Konklusjon

Som vist i det ovenstående er det svært mange hensyn som taler sterkt for at det nå åpnes for at vin og sterkøl kan selges i vanlige dagligvareforretninger eller i spesialforretninger, og ikke kun igjennom AS Vinmonopolets utsalg slik som i dag. En slik endring vil bety at også Norge tilpasser seg den verden som er rundt oss, og at nordmenn får det samme tilbudet her hjemme som det de er vant til fra sine mange reiser i utlandet. Forslagsstillerne er av den oppfatning at det er særdeles viktig at Stortinget vektlegger at folk flest ønsker en liberalisering på dette området. I tillegg må det gis betydelig vekt at en slik åpning vil gi folk over hele landet et langt bedre tilbud enn hva de har i dag, hvor svært mange må reise over lange avstander for å komme til et vinmonopolutsalg. Ved å åpne for salg av denne typen varer i dagligvareforretninger og i spesialforretninger vil folk kunne handle slike varer i sin lokale forretning, noe som vil medføre sparte ressurser både for den enkelte og for samfunnet generelt.

At nordmenn i de senere årene har lagt om sin drikkekultur til mer og mer å omfatte vin istedenfor brennevin må sees på som et positivt element og er også med på å ta bort noe av det som var intensjonen med å innføre vinmonopolordningen. Den reisevirksomheten som mange nordmenn nå foretar til utlandet er også med på å gi nordmenn en mer kontinental drikkekultur, noe som må være positivt sett fra myndighetenes synsvinkel. At nordmenn nå åpenbart er i stand til å håndtere en liberal alkoholpolitikk når de oppholder seg i utlandet skulle tyde på at de også vil være i stand til å gjøre det når de er hjemme i Norge. I tillegg vil en fjerning av vinmonopolordningen være med på å styrke Norges omdømme i utlandet og blant utlendinger generelt ved at nok en meget særnorsk ordning blir fjernet.