Til Stortinget
Norge er mulighetenes samfunn. De aller fleste som lever i Norge,
har en trygg økonomi og en høy materiell velferd. Arbeidsløsheten
er lav og yrkesdeltakingen er høy. Vi har et høyt utdanningsnivå,
en effektiv økonomi og relativt små forskjeller mellom folk. Likevel
lever flere mennesker av ulike årsaker under forhold som kan karakteriseres
som fattigdom. Selv om de aller fleste har det godt i Norge, oppleves fattigdom
som et stort problem og en stor belastning for dem det gjelder.
Det vil alltid være slik at mennesker fra tid til annen vil havne
i situasjoner preget av dårlig inntektsevne og fattigdom. Samfunnets
håndtering av fattigdom hviler derfor på hvordan mennesker skal
komme tilbake til en normal inntektssituasjon. For å løse utfordringen
som fattigdom er for den enkelte, må samfunnet prioritere områder
som gir mulighet til utvikling og en ny sjanse.
Bolig er ett av fundamentene i velferdspolitikken. Dette slås
fast av Riksrevisjonen i Dokument nr. 3:8 (2007-2008), i en rapport
som også viser at det er et betydelig behov for modernisering og
fornying av bostøtteordningene. I fattigdomspolitikken fremstår boligtiltak
som det kanskje mest sentrale virkemiddelet for å hjelpe folk ut
av fattigdom. Trygghet for hus og hjem er en kjerneverdi og et fundament
som all annen aktivitet i utgangspunktet er avhengig av.
I 2007 utgjorde de statlige virkemidlene til boligtiltak (bostøtte,
startlån, boligtilskudd) om lag 6,3 mrd. kroner. I tillegg har kommunene
betydelige utgifter til vanskeligstilte på boligmarkedet. Likevel
er det slik at mange som har behov for et boligtiltak ikke opplever
å få det, noe som bidrar til å vanskeliggjøre veien ut av fattigdom.
Riksrevisjonen peker på at det er et omfattende og komplisert virkemiddelapparat
i boligtiltakene, og at det stilles store krav til samordning mellom
flere sektorer og forvaltningsnivåer. For at boligtiltak skal nå
flere av dem som har behov for det, er det nødvendig med en gjennomgripende
modernisering av boligtiltakene, og da særlig ordningene for bostøtte.
Regjeringen Bondevik II gjennomførte i sin regjeringstid, hvert
år betydelige forbedringer i ordningen. I en situasjon hvor man
siden 2005 har dratt inn 130 mrd. kroner mer i skatteinntekter,
bør det derfor være rom for å prioritere at en forbedring av bostøtteordningene
også skal fortsette. Bostøtten er et av de mest målrettede virkemidlene
for å sikre at husstander med svak økonomi skal kunne skaffe seg
en passende og nøktern bolig. Forslagsstillerne foreslår derfor
en konkret opptrappingsplan for bostøtten. For husstander med mottakere
av attførings- eller rehabiliteringspenger, yrkesskadeerstatning,
grunn- eller hjelpestønad, tidsbegrenset uførepensjon, eller person
som har sosial stønad som eneste inntekt, er det i dag et funksjonskrav
for å få bostøtte. Forslagsstillerne foreslår at funksjonskravet
til boligene for denne gruppen bortfaller fra og med 1. juli 2008.
Funksjonskravet innebærer at denne gruppen ikke kan leie/eie leiligheter
som ikke har separat stue/oppholdsrom, kjøkken, bad og soverom.
For enslige i denne gruppen som bor i de større byene, er dette
et urimelig krav. Dette kravet er også til hinder for kommunene
til å etablere fleksible kollektive botilbud til denne gruppen.
Videre foreslås det at finansieringskravet, arealkravet og funksjonskravet
fjernes for de andre gruppene i forbindelse med statsbudsjettet
for 2009. Unntaket er funksjonskravet for husstander med mer enn
én voksen og ett barn.
På denne bakgrunn fremsettes følgende
forslag:
I.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til en gjennomgripende
modernisering av boligtiltakene, med det siktemål at disse skal
bli mer målrettet i fattigdomsarbeidet slik at en får en mer oversiktlig
og effektiv styring av tiltak og ressurser.
II.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å fjerne funksjonskravet
for boliger i bostøtteordningen for husstander med mottaker av attførings-
eller rehabiliteringspenger, yrkesskadeerstatning, grunn- eller
hjelpestønad, tidsbegrenset uførepensjon, eller person som har sosial
stønad som eneste inntekt.
III.
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2009, avvikle funksjonskravet, arealkravet og finansieringskravet
i bostøtteordningen for alle grupper med unntak av funksjonskravet for
husstander med barn under 18 år (barnefamilier).
IV.
Stortinget ber Regjeringen fremme konkrete forslag om å utvide
personkretsen som kan få bostøtte, basert på inntektsnivå.
9. mai 2008