Representantforslag fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Svein Flåtten om å utrede tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Fergesambandet Horten-Moss er landets mest trafikkerte fergesamband med over 1,3 millioner kjøretøy årlig. En stor andel av brukerne er tunge yrkeskjøretøy. Trafikken sambandet fører med seg representerer i dag et stort miljøproblem i begge byene, og veinettet er i ferd med å bli overbelastet. I dag representerer sambandet store utfordringer i begge byene i forhold til luftkvalitet, visuell forurensning og ikke minst en stor fare for ulykker. I begge kommunene arbeider man i dag med ulike alternativer for å løse gjennomfartstrafikken. En tunnel vil lede denne trafikken utenom bykjernen og vil dermed løse de lokale trafikkutfordringene.

Med en tunnel, fremfor fergesambandet, kan man få en sterk arbeids- og boregion i ytre Oslofjord, og staten vil med denne løsningen kunne ta ansvar for den ekstraordinære trafikkmengden som i dag belastes lokalsamfunnene.

Det trafikkgrunnlaget som sambandet representerer i dag, og de prognosene som ligger inne for fremtidig vekst, vil være med på å sikre dette prosjektet. Det faktum at flere vil velge denne strekningen uten ferge, svekker heller ikke økonomien i prosjektet.

En tunnelløsning kan etablere et samlet bo- og arbeidsmarked i Østfold og Vestfold, som vil være viktig for å skape vekst i regionen. Slik kan forholdene legges til rette for at Østfold og Vestfold kan videreutvikles som livskraftige regioner i stedet for at utviklingen skal gå i retning av at disse fylkene skal bestå av forsteder for Oslo. Dette vil også åpne for et helt nytt og mye tettere samarbeid innen både utdannings- og helsesektoren. Dessuten vil en på vestsiden av Oslofjorden få lettere tilgang mot Europa og Baltikum. Det er dessuten grunn til å anta at en tunnel kan bidra til å avlaste trafikken via Oslo i større utstrekning enn dagens fergeløsning. Dette fordi langt flere vil velge å kjøre denne strekningen dersom fergen ikke lenger blir en forsinkende flaskehals.

Forslagsstillerne er kjent med at Statens vegvesen er i gang med å vurdere tunnel mellom Horten og Moss. De er nå i gang med å kostnadsberegne prosjektet, men det er viktig at man søker å unngå dobbeltarbeid, og om nødvendig utvider omfanget av denne utredningen nå for å kunne ta stilling til et fergeavløsningsprosjekt i god tid innen nåværende konsesjon for driften av fergesambandet utløper i 2016.

Stortinget har gjennom lengre tid lagt til grunn det prinsipp, at dersom Stortinget skal kunne stille seg bak lokale veg- og tunnelprosjekter som krever bompenger eller annen trafikantbetaling, så må det komme et lokalt initiativ fra berørte kommuner og fylkeskommuner. Dersom den utredning som foreslås i forslag til vedtak kommer opp med slike mulige finansieringsløsninger, må de berørte folkevalgte organer på selvstendig grunnlag vurdere om de ønsker å fremme saken for behandling hos sentrale myndigheter.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen utrede tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt i samarbeid med lokale myndigheter, herunder mulige finansieringsløsninger.

10. mai 2007