Til Stortinget
Utenlandske trailere er hver eneste vinter involvert i ulykker
på norske veier, både fordi trailerne ikke er utstyrt for vinterføre
og fordi mange sjåfører har liten erfaring med kjøring vinterstid.
Det er positivt for norsk økonomi at utenlandske aktører får levere
varer i Norge uten kostbar omlasting, men noe må gjøres med sikkerheten.
Tendensen ser dessverre ut til å peke i retning av at stadig flere
utenlandske trailere får problemer på norske vinterveier.
Ifølge NRK.no 12. desember 2010 har 113 vogntog i vinter laget
kaos på veiene i Nordland og Sør-Troms, og ifølge NRK var det da
vogntogkaos nesten tre ganger om dagen. En opptelling i Midtre Hålogaland
i november 2010 viste at over 70 prosent av vogntogene som havner
i grøfta, er utenlandske. Mange er dårlig skodd. Statsråd Magnhild
Meltveit Kleppa leverte følgende statistikk i sitt svar på stortingsrepresentant
Bård Hoksruds skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:525 (2010–2011)
om saken:
«Ifølge Statens vegvesens rapporter har det fra 1. oktober
og frem til 15. desember 2010 vært 62 hendelser som har medført
stenging av veg og/ eller bilberging som skyldes tunge kjøretøy
på riks- og fylkesveger i region nord. I 22 av disse 62 hendelsene har
utenlandske kjøretøy vært involvert, noe som tilsvarer ca 30 % av
det totale antallet tilfeller.»
Fædrelandsvennen hadde 12. januar 2011 en sak om en tysk trailersjåfør
som ble villedet av GPS-en og kjørte seg fast på gårdsveien Gunnarsboveien.
Der ble traileren stående bom fast, fordi den hadde sommerdekk og
var dårlig utstyrt med kjettinger. Sjåføren ble bedt om å ringe
redningstjenesten, men nektet fordi det kostet penger. Politiet
fikk første melding om traileren kl. 17.16, men mannen nektet fortsatt
å kontakte Viking da politiet dukket opp kl. 21.00. Politiet beslagla
førerkort og andre dokumenter, og sjåføren fikk bot og må betale
for borttauing. Saken er ikke unik – tvert imot finnes det mange
tilsvarende eksempler.
UP-sjef for Agder og Rogaland, Øystein Krogstad, vil ifølge NRK
Sørlandet 14. januar 2011 ha særnorske regler for å hindre utenlandske
trailere å komme til Norge uten vinterdekk. Forslagsstillerne mener
at det bør utredes hvorvidt dette er mulig innenfor rammene av EU/EØS,
og hvorvidt slike særnorske regler bør gjelde hele landet, eller
om det vil være hensiktsmessig å gi unntak for det sentrale Østlandet
som mottar mye av trafikken fra kontinentet. Forslagsstillerne tror
at dette kan være en god løsning, og ser også for seg flere andre
mulige tiltak:
intensivering av kontroller ved grenseoverganger og
fergeankomster der man nedlegger bruksforbud etter vegtrafikkloven
hvis kjøretøy ikke er egnet til å kjøre på vinterføre
forbud mot 2-akslede trekkere i kombinasjon med 3-akslede
semitrailere i lengre perioder på for eksempel utsatte fjelloverganger
krav om 10 millimeter mønsterdybde for kjøretøy over 12
tonn på styrende og drivende hjul
et strengere strafferegime for utenlandske trailersjåfører
slik at norske og utenlandske sjåfører blir likebehandlet
trailerkolonne på utsatte veier
enkelt informasjonsmateriell på ferger og grenseoverganger
om hvordan vintertrafikk avvikles i Norge, om kolonnekjøring, kjettingbruk
osv.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen legge frem konkrete forslag om økt
sikkerhet ved vinterkjøring med norske og spesielt utenlandske trailere
på norske veier, herunder krav om mønsterdybde, forbud mot enkelte typer
vogntog ved utsatte fjelloverganger, et strengere strafferegime
spesielt for utenlandske sjåfører og bruk av trailerkolonner på
utsatte veier.
II
Stortinget ber regjeringen intensivere kontroller av grenseoverganger
og fergeankomster der man nedlegger bruksforbud etter vegtrafikkloven
hvis kjøretøy ikke er egnet til å kjøre på vinterføre, samt sørge
for at det blir utarbeidet og lagt ut enkelt informasjonsmateriell
på ferger og grenseoverganger om hvordan vintertrafikk avvikles
i Norge, om kolonnekjøring, kjettingbruk osv.
9. februar 2011