Til Stortinget
Norge har en av verdens høyeste særavgifter
på bensin, i Europa er det bare Storbritannia som har høyere
særavgifter på bensin enn Norge. Storbritannia
har til gjengjeld lavere merverdiavgift enn Norge.
De norske særavgiftene på bensin er for 2000 kr 5,28
pr. liter 95 oktan blyfri bensin, noe som er 26,3 pst. høyere
enn i Sverige, der tilsvarende avgift pr. januar 2000 var kr 4,18
pr. liter. For de øvrige europeiske landene varierer det
fra Nederland, som med unntak av Storbritannia har den høyeste avgiften,
med kr 4,83 pr. liter, til Portugal som har den laveste
avgiften på kr 2,34 pr. liter. Den norske bensinavgiften
er med andre ord 125,6 pst. høyere enn tilsvarende portugisiske
bensinavgift. I tillegg har både Nederland og Portugal
vesentlig lavere merverdiavgift enn Norge, noe som gjør
forskjellene enda større.
Dette viser at de fleste land i Europa har vesentlig lavere bensinavgift
enn i Norge.
De fleste land i Europa har en befolkningstetthet som er langt
større enn i Norge, noe som tilsier at behovet for personbil
skulle være lavere enn i Norge. I tillegg fører
den tette befolkningskonsentrasjonen til at kollektivtransport-tilbudet
er vesentlig bedre enn i Norge.
I Norge er avstandene store, og befolkningen er spredt over store
områder, noe som gjør kollektivtransport lite
egnet. I de fleste deler av landet er befolkningen helt avhengig
av personbilen for å kunne komme seg på arbeidet,
eller for å kunne delta i det sosiale liv. Det er ikke
uvanlig at personer daglig må kjøre 100 km for å komme
seg til og fra arbeidet, og for de fleste av disse pendlerne eksisterer det
ikke et kollektivtilbud.
Det er heller ikke uvanlig at foreldre må kjøre
40-50 km flere ganger i uken for at barna skulle kunne delta på idrettstreninger,
musikkøvelser eller andre fritidsaktiviteter. Det samme
gjelder for voksne som ønsker å delta i kulturlivet,
enten som utøver i en lokal revygruppe, kor eller i bedriftsidrettslaget.
Det særnorske nivået på bensinavgiftene
forsterker avstandskostnadene, og derved kostnadene for de som ønsker å bo
i spredt bebygde områder. Dette fører til at folk
flytter inn til større sentra, ikke fordi de ønsker
det, men fordi avgiftene gjør at kostnadene ved å bo
i spredt bebygde områder blir for høye.
Sammenlignet med det øvrige Europa er selv det sentrale Østlandsområdet å regne
som et forholdsvis spredt bebygd område, med lange avstander,
blant annet for å nå ut i naturen. Dette gjør
at bilen er det eneste reelle alternativ for de som ønsker å bruke
naturen til skiturer om vinteren, eller fisketurer på sommeren.
Forslagsstillerne finner det derfor naturlig at bensinavgiften
i Norge er lavere enn i de øvrige tett befolkede landene
i Europa. Forslagsstillerne ønsker derfor at Stortinget
vedtar et prinsipp om hvordan nivået på bensinavgiften
skal være.
I løpet av året varierer prisene på bensin
med markedsprisen på olje, dette fører til at
prisen på bensin er svært ustabil. Siden årsskiftet
har pumpeprisen på bensin steget med ca. 50 øre
pr. liter. Grunnen til økningen er at den internasjonale
oljeprisen har økt kraftig, noe som fører til
at den norske stat tar inn flere milliarder kroner ekstra. Hvis
oljeprisen holder seg, vil staten øke sine inntekter fra
norsk oljeproduksjon med over 100 mrd. kroner i år. Økte
oljepriser vil i tillegg gi staten økte avgiftsinntekter
i form av merverdiavgift, noe som bilistene må betale. Dette
fører til at bilistene ikke bare må betale ekstra for
den skyhøye oljeprisen, men i tillegg må de også betale
mer avgift til staten. Staten tjener med andre ord både
på høyere oljepris og høyere avgift.
Når staten tar inn milliarder av kroner ekstra på grunn
av høyere oljepris, er det urimelig at norske bilister
skal bli den tapende part, med bensinpriser opp mot 11 kroner pr.
liter.
På denne bakgrunn ønsker forslagsstillerne å få utredet
et system med en fleksibel bensinavgift, slik at avgiften går
ned når oljeprisen går opp og motsatt. På denne
måten vil en oppnå en stabil utsalgspris på bensin,
uavhengig av markedssvingninger på olje.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
fremme forslag om endringer i avgiftsnivået på bensin
slik at det norske avgiftsnivået blir på nivå med
et gjennomsnitt for Sverige, Danmark og Finland.
II
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2001 fremme forslag om innføring av et system som gjør
at bensinavgiften ikke overstiger foregående års
gjennomsnittlige avgift på det europeiske markedet.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring
av et system for bensinavgift som er fleksibelt, slik at avgiften
går ned når oljeprisen går opp og motsatt,
slik at utsalgsprisen ikke endres som følge av endringer
i oljeprisen.
24. februar 2000