Til Stortinget
Norge er et langstrakt land, og mange er avhengige av bilkjøring
for å få gjort daglige gjøremål, som å komme seg på jobb, levere
i barnehage, ta seg av eldre familiemedlemmer, m.m. I næringslivet
er også fraktkostnader en betydelig faktor.
Den siste tiden har bensinprisene gått mot nye høyder, og ligger
nå rundt 15 kroner literen for blyfri bensin. Dagbladet melder,
30. januar 2012, at krisen i Iran kan øke oljeprisen med 10 dollar
per fat. Dette vil gi økte inntekter til Norge, både til staten
og til oljeselskapene, som igjen forbruker av sine inntekter til lønn,
investeringer, innkjøp m.m.
I skriftlig spørsmål til finansminister Sigbjørn Johnsen, besvart
9. februar 2012, fremgår det at en økning i oljeprisen i 2012 på
10 USD per fat (58 NOK med dagens valutakurs) vil gi en økning i
statens netto kontantstrøm på i underkant av 27 mrd. kroner i 2012.
Til sammenligning vil en reduksjon i avgiftene på bensin og diesel
på én krone bety et årlig provenytap for staten med om lag 3 mrd.
kroner.
De høye prisene på drivstoff skyldes ikke høy fortjeneste hos
bensinstasjonene. Fortjenesten ligger på rundt 65 øre per liter
bensin solgt, dvs. en margin på 4,3 pst. Dette er riktignok noe
høyere enn på kontinentet. Statoil Fuel & Retail oppgir selv
at de har en brutto fortjenestemargin på 37 øre per liter i Sentral- og
Øst-Europa hvor det er sterk priskrig mellom bensinstasjonene. Norges
geografi med spredte bensinstasjoner kan nok være en forklaring.
Men det er altså ikke grov fortjeneste som er skyld i høye priser,
selv om det kanskje kan være et forbedringspotensial konkurransemessig.
En stor andel av bensinprisen er statlige avgifter. Bensin er gjenstand
for såkalt veibruksavgift på 4,69 kroner per liter for svovelfri
bensin, CO2-avgift på 89 øre per liter og merverdiavgift på 25 pst.
der kronebeløpet avhenger av utsalgsprisen. Ved en bensinpris på
15 kroner per liter utgjør avgiftene 8,58 kroner, eller 57 pst.
Forslagsstillerne mener det nå er på sin plass å gjennomføre
en nedtrapping av avgiftene på bensin og diesel. Forslagsstillerne
viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012
der det ble foreslått å redusere avgiftene på drivstoff med én krone per
liter fra 1. januar 2012.
Konkurransetilsynet publiserte i 2011 en rapport om det norske
drivstoffmarkedet. Den viser at stadig flere forbrukere handler
bensin på lavprisdager, og at prisnivået varierer mye fra sted til
sted. Undersøkelsen styrker oppfatningen av at den lokale konkurransen
har mye å si for bensinprisen.
Rapporten viser at antall konkurrerende stasjoner lokalt reduserer
prisnivået, selv i områder med i utgangspunktet lav pris. Knapphet
på områder regulert til bensinstasjonsformål kan være en begrensende faktor
for best mulig fungerende konkurranse.
Forslagsstillerne mener det bør foretas en gjennomgang av bensinstasjonsbransjens
rammebetingelser for godt konkurransemiljø med sikte på å fjerne
hindringer fra det offentliges side.
Forslagsstillerne forutsetter at en nedtrapping av avgiftene
sammen med en styrking av konkurransen i bensinstasjonsmarkedet
vil medføre at det vesentligste av avgiftsnedsettelsen vil komme
forbrukerne til gode.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen utarbeide
en nedtrappingsplan for avgiftene på drivstoff, og snarest, senest
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2012, fremme forslag
om første reduksjon i avgiftene på drivstoff.
2. Stortinget ber regjeringen gjennomgå premissene for konkurranse
i bensinstasjonsbransjen og avdekke eventuelle hindringer for en
velfungerende konkurranse, også fra det offentliges side. Eventuelle
forbedrende tiltak bes fremmet for Stortinget.
7. mars 2012