlingen av Prop. 89 S (2022–2023) Endringer i utbyggingen og bompengeopplegget for E39 Kristiansand vest–Røyskår i Agder fylke, jf. Innst. 384 S (2022–2023). Endringene innebar bl.a. traséendring, nedkortet prosjektlengde med 8 km og reduksjon i antall kryss.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til statsrådens svarbrev med omtale av at det nå vil bli gjort en gjennomgang av de økonomiske forutsetningene for veiprosjektet. Disse medlemmer mener at det er de høye bompengetakstene som er utfordringen, og at utgangspunktet for gjennomgangen må være at staten må ta et større ansvar for finansieringen av veiprosjektet, noe som kan gi betydelig takstreduksjon. Disse medlemmer mener at innføring av bompenger på sidevei er uholdbart og må avvises. Disse medlemmer mener at situasjonen for E39 Mandal–Kristiansand må sees i sammenheng med takstreduksjonene som allerede er gjennomført for rv. 13 Ryfast. Disse medlemmer mener det skal gjennomføres en tilsvarende løsning for E39 Mandal–Kristiansand med utgangspunkt i tilskuddsordningen for reduserte bompengetakster.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå bompengeopplegget for E39 Mandal–Kristiansand med bakgrunn i de endringer som er gjennomført for rv. 13 Ryfast, og snarest komme tilbake til Stortinget med forslag som vil redusere bompengebelastningen i veiprosjektet.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til statsrådens svarbrev av 18. november 2025. Disse medlemmer oppfatter at statsråden adresserer representantforslaget på en god måte. Det er avgjørende for hele prosjektet at endringer i forutsetningene for bompengeinnkreving må vurderes opp mot prosjektets risiko og økonomiske situasjon.

Disse medlemmer viser til at statsråden har bedt Statens vegvesen, i samråd med Nye Veier, Agder fylkeskommune og bompengeselskapet, om å gå gjennom finansieringsopplegget for hele prosjektet på nytt og vurdere om det er behov for å fremme en sak om revidert bompengeopplegg. Dette arbeidet pågår, og departementet avventer den endelige rapporten.

Disse medlemmer er av den oppfatning at intensjonen i representantforslaget er imøtekommet, og at den igangsatte gjennomgangen av lokale parter vil danne et godt grunnlag for å vurdere eventuelle endringer og justeringer.

Disse medlemmer vil påpeke at bompengefinansieringen av strekningen E39 Kristiansand–Mandal ble foreslått av Fremskrittspartiets samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, jf. Prop. 135 S (2016–2017), og fikk støtte i transport- og kommunikasjonskomiteen, hvor Fremskrittspartiets Åse Michaelsen fra Vest-Agder var sakens ordfører, jf. Innst. 469 S (2016–2017).

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at utbyggingen av E39 mellom Kristiansand og Mandal har gitt en effektiv og trafikksikker firefelts vei, som har halvert reisetiden mellom byene og løst utfordringer knyttet til kapasitet og sikkerhet. Den nye veien har vesentlig bedre standard enn den gamle, som har vært preget av mange alvorlige ulykker og dødsfall.

Disse medlemmer mener at bompengebelastningen på strekningen er for høy. Allerede fra åpningen var takstene høye, og de ble ytterligere økt med over 30 pst. i februar 2024. Det koster nå 127 kroner for personbil og 381 kroner for lastebil å kjøre hele strekningen én vei. Dette har ført til at trafikktallene på ny vei er vesentlig lavere enn estimert, mens trafikken på sideveier er vedvarende høy. Hele 47 pst. av trafikantene valgte å bruke den gamle veien i 2023. Disse medlemmer mener dette er uakseptabelt, da det svekker samfunnsnytten og utgjør en risiko for trafikksikkerheten.

Disse medlemmer peker på at bompengebelastningen betyr at en pendler kan måtte betale rundt 50 000 kroner i året. Dette kan redusere attraktiviteten til arbeidsplasser vest for Kristiansand og svekke næringslivets tilgang til kompetanse. Situasjonen kan også føre til at næringslivet velger andre transportløsninger, noe som svekker prosjektets grunnlag.

Disse medlemmer mener at det ikke er forsvarlig å vente til 2027 med å vurdere endringer i bompengeopplegget, slik statsråden legger opp til. Det bør vurderes tiltak som forlengelse av nedbetalingstiden for prosjektet, slik at bompengebelastningen for privatbilister og nyttetransport reduseres, selv om den totale innkrevingen øker på grunn av forlengelse av nedbetaling av lån og lengre rentebelastning.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget så raskt som mulig, senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett våren 2026, med forslag til forlenget nedbetalingstid av lånene på prosjektet E39 Mandal–Kristiansand, slik at bompengebelastningen for privatbiler og nyttetransport på strekningen går ned.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Rødt mener det er viktig for legitimiteten til bompengeordningen at bilistene opplever at bompengene går til tilbudsforbedring på veiene våre. Disse medlemmer forstår at nytteverdien i et bompengeprosjekt kan fremstå uklar, all den tid prosjektet ikke er ferdigstilt og de trafikale utfordringene ikke er løst. Disse medlemmer merker seg at Nye Veier valgte entreprenør på ny E39 fra Mandal til Blørstad i Agder tidlig i 2025. Disse medlemmer mener det er viktig at veiselskapet får bygge veien ferdig, og er glade for at Nye Veier holder god fremdrift i arbeidet.

