Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Fremskrittspartiet, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, lederen
Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen og Frank Edvard Sve, fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kamzy Gunaratnam, Tom Einar Karlsen og Anniken Refseth,
fra Høyre, Trond Helleland og Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet,
Geir Inge Lien, fra Rødt, Remi Sølvberg, og fra Miljøpartiet De Grønne,
Oda Indgaard, viser til statsrådens svarbrev av 18. november
2025.
Komiteen viser til
at ny E39 mellom Kristiansand og Mandal er en del av Nye Veier AS
sin utbygging av prosjektet E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest i
Agder.
Stortinget har behandlet prosjektet i to omganger. Utbygging
og finansiering av prosjektet ble først lagt frem for Stortinget
i Prop. 135 S (2016–2017) Finansiering og utbygging av E39 på strekningen
Kristiansand vest–Lyngdal vest i kommunene Kristiansand, Songdalen,
Søgne, Mandal, Lindesnes og Lyngdal i Vest-Agder og behandlet i
Innst. 469 S (2016–2017).
Komiteen viser til
at Stortinget fattet nytt vedtak om prosjektet gjennom behandlingen
av Prop. 89 S (2022–2023) Endringer i utbyggingen og bompengeopplegget
for E39 Kristiansand vest–Røyskår i Agder fylke, jf. Innst. 384
S (2022–2023). Endringene innebar bl.a. traséendring, nedkortet
prosjektlengde med 8 km og reduksjon i antall kryss.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til statsrådens svarbrev med
omtale av at det nå vil bli gjort en gjennomgang av de økonomiske forutsetningene
for veiprosjektet. Disse medlemmer mener
at det er de høye bompengetakstene som er utfordringen, og at utgangspunktet
for gjennomgangen må være at staten må ta et større ansvar for finansieringen
av veiprosjektet, noe som kan gi betydelig takstreduksjon. Disse medlemmer mener at innføring av bompenger
på sidevei er uholdbart og må avvises. Disse
medlemmer mener at situasjonen for E39 Mandal–Kristiansand
må sees i sammenheng med takstreduksjonene som allerede er gjennomført
for rv. 13 Ryfast. Disse medlemmer mener
det skal gjennomføres en tilsvarende løsning for E39 Mandal–Kristiansand
med utgangspunkt i tilskuddsordningen for reduserte bompengetakster.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
bompengeopplegget for E39 Mandal–Kristiansand med bakgrunn i de
endringer som er gjennomført for rv. 13 Ryfast, og snarest komme
tilbake til Stortinget med forslag som vil redusere bompengebelastningen
i veiprosjektet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til statsrådens svarbrev av 18. november 2025. Disse medlemmer oppfatter at statsråden adresserer
representantforslaget på en god måte. Det er avgjørende for hele
prosjektet at endringer i forutsetningene for bompengeinnkreving
må vurderes opp mot prosjektets risiko og økonomiske situasjon.
Disse medlemmer viser
til at statsråden har bedt Statens vegvesen, i samråd med Nye Veier,
Agder fylkeskommune og bompengeselskapet, om å gå gjennom finansieringsopplegget
for hele prosjektet på nytt og vurdere om det er behov for å fremme
en sak om revidert bompengeopplegg. Dette arbeidet pågår, og departementet
avventer den endelige rapporten.
Disse medlemmer er
av den oppfatning at intensjonen i representantforslaget er imøtekommet,
og at den igangsatte gjennomgangen av lokale parter vil danne et
godt grunnlag for å vurdere eventuelle endringer og justeringer.
Disse medlemmer vil
påpeke at bompengefinansieringen av strekningen E39 Kristiansand–Mandal ble
foreslått av Fremskrittspartiets samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen,
jf. Prop. 135 S (2016–2017), og fikk støtte i transport- og kommunikasjonskomiteen,
hvor Fremskrittspartiets Åse Michaelsen fra Vest-Agder var sakens
ordfører, jf. Innst. 469 S (2016–2017).
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at utbyggingen av E39 mellom Kristiansand
og Mandal har gitt en effektiv og trafikksikker firefelts vei, som
har halvert reisetiden mellom byene og løst utfordringer knyttet
til kapasitet og sikkerhet. Den nye veien har vesentlig bedre standard
enn den gamle, som har vært preget av mange alvorlige ulykker og
dødsfall.
Disse medlemmer mener
at bompengebelastningen på strekningen er for høy. Allerede fra
åpningen var takstene høye, og de ble ytterligere økt med over 30 pst.
i februar 2024. Det koster nå 127 kroner for personbil og 381 kroner
for lastebil å kjøre hele strekningen én vei. Dette har ført til
at trafikktallene på ny vei er vesentlig lavere enn estimert, mens
trafikken på sideveier er vedvarende høy. Hele 47 pst. av trafikantene
valgte å bruke den gamle veien i 2023. Disse
medlemmer mener dette er uakseptabelt, da det svekker samfunnsnytten
og utgjør en risiko for trafikksikkerheten.
Disse medlemmer peker
på at bompengebelastningen betyr at en pendler kan måtte betale
rundt 50 000 kroner i året. Dette kan redusere attraktiviteten til
arbeidsplasser vest for Kristiansand og svekke næringslivets tilgang
til kompetanse. Situasjonen kan også føre til at næringslivet velger
andre transportløsninger, noe som svekker prosjektets grunnlag.
