Til Stortinget
Det har i lengre tid vært påpekt at avgiftsnivået
på autodiesel i Norge slår svært uheldig
ut for norsk næringstransport, som er en del av verdiskapningen
i landet. De siste dagers aksjoner og protester fra transportnæringen
forsterker dette inntrykket.
Pr. januar 2000 er det betydelige forskjeller i dieselavgiften
i de nordiske land. Norge, som topper listen, har et avgiftsnivå på 4,46
kroner, Sverige har 3,174 kroner, Danmark har 2,833 kroner og Finland 2,493
kroner. Forskjellen bare mellom Norge og Sverige, som er de to land
som topper listen, er 1,286 kroner. Dette betyr at det norske avgiftsnivået
er 40 pst. høyere enn det svenske.
Situasjonen særlig i distrikts-Norge er dramatisk, og
har blitt ytterligere forverret som følge av den vedtatte
avgiftsøkningen for år 2000. Det har lenge vært
en kjensgjerning at Norge i utgangspunktet har en konkurranseulempe
som følge av lange avstander til markedene, og konkurranseulempene
blir derfor ytterligere forverret som følge av høye
avgifter på drivstoff. Transportbedriftene er belastet
med utgifter til bompenger, ferger og drivstoff i tillegg til dårlig
veistandard som fører til økte utgifter til dekk, bremser,
kjetting, generelt vedlikehold og lønn. Lønnsutgiftene
stiger på grunn av mindre kjørte kilometer pr.
time og all ventetid på ferger. I tillegg sliter man med
dårlig vintervedlikehold og stor rasfare på flere
strekninger. Den senere tid er det også avdekket krav om
reduserte avgifter i en rekke EU-land som allerede i dag ligger
betydelig under Norge. Hvis disse landene skulle innfri disse kravene,
vil konkurranseulempen for norske transportører forverres
ytterligere. Det har også kommet frem at flere norske selskaper
benytter utenlandske biler til å trafikkere innenlands
i Norge.
Forslagsstillerne mener det også er behov for å få utredet
et system med en fleksibel autodieselavgift, slik at avgiften går
ned når oljeprisen går opp og motsatt, slik at
utsalgsprisen på autodiesel holder seg mest mulig stabil
til tross for endringer i oljeprisen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen umiddelbart fremme nødvendige
forslag for Stortinget slik at avgiftsnivået på autodiesel
blir redusert til nivå pr. 31. desember 1999.
II
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2000, fremme forslag om endringer i avgiftsnivået på autodiesel
slik at det norske avgiftsnivået blir på nivå med
et gjennomsnitt for Sverige, Danmark og Finland.
III
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2001, legge frem en redegjørelse om forskjellene i
transportkostnader i EU-området samt fremme forslag om
endringer i autodieselavgiften slik at denne blir liggende på linje
med EUs minimumsnivå.
IV
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring
av et system for autodiesel som er fleksibelt, slik at avgiften
går ned når oljeprisen går opp og motsatt,
slik at utsalgsprisen ikke endres som følge av endringer
i oljeprisen.
18. januar 2000