Forslagsstillerne viser til at rv 9 er en viktig del av rute
4c. Kommunene i Setesdal har i mange år hatt stort engasjement og
arbeidet aktivt for utbygging av veien gjennom Setesdal, med gul
midtstripe til Hovden. Omkring 2003 ble «Setesdalspakken» etablert med
bompengefinansiering. Bompengefinansieringen har vist seg å være
en fiasko, og det må derfor legges opp til andre måter å finansiere
veien på.
Setesdal er avhengig av en effektiv og trygg rv 9 med gul midtstripe
for å ha fundament for videre utvikling og vekst i regionen. Det
er svært viktig å redusere næringslivets faktiske avstandsulemper,
og dermed øke konkurransekraften. Setesdal er en viktig region for
rekreasjon og fritidsaktiviteter i landsdelen. Trygg og effektiv
vei er viktig for å opprettholde dette næringsgrunnlaget i øvre
Setesdal. Regionen har heller ikke komplementære transportsystem,
som jernbane, fly eller ferje, og er derfor avhengig av god vei.
Rv 9 er på mange måter selve livsåra i Setesdal. Fullført utbygging
vil skape regionforstørring og viktig utviding av bo- og arbeidsmarkedet.
Men veien gir også en viktig reiserute til fjordene i vest, og er
en viktig ferdselsåre mot kontinentet. Rv 9 må være en prioritert
transportkorridor når Hardangerbrua nå er i ferd med å bli ferdigstilt,
både ut fra transportøkonomisk effektivitet og fordi veien binder
landsdelene sammen via knutepunktet i Haukeli i Telemark.
Når gul midtstripe er på plass, vil sambandet fra kontinentet
via Kristiansand til knutepunktet på Haukeli – og øst-vest samband
både til Stavanger, Bergen og Oslo bli årer med god innsparing i
transportkostnader og tidsbruk.
Utbyggingen av rv 9 med gul midtstripe har vist et gunstig kostnadsbilde.
Det er lagt en nøktern standard til grunn, og man får mye igjen
for investeringene. Kostnadene for fullføring av utbyggingen må
sies å være rimelig i veiutbyggingssammenheng. Kommunene i Setesdal
har gjennom mange år arbeidet aktivt for å få gjennomført utbygging
av rv 9 til en akseptabel standard.
Regionen har vist stor vilje til egenfinansiering, ved f.eks.
bruk av konsesjonskraftmidler. Når det prosjektet som er i gang
nå (Krokå–Langeid nord) er ferdig, gjenstår det 40 km av utbyggingen
for å få gul midtstripe til Hovden. Statens vegvesen har kostnadsberegnet
dette til 670 mill. kroner. Av dette har setesdalskommunene avsatt
100 mill. kroner i egenkapital, og det er da en rest på 570 mill.
kroner.
Planarbeidet for de gjenstående parsellene, som f.eks. Sandnes–Harstadberg,
Skomedal og Frøysnes, er godt i gang og beregnes ferdige våren 2014.
Det er derfor viktig at arbeidene ikke stopper opp, og forventningene
om at rv 9 med gul midtstripe gjennom Setesdal skal gjennomføres
sammenhengende, må innfris.