Det er tverrpolitisk enighet om at alle innbyggere skal ha mulighet
til å delta i samfunnet. Arbeidet med universell utforming har vært
viktig for å sikre at flest mulig av landets befolkning har tilgang
til de samme samfunnsarenaene. Dessverre er det enkelte grupper som
ikke ivaretas av disse planene og som ikke gis den samme muligheten
til deltakelse.
Det anslås at man har rundt 400 000 hørselshemmede personer og
4–5 000 døve mennesker i Norge i dag. Hele den sistnevnte gruppen,
men også flere i den første, er avhengige av tegnspråk for å kommunisere
med omgivelsene. Samtidig ser man at antall mennesker som er i stand
til å kommunisere gjennom tegnspråk, på langt nær er høyt nok. Den
manglende forståelsen av tegnspråk skaper vanskeligheter i døves
og hørselshemmede menneskers hverdag og er et hinder for aktiv livsutfoldelse.
Skolen er samfunnets opplæringsarena. I arbeidet mot frafall
og for en bedre skole har det vært tverrpolitisk enighet om å få
flere valgfag inn i skolen. Valgfagene skaper en mestringsarena
for flere elever. Valgfagene gir elevene større påvirkning av egen skolehverdag,
og de gir elevene økt motivasjon gjennom å tilby opplæring innenfor
flere fagområder enn det som gjøres i dag.
I Meld. St. 22 (2010–2011) Motivasjon – Mestring – Muligheter
anerkjennes viktigheten av valgfag i skolen. Det tas til orde for
innføring av tverrfaglige valgfag på ungdomstrinnet. Valgfagene
innføres trinnvis, det første med oppstart høsten 2012 for 8. trinn.
Tilbudet utvides til å omfatte 8. og 9. trinn fra høsten 2013 og
alle trinn fra og med skoleåret 2014. Læreplanene fastsettes av
departementet, og de første læreplanene ble tatt i bruk for skoleåret
2012–2013. Her legges det opp til 12 valgfag på nasjonalt plan med
en felles utforming av læreplan- og kompetansemål.
Forslagsstillerne mener kompetansen i tegnspråk bør styrkes.
Det bør derfor bli mulig å ta tegnspråk som valgfag i ungdomsskolen.
En stor andel av innbyggerne i samfunnet er hørselshemmede og døve, og
kompetanse i tegnspråk er viktig for disse. Videre er det flere
yrker hvor mestring av tegnspråk er viktig, blant annet læreryrket,
innenfor helsefag og andre yrker som innebærer kommunikasjon og
mellommenneskelig kontakt. Tilsvarende er det problemer knyttet
til manglende erfaring med tegnspråk for ansatte i offentlig, tjenesteytende
sektor. Det rapporteres også om mangel på døvetolker. Dersom flere elever
introduseres for tegnspråk i grunnskolen, kan det bidra til at flere
velger å ta døvetolkutdanning. Videre er det et viktig poeng at
dersom hørende elever ved skoler med døve og svært tunghørte elever
tar tegnspråk som valgfag, vil det bli lettere for de døve og svært
tunghørte å bli sosialt integrert.