Infrastrukturen i Oslo-området har allerede i dag for lav kapasitet,
og ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) vil befolkningen i Oslo og
Akershus øke med til sammen 430 000 innbyggere innen 2040. Det betyr
at det blir et enormt behov for investeringer i vei, jernbane og
T-bane i årene fremover. Bygging og planlegging av infrastruktur
i byområder er komplekst og tar lang tid, så man må starte umiddelbart dersom
infrastrukturen skal ha tilstrekkelig kapasitet i 2040. Det kan
også være at befolkningsveksten blir vesentlig høyere enn det SSB
har regnet seg frem til, fordi SSBs befolkningsfremskrivning bygger
på forutsetninger om fallende fruktbarhetstall for innvandrerkvinner
og fallende nettoinnvandring.
Forslagsstillerne er imot bompengefinansiering av vei- og kollektivtrafikk,
fordi bilistene allerede betaler inn vesentlig mer i bil- og drivstoffavgifter enn
det staten bruker på vei. I dag finansieres ny infrastruktur i Oslo-området
i stor grad gjennom bompenger, men dette er ikke i nærheten av å
være tilstrekkelig til å dekke behovet som befolkningsveksten innebærer.
Det er heller ikke mulig å øke bompengesatsene så høyt at man får
inn nok midler til nødvendige investeringer i vei- og kollektivinfrastruktur,
fordi økte bompengesatser gjør at flere lar bilen stå hjemme. Ifølge
Samferdselsdepartementets svar på budsjettspørsmål 212 fra representanter
fra Fremskrittspartiet til statsbudsjettet for 2013, er det forventet
at om lag 600 mill. kroner av bompengene på Oslopakke 3 går til
drift av kollektivtrafikken og om lag 1,4 mrd. kroner til investeringer
i kollektivtrafikk. Ethvert bortfall av bompenger vil altså føre
til reduserte investeringer i kollektivtrafikken.
Kostnadene for prosjektene i Oslopakke 3 som ble vedtatt i 2006
var opprinnelig beregnet til 53 mrd. kroner (2006-kroner), og hadde
økt til 99 mrd. kroner da en hadde en ny vurdering av kostnadene
i pakken i 2012. Det er en økning på nærmere 100 pst., mens det
i samme periode har vært en økning i konsumprisindeksen på 13 pst.
Ett av prosjektene med størst prosentvis overskridelse i Oslopakke
3 er en ny firkantet rundkjøring på Carl Berners plass som har kostet
283 mill. kroner. Den firkantete rundkjøringen er først og fremst
laget for å få hverdagsbilistene til å velge andre veier, og rundkjøringen
var i utgangspunktet en av hovedstadens viktigste knutepunkter der
Ring 2 krysser og delvis kombineres med riksvei 4. Firkantrundkjøringen
er vanskelig for leddbusser, og i juni 2012 fikk en leddbuss motorstans
og ble hengende fast. Dette kommer trolig til å gjenta seg. Oslopakke
3 har også vært preget av andre store overskridelser:
Prosjekt: | Beregnet 2006 | Beregnet 2012 | Økning: |
E18 Bjørvika | 2 325 mill. kroner | 8 606 mill. kroner | 4 271 mill. kroner (168 pst.) |
Rv. 150 Ulven–Sinsen | 1 290 mill. kroner | 4 004 mill. kroner | 2 599 mill. kroner (185 pst.) |
Rv. 4 Carl Berners plass | 65 mill. kroner | 283 mill. kroner | 213 mill. kroner (304 pst.) |
E16 Wøyen–Bjørum | 190 mill. kroner | 1 125 mill. kroner | 920 mill. kroner (449 pst.) |
Rv. 150 Nydalskrysset | 400 mill. kroner | 1 100 mill. kroner | 665 mill. kroner (153 pst.) |
For å dekke inn de økte kostnadene stemte representanter fra
Arbeiderpartiet og Høyre i Oslo bystyre i juni 2012 for å øke bompengesatsene
og å ta ut en rekke veiprosjekter fra Oslopakke 3. Oslo Fremskrittsparti
stemte imot og trakk seg dermed fra det tidligere politiske forliket
om den opprinnelige Oslopakken. Oslo Fremskrittsparti fremmet for
øvrig forslag om folkeavstemning om Oslopakke 3 allerede da Oslo
bystyre behandlet saken 25. oktober 2006. Den 1. februar 2013 økte
takstene for passering av bommene i Oslo. Prisen for hver passering
økte fra 27 kroner til 30 kroner. I tillegg gikk rabatten for dem med
Autopass-avtale ned fra 20 pst. til 10 pst. Det betyr at prisen
for de 80 pst. som har Autopass-avtale økte fra 21,60 kroner til
27 kroner ved hver passering, altså en økning på 25 pst. For en
bilist som har over 60 passeringer hver måned er den årlige økningen
på 3 888 kroner. Forslagsstillerne viser til brev fra Norges Automobil-Forbund
(NAF) til Byrådet i Oslo av 31. januar 2013, der NAF «er kritisk
til den manglende viljen staten viser til å bidra med finansieringsmidler
til investeringer i infrastrukturen i og rundt hovedstaden», der
«NAF forventer at bystyret jobber intenst for å få betydelig økte
statlige midler inn i Oslopakke 3» og der «NAF er bekymret for at hverken
Oslo- og Akershuspolitikerne eller Stortinget virker å ta inn over
seg den åpenbare konflikten mellom ønsket om færre bilreiser i hovedstadsområdet
på den ene siden og avhengigheten av bompengeinntekter på den andre
siden».