Disse medlemmer mener
at det ikke er forsvarlig å vente til 2027 med å vurdere endringer
i bompengeopplegget, slik statsråden legger opp til. Det bør vurderes
tiltak som forlengelse av nedbetalingstiden for prosjektet, slik
at bompengebelastningen for privatbilister og nyttetransport reduseres,
selv om den totale innkrevingen øker på grunn av forlengelse av
nedbetaling av lån og lengre rentebelastning.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget så raskt som mulig, senest i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett våren 2026, med forslag til forlenget
nedbetalingstid av lånene på prosjektet E39 Mandal–Kristiansand,
slik at bompengebelastningen for privatbiler og nyttetransport på
strekningen går ned.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt mener det er viktig for legitimiteten
til bompengeordningen at bilistene opplever at bompengene går til
tilbudsforbedring på veiene våre. Disse medlemmer forstår
at nytteverdien i et bompengeprosjekt kan fremstå uklar, all den
tid prosjektet ikke er ferdigstilt og de trafikale utfordringene
ikke er løst. Disse medlemmer merker
seg at Nye Veier valgte entreprenør på ny E39 fra Mandal til Blørstad
i Agder tidlig i 2025. Disse medlemmer mener
det er viktig at veiselskapet får bygge veien ferdig, og er glade
for at Nye Veier holder god fremdrift i arbeidet.
Disse medlemmer finner
grunn til å påpeke at bompengefinansiering av strekningen E39 Mandal–Kristiansand
ble foreslått av Fremskrittspartiets samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen,
jf. Prop. 135 S (2016–2017). Disse medlemmer viser
likeledes til at Fremskrittspartiets bompengeforslag fikk støtte
i transport- og kommunikasjonskomiteen, hvor Fremskrittspartiets
Åse Michaelsen var saksordfører for saken, jf. Innst. 469 S (2016–2017).
Disse medlemmer merker
seg at svært mange benytter den gamle veien fremfor den nye, og
at dette er tilfelle ved flere bompengeprosjekter rundt i landet.
E6 gjennom Innlandet og E6 gjennom Trøndelag er andre slike eksempler
der bilistene betaler for prosjekter som ikke er ferdigstilt, og
der fremdriften er usikker.
Disse medlemmer mener
en utvidelse av innkrevingstiden på veiprosjektene kan bidra til
å redusere kostnadene per bilist i dag, og dermed øke trafikkgrunnlaget
slik at den samlede innkrevingen kommer nærmere det som opprinnelig
ble forutsatt i bompengeproposisjonen. Disse
medlemmer mener en slik ordning vil treffe godt ikke bare
på E39 Mandal–Kristiansand, men også på andre veiprosjekter der
bompengebelastningen har blitt så høy at folk enten velger andre
traseer, eller velger å ikke bruke bilen.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen åpne
for 30 års innkrevingstid på bompengeprosjekter der det vurderes
at dette kan gi høyere trafikkgrunnlag, og der det er lokalpolitisk
tilslutning til dette.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener nye E39 i Agder er
et skrekkeksempel på motorveier som har ført til enorme naturødeleggelser,
og som samtidig har vist seg å være en stor feilinvestering som
rammer lokalmiljø og næringsliv. Disse medlemmer viser
til at de høye bompengetakstene er et resultat av en feilslått samferdselspolitikk over
mange år, hvor overdimensjonerte motorveier har gått på bekostning
av mer miljøvennlige og samfunnsnyttige investeringer i kollektivtransport,
trafikksikkerhet og oppgradering og vedlikehold av riks- og fylkesveinettet.
Disse medlemmer viser
til at bompengefinansiering av strekningen E39 Kristiansand–Mandal
ble foreslått av Fremskrittspartiets daværende samferdselsminister
Ketil Solvik-Olsen, jf. Prop. 135 S (2016–2017), og er kun ett eksempel
på strekninger hvor Fremskrittspartiet i regjering la grunnlaget
for den store veksten i bompenger over hele landet. Disse medlemmer mener den høye bompengebelastningen
på E39 er resultatet av Fremskrittspartiets feilslåtte og uansvarlige samferdselspolitikk,
som naturen, lokalsamfunn og næringsliv nå må bære kostnadene av.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener at heller enn å redusere
bompengene bør det settes i gang tiltak for bedre og rimeligere
kollektivtilbud som kan gi folk et reelt alternativ til bilen. I
tillegg bør det settes i verk tiltak for å begrense bruken av sideveier,
for eksempel gjennom hastighetsreduksjon. Dette
medlem viser i den sammenheng til modellberegninger fra konsulentselskapet
Rambøll (Vista Analyse 2024/19), som viser at å redusere hastigheten på
fylkesvei 439 (Kristiansandsveien) til 60 km/t vil kunne motvirke
overføringen av trafikk fra nye E39 til sideveiene som fulgte av
takstøkningen i 2024.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
alternative tiltak til reduserte bompenger på E39 Mandal–Kristiansand
med sikte på redusert trafikkbelastning på sidevei fv. 439 (Kristiansandsveien),
inkludert hastighetsreduksjon jf. Vista Analyse-rapport 024/19.»