Til Stortinget
Flyforbudet over store deler av Europa etter vulkanutbruddet
på Island har fått dramatiske konsekvenser for flytrafikken og setter
flyselskapene i en vanskelig økonomisk situasjon. Flybransjen er
allerede hardt prøvet etter finanskrisen, og tapene til SAS og Norwegian
i forbindelse med vulkanutbruddet beløper seg allerede til flere
hundre mill. kroner.
I Europa er det nå en prosess med hensyn til hvordan myndighetene
kan lette den økonomiske byrden som perioden med flyforbud og reguleringer
påfører næringen. Forslagsstillerne mener at også norske myndigheter
må følge opp når slik krisehjelp diskuteres, og det er viktig at
man i en slik situasjon unngår konkurransevridning. Forslagsstillerne
er skeptiske til nye støttepakker med statlig kapital til flyselskaper og
mener at man heller bør se på målrettede skatte- og avgiftslettelser
som kan komme alle selskaper som opererer i Norge, til gode.
En svekket økonomisk situasjon for flyselskapene vil ramme flyplassene.
Avinor driver 46 lufthavner i Norge, derav 12 i samarbeid med Forsvaret. Disse
flyplassene finansieres i hovedsak gjennom kryssfinansieringssystemet,
der flyavgifter fra Gardermoen og de andre største flyplassene finansierer driften
av de øvrige flyplassene i systemet. Dette systemet er svært sårbart
for nedgang i flytrafikken, for eksempel som følge av finanskrise
og vulkanutbrudd på Island som rammer luftrommet. Fremskrittspartiet har
gjentatte ganger gått imot kryssfinansieringssystemet som gjør det
unødvendig dyrt å bruke de mest sentrale flyplassene, og ønsker
å erstatte dette systemet med å gjeninnføre statlige kjøp av lufthavntjenester
på regionalnettet. Forslagsstillerne mener også at staten bør finansiere
hoveddelen av de myndighetspålagte tiltak knyttet til sikkerhetstiltak,
spesielt krav til rullebane og taksebane samt sikkerhetsområde rundt
rullebanen. Staten har siden 2004 tatt ut nærmere 900 mill. kroner
i utbytte fra Avinor, og dette har vært med på å undergrave Avinors
investeringsevne. Regjeringen tok ut utbytte fra Avinor på 324,5 mill.
kroner i 2007, og 398 mill. kroner i 2008. Dette svekket Avinors
evne til å gjennomføre nødvendige investeringer. Fremskrittspartiet
fremmet derfor i Budsjett-innst. S. II (2008–2009) Revidert nasjonalbudsjett
for 2009, forslag om å tilbakeføre 100 mill. kroner av disse midlene
som aksjekapital. Forslaget fikk kun Fremskrittspartiets egne stemmer.
Regjeringen snudde imidlertid kort tid etterpå, og la frem St.prp.
nr. 91 (2008–2009) «Om endring i statsbudsjettet for 2009 under
Samferdselsdepartementet (tilskot til regionale flyplasser)» der
de gikk imot uttak av utbytte i 2009 (for regnskapsåret 2008). I
tillegg kom det 150 mill. kroner til sikringstiltak ved lufthavnene.
Lufthavnene Torp og Rygge er utenfor Avinor-systemet, men utfører
et viktig samfunnsoppdrag på lik linje med flypassene som staten
eier gjennom Avinor. Det er viktig med en sunn og fri konkurranse mellom
lufthavnene. Forslagsstillerne mener derfor at det er meget positivt
at Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmet felles
forslag i Innst. 13 S (2009–2010) om å endre konsesjonsvilkårene for
Moss Lufthavn Rygge, slik at tak på antall flybevegelser fjernes
og åpningstid settes til kl. 06.00–24.00.
Vulkanutbruddet fra Eyjafjallajökull på Island har vist oss at
Norge er sårbart når man ikke har et fullgodt veinett som binder
landet sammen. Dette er en dyrekjøpt erfaring som norske politikere
snarest må ta konsekvensene av.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har tatt til orde for at flyselskapene
gis fritak for landingsavgifter i en periode. For Norwegian og
SAS utgjør landingsavgiftene en kostnad på flere milliarder kroner
i året. Forslagsstillerne mener at dette er et godt forslag i en periode
når flytrafikken ikke går som normalt. En slik målrettet skattelette
vil fjerne en tung byrde for flyselskapene som nå er pålagt omfattende
restriksjoner. Det er viktig at staten ved en slik målrettet avgiftslettelse
sørger for ordninger som ivaretar flyplasser som er finansiert på
en annen måte enn Avinor-systemet som Rygge og Torp.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om et midlertidig fritak
for landingsavgifter ved norske flyplasser så lenge man har en uavklart
situasjon knyttet til flyrestriksjoner.
21. april 2010