Forslagsstillerne viser til at Oslo har stor strategisk betydning
for resten av landet, og vil i den forbindelse vise til merknader
fra kommunal- og forvaltningskomiteen i Innst. S. nr. 165 (2007–2008)
til St.meld. nr. 31 (2006–2007) Hovedstadsmeldingen:
«Komiteen erkjenner at Oslo er i direkte konkurranse
med storbyregionene København-Malmö, Stockholm og Helsingfors, og
at økt konkurranseevne for hovedstadsregionen er av strategisk betydning for
Norge og norsk næringsliv.
Komiteen viser til at Oslo og Oslo-regionen spiller en hovedrolle
i den nye kunnskapsøkonomien. Viktige utdannings- og forskningsinstitusjoner
samt store og kunnskapsintensive bedrifter er lokalisert i regionen.»
Forslagsstillerne viser til at det i debatten om infrastruktur
i Oslo-området fra våre politiske motstandere ofte hevdes at det
ikke er mulig å bygge seg ut av transportutfordringene i hovedstadsregionen,
for eksempel uttalte samferdselsminister Marit Arnstad følgende
i toppmøtet i Fremtidens byer 20. november 2012:
«Nå har vi imidlertid kommet til et punkt der vi ikke lenger
kan vegbygge oss ut av transportutfordringene i storbyområdene.»
Forslagsstillerne vil i den forbindelse vise til at Oslo ikke
er i nærheten av å være blant verdens største byer, og at det ikke
finnes noen naturlov som sier at det i Oslo og Akershus ikke er
plass til flere enn de 1,2 millioner innbyggerne som bor i de to
fylkene i dag, selv dersom all fremtidig trafikkvekst skulle tas av
veitransport alene.
Forslagsstillerne vil trekke frem følgende prosjekter som særlig
viktige å få gjennomført:
Ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum.
Bygging av T-bane til Fornebu og A-hus.
Bygging av E18 Vestkorridoren, med tunnel og lokk langs
Frognerstranda og lokk eller tunnel fra Skøyen til Lysaker.
Ny jernbanetunnel under Oslo.
Oppgradering av Alnabruterminalen.
Oppgradering av Trondheimsveien (rv. 4) fra Sinsen til Gjelleråsen,
herunder planlegging av en på sikt fullstendig lokk- og tunnelløsning,
og 4 felter fra Grorud til Gjelleråsen.
E6 syd med 6-felt fra bygrensen til Ryen, noe som gjør det
mulig å nedgradere dagens Mossevei (E18) til lokalvei.
Oppgradering av Ryenkrysset (E 6) til 3 plan.
Bygging av Bretvedtdiagonalen.
«Indre øst»-tunnel i 4 felt fra Bjørvika til Økern med av-
og påkjøringsramper til ring 2/rv. 4 ved Carl Berners plass.
Manglerudtunnel for E6 fra Abildsø til Alnabru.
Nytt kryss på Ring 3 ved Nydalen.
Forslagsstillerne viser til at representanten Siv Jensen tok
opp spørsmålet om overskridelsene med samferdselsminister Marit
Arnstad i skriftlig spørsmål Dokument 15:794 (2012–2013) 11. februar 2013.
Svaret inneholdt ingen løfter om at staten skulle dekke noen av
merkostnadene.
Forslagsstillerne viser til representantforslag Dokument 8:57
S (2011–2012) om statlig fullfinansiering av Oslopakke 3, og mener
subsidiært at staten i det minste må dekke samtlige overskridelser
slik man gjorde i E18 Bjørvikaprosjektet.