Forslagsstillerne legger til grunn at det viktigste perspektivet
i skolen er at den fungerer som en kunnskapsformidler, slik at kvaliteten
på den undervisningen som gis er så god at den gir godt resultat
på læringsprosess og læringsresultat sett i forhold til både nasjonale
og internasjonale utdanningsinstitusjoner. I tillegg har skolen
en viktig oppdragerfunksjon som skal bidra til at elevene omgås
hverandre med respekt og toleranse. Det er imidlertid viktig å presisere
at det er foreldrene/foresatte som har hovedansvaret, både for sine
barns utdanning og oppdragelse. Skolen skal utføre sitt oppdrag
sammen med foreldre/foresatte.
Forslagsstillerne mener det er grunn til å tro at det er en sammenheng
mellom delaktighet i og medansvar for driften av skolen og kvaliteten
på opplæringstilbudet.Se mer om kvalitetsbegrepet i utdanning
i NOU 2003:16 og St.meld. nr. 30 (2003-2004) Når målet
er best mulig kvalitet, er det nærliggende å tro at de som direkte
eller indirekte benytter seg av tjenesten, vil være opptatt av å
sikre nettopp kvaliteten i tjenesten. Dette vil gjelde like mye
for skole og opplæring som for andre typer tjenestetilbud.