Hvorfor brukerstyring?

Forslagsstillerne legger til grunn at det viktigste perspektivet i skolen er at den fungerer som en kunnskapsformidler, slik at kvaliteten på den undervisningen som gis er så god at den gir godt resultat på læringsprosess og læringsresultat sett i forhold til både nasjonale og internasjonale utdanningsinstitusjoner. I tillegg har skolen en viktig oppdragerfunksjon som skal bidra til at elevene omgås hverandre med respekt og toleranse. Det er imidlertid viktig å presisere at det er foreldrene/foresatte som har hovedansvaret, både for sine barns utdanning og oppdragelse. Skolen skal utføre sitt oppdrag sammen med foreldre/foresatte.

Forslagsstillerne mener det er grunn til å tro at det er en sammenheng mellom delaktighet i og medansvar for driften av skolen og kvaliteten på opplæringstilbudet.Se mer om kvalitetsbegrepet i utdanning i NOU 2003:16 og St.meld. nr. 30 (2003-2004) Når målet er best mulig kvalitet, er det nærliggende å tro at de som direkte eller indirekte benytter seg av tjenesten, vil være opptatt av å sikre nettopp kvaliteten i tjenesten. Dette vil gjelde like mye for skole og opplæring som for andre typer tjenestetilbud.