Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen og Arne Sortevik om å vintersikre utenlandske trailere på norske veier

Dette dokument

  • Dokument 8:84 S (2010–2011)
  • Dato: 09.02.2011
  • Sidetall: 2

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Utenlandske trailere er hver eneste vinter involvert i ulykker på norske veier, både fordi trailerne ikke er utstyrt for vinterføre og fordi mange sjåfører har liten erfaring med kjøring vinterstid. Det er positivt for norsk økonomi at utenlandske aktører får levere varer i Norge uten kostbar omlasting, men noe må gjøres med sikkerheten. Tendensen ser dessverre ut til å peke i retning av at stadig flere utenlandske trailere får problemer på norske vinterveier.

Ifølge NRK.no 12. desember 2010 har 113 vogntog i vinter laget kaos på veiene i Nordland og Sør-Troms, og ifølge NRK var det da vogntogkaos nesten tre ganger om dagen. En opptelling i Midtre Hålogaland i november 2010 viste at over 70 prosent av vogntogene som havner i grøfta, er utenlandske. Mange er dårlig skodd. Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa leverte følgende statistikk i sitt svar på stortingsrepresentant Bård Hoksruds skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:525 (2010–2011) om saken:

«Ifølge Statens vegvesens rapporter har det fra 1. oktober og frem til 15. desember 2010 vært 62 hendelser som har medført stenging av veg og/ eller bilberging som skyldes tunge kjøretøy på riks- og fylkesveger i region nord. I 22 av disse 62 hendelsene har utenlandske kjøretøy vært involvert, noe som tilsvarer ca 30 % av det totale antallet tilfeller.»

Fædrelandsvennen hadde 12. januar 2011 en sak om en tysk trailersjåfør som ble villedet av GPS-en og kjørte seg fast på gårdsveien Gunnarsboveien. Der ble traileren stående bom fast, fordi den hadde sommerdekk og var dårlig utstyrt med kjettinger. Sjåføren ble bedt om å ringe redningstjenesten, men nektet fordi det kostet penger. Politiet fikk første melding om traileren kl. 17.16, men mannen nektet fortsatt å kontakte Viking da politiet dukket opp kl. 21.00. Politiet beslagla førerkort og andre dokumenter, og sjåføren fikk bot og må betale for borttauing. Saken er ikke unik – tvert imot finnes det mange tilsvarende eksempler.

UP-sjef for Agder og Rogaland, Øystein Krogstad, vil ifølge NRK Sørlandet 14. januar 2011 ha særnorske regler for å hindre utenlandske trailere å komme til Norge uten vinterdekk. Forslagsstillerne mener at det bør utredes hvorvidt dette er mulig innenfor rammene av EU/EØS, og hvorvidt slike særnorske regler bør gjelde hele landet, eller om det vil være hensiktsmessig å gi unntak for det sentrale Østlandet som mottar mye av trafikken fra kontinentet. Forslagsstillerne tror at dette kan være en god løsning, og ser også for seg flere andre mulige tiltak:

  • intensivering av kontroller ved grenseoverganger og fergeankomster der man nedlegger bruksforbud etter vegtrafikkloven hvis kjøretøy ikke er egnet til å kjøre på vinterføre

  • forbud mot 2-akslede trekkere i kombinasjon med 3-akslede semitrailere i lengre perioder på for eksempel utsatte fjelloverganger

  • krav om 10 millimeter mønsterdybde for kjøretøy over 12 tonn på styrende og drivende hjul

  • et strengere strafferegime for utenlandske trailersjåfører slik at norske og utenlandske sjåfører blir likebehandlet

  • trailerkolonne på utsatte veier

  • enkelt informasjonsmateriell på ferger og grenseoverganger om hvordan vintertrafikk avvikles i Norge, om kolonnekjøring, kjettingbruk osv.

Forslag

Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende

forslag:

I

Stortinget ber regjeringen legge frem konkrete forslag om økt sikkerhet ved vinterkjøring med norske og spesielt utenlandske trailere på norske veier, herunder krav om mønsterdybde, forbud mot enkelte typer vogntog ved utsatte fjelloverganger, et strengere strafferegime spesielt for utenlandske sjåfører og bruk av trailerkolonner på utsatte veier.

II

Stortinget ber regjeringen intensivere kontroller av grenseoverganger og fergeankomster der man nedlegger bruksforbud etter vegtrafikkloven hvis kjøretøy ikke er egnet til å kjøre på vinterføre, samt sørge for at det blir utarbeidet og lagt ut enkelt informasjonsmateriell på ferger og grenseoverganger om hvordan vintertrafikk avvikles i Norge, om kolonnekjøring, kjettingbruk osv.

9. februar 2011