Motorferdsel i utmark innebærer en avveining mellom ulike hensyn.
På den ene siden folks ønske om fred og ro når man ferdes i naturen,
beskyttelse av dyreliv mot skadelig støy, samt forebygging av skader
i sårbar natur, og på den andre siden behovet for nyttetransport
til områder i utmark, turisme, muligheter for rekreasjon og tilgjengelighet
til naturområder for personer med redusert fremkommelighet. Det innebærer
også en avveining mellom kommunalt selvstyre og retningslinjer for
nasjonalt miljøvern.
Forslagsstillerne ønsker større frihet for den enkelte kommune
når det gjelder regelverket for motorisert ferdsel. Med mer kommunalt
selvstyre blir det ulik praksis fra kommune til kommune. Evalueringen av
forsøksordningen med utvidet lokalt selvstyre i 8 utvalgte kommuner
som har pågått siden 2000, må være en viktig del av grunnlaget for
endringer i lover og forskrifter om motorferdsel i utmark. Forslagsstillerne
mener at dagens særregler i Nord-Troms og Finnmark med mer liberale
regler for motorferdsel må bestå.
Mennesker med redusert fremkommelighet, slik som eldre og funksjonshemmede,
må ha mulighet til naturopplevelser, selv om de vil være avhengig
av motorisert ferdsel for å oppnå dette. Her må man finne frem til
enkle og ubyråkratiske ordninger. Også mennesker med nedsatt funksjonsevne
må få muligheter til rekreasjon og gode naturopplevelser.
Forslagsstillerne vil påpeke at det er stor forskjell på kjøring
med snøscooter og kjøring på islagte vann vinterstid, og barmarkskjøring
i utmark med 4-hjuls kjøretøy i sommerhalvåret. Mens kjøring på
snø og is ikke medfører varige skader på naturen utover støyplagen,
kan barmarkskjøring medføre betydelige skader på følsomme naturområder.
Det bør fortsatt være et restriktivt regelverk for barmarkskjøring utenfor
faste traseer.
På oppdrag fra Miljøverndepartementet utarbeidet Direktoratet
for naturforvaltning (DN) et lovforslag som ble sendt på høring
sommeren 2007. Basert på dette sendte DN i mars 2008 inn sitt forslag
til ny lov om motorferdsel i utmark til Regjeringen. Lovforslag
har vært forberedt i lang tid, først gjennom forsøksprosjektet "Motorferdsel
og samfunn" i perioden 2000–2005 med forsøk på økt lokalt selvstyre
i 8 utvalgte kommuner, og evalueringen av dette.
Stortinget innførte en felles nasjonal forskrift som avløste
de kommunale forskriftene for motorkjøretøyer i 1998. Forvaltningen
av motorisert ferdsel i utmark ble med det overlatt til embetsverket
hos fylkesmannens miljøvernavdeling. Dette førte til at praktiseringen
av lovverket i liten grad ivaretok lokale variasjoner og tilpasninger
i utøvelsen av motorisert ferdsel.
Forslagsstillerne ønsker større frihet for den enkelte kommune
når det gjelder regelverket for motorisert ferdsel. Med mer kommunalt
selvstyre blir det ulik praksis fra kommune til kommune. Regjeringen har
signalisert en endring i lovverket på dette området, og forslagsstillerne
forventer at dette gjøres i inneværende stortingsperiode.