Til Stortinget
Fergesambandet Horten-Moss er landets mest trafikkerte fergesamband
med over 1,3 millioner kjøretøy årlig.
En stor andel av brukerne er tunge yrkeskjøretøy.
Trafikken sambandet fører med seg representerer i dag et
stort miljøproblem i begge byene, og veinettet er i ferd
med å bli overbelastet. I dag representerer sambandet store
utfordringer i begge byene i forhold til luftkvalitet, visuell forurensning
og ikke minst en stor fare for ulykker. I begge kommunene arbeider
man i dag med ulike alternativer for å løse gjennomfartstrafikken.
En tunnel vil lede denne trafikken utenom bykjernen og vil dermed
løse de lokale trafikkutfordringene.
Med en tunnel, fremfor fergesambandet, kan man få en
sterk arbeids- og boregion i ytre Oslofjord, og staten vil med denne
løsningen kunne ta ansvar for den ekstraordinære
trafikkmengden som i dag belastes lokalsamfunnene.
Det trafikkgrunnlaget som sambandet representerer i dag, og de
prognosene som ligger inne for fremtidig vekst, vil være
med på å sikre dette prosjektet. Det faktum at
flere vil velge denne strekningen uten ferge, svekker heller ikke økonomien
i prosjektet.
En tunnelløsning kan etablere et samlet bo- og arbeidsmarked
i Østfold og Vestfold, som vil være viktig for å skape
vekst i regionen. Slik kan forholdene legges til rette for at Østfold
og Vestfold kan videreutvikles som livskraftige regioner i stedet
for at utviklingen skal gå i retning av at disse fylkene
skal bestå av forsteder for Oslo. Dette vil også åpne
for et helt nytt og mye tettere samarbeid innen både utdannings-
og helsesektoren. Dessuten vil en på vestsiden av Oslofjorden
få lettere tilgang mot Europa og Baltikum. Det er dessuten
grunn til å anta at en tunnel kan bidra til å avlaste
trafikken via Oslo i større utstrekning enn dagens fergeløsning.
Dette fordi langt flere vil velge å kjøre denne
strekningen dersom fergen ikke lenger blir en forsinkende flaskehals.
Forslagsstillerne er kjent med at Statens vegvesen er i gang
med å vurdere tunnel mellom Horten og Moss. De er nå i
gang med å kostnadsberegne prosjektet, men det er viktig
at man søker å unngå dobbeltarbeid, og
om nødvendig utvider omfanget av denne utredningen nå for å kunne
ta stilling til et fergeavløsningsprosjekt i god tid innen
nåværende konsesjon for driften av fergesambandet
utløper i 2016.
Stortinget har gjennom lengre tid lagt til grunn det prinsipp,
at dersom Stortinget skal kunne stille seg bak lokale veg- og tunnelprosjekter
som krever bompenger eller annen trafikantbetaling, så må det
komme et lokalt initiativ fra berørte kommuner og fylkeskommuner.
Dersom den utredning som foreslås i forslag til vedtak
kommer opp med slike mulige finansieringsløsninger, må de
berørte folkevalgte organer på selvstendig grunnlag
vurdere om de ønsker å fremme saken for behandling
hos sentrale myndigheter.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utrede tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt
i samarbeid med lokale myndigheter, herunder mulige finansieringsløsninger.
10. mai 2007