Disse medlemmer finner grunn til å påpeke at bompengefinansiering av strekningen E39 Mandal–Kristiansand ble foreslått av Fremskrittspartiets samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, jf. Prop. 135 S (2016–2017). Disse medlemmer viser likeledes til at Fremskrittspartiets bompengeforslag fikk støtte i transport- og kommunikasjonskomiteen, hvor Fremskrittspartiets Åse Michaelsen var saksordfører for saken, jf. Innst. 469 S (2016–2017).

Disse medlemmer merker seg at svært mange benytter den gamle veien fremfor den nye, og at dette er tilfelle ved flere bompengeprosjekter rundt i landet. E6 gjennom Innlandet og E6 gjennom Trøndelag er andre slike eksempler der bilistene betaler for prosjekter som ikke er ferdigstilt, og der fremdriften er usikker.

Disse medlemmer mener en utvidelse av innkrevingstiden på veiprosjektene kan bidra til å redusere kostnadene per bilist i dag, og dermed øke trafikkgrunnlaget slik at den samlede innkrevingen kommer nærmere det som opprinnelig ble forutsatt i bompengeproposisjonen. Disse medlemmer mener en slik ordning vil treffe godt ikke bare på E39 Mandal–Kristiansand, men også på andre veiprosjekter der bompengebelastningen har blitt så høy at folk enten velger andre traseer, eller velger å ikke bruke bilen.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen åpne for 30 års innkrevingstid på bompengeprosjekter der det vurderes at dette kan gi høyere trafikkgrunnlag, og der det er lokalpolitisk tilslutning til dette.»

Komiteens medlemmer fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener nye E39 i Agder er et skrekkeksempel på motorveier som har ført til enorme naturødeleggelser, og som samtidig har vist seg å være en stor feilinvestering som rammer lokalmiljø og næringsliv. Disse medlemmer viser til at de høye bompengetakstene er et resultat av en feilslått samferdselspolitikk over mange år, hvor overdimensjonerte motorveier har gått på bekostning av mer miljøvennlige og samfunnsnyttige investeringer i kollektivtransport, trafikksikkerhet og oppgradering og vedlikehold av riks- og fylkesveinettet.

Disse medlemmer viser til at bompengefinansiering av strekningen E39 Kristiansand–Mandal ble foreslått av Fremskrittspartiets daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, jf. Prop. 135 S (2016–2017), og er kun ett eksempel på strekninger hvor Fremskrittspartiet i regjering la grunnlaget for den store veksten i bompenger over hele landet. Disse medlemmer mener den høye bompengebelastningen på E39 er resultatet av Fremskrittspartiets feilslåtte og uansvarlige samferdselspolitikk, som naturen, lokalsamfunn og næringsliv nå må bære kostnadene av.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne mener at heller enn å redusere bompengene bør det settes i gang tiltak for bedre og rimeligere kollektivtilbud som kan gi folk et reelt alternativ til bilen. I tillegg bør det settes i verk tiltak for å begrense bruken av sideveier, for eksempel gjennom hastighetsreduksjon. Dette medlem viser i den sammenheng til modellberegninger fra konsulentselskapet Rambøll (Vista Analyse 2024/19), som viser at å redusere hastigheten på fylkesvei 439 (Kristiansandsveien) til 60 km/t vil kunne motvirke overføringen av trafikk fra nye E39 til sideveiene som fulgte av takstøkningen i 2024.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere alternative tiltak til reduserte bompenger på E39 Mandal–Kristiansand med sikte på redusert trafikkbelastning på sidevei fv. 439 (Kristiansandsveien), inkludert hastighetsreduksjon jf. Vista Analyse-rapport 024/19.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen gjennomgå bompengeopplegget for E39 Mandal–Kristiansand med bakgrunn i de endringer som er gjennomført for rv. 13 Ryfast, og snarest komme tilbake til Stortinget med forslag som vil redusere bompengebelastningen i veiprosjektet.

Forslag fra Høyre:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget så raskt som mulig, senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett våren 2026, med forslag til forlenget nedbetalingstid av lånene på prosjektet E39 Mandal–Kristiansand, slik at bompengebelastningen for privatbiler og nyttetransport på strekningen går ned.

Forslag fra Senterpartiet og Rødt:
Forslag 3

Stortinget ber regjeringen åpne for 30 års innkrevingstid på bompengeprosjekter der det vurderes at dette kan gi høyere trafikkgrunnlag, og der det er lokalpolitisk tilslutning til dette.

Forslag fra Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 4

Stortinget ber regjeringen vurdere alternative tiltak til reduserte bompenger på E39 Mandal–Kristiansand med sikte på redusert trafikkbelastning på sidevei fv. 439 (Kristiansandsveien), inkludert hastighetsreduksjon jf. Vista Analyse-rapport 2024/19.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:22 S (2025–2026) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Alf Erik Andersen, Marius Arion Nilsen, Stian Storbukås og Kristoffer Sivertsen om å redusere bompengebelastningen på E39 Mandal–Kristiansand – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 16. desember 2025

Bård Hoksrud

Jone Blikra

leder

ordfører