Onsdag kveld 17. april 2013 raste steinblokker ned i veibanen
ved Stanghelletunnelen og sperret veien. Elleve dager tidligere
raste det på nøyaktig samme sted. Veien det gjelder er E16 mellom
Bergen og Voss, en hovedveiforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet.
Den 22. april 2013 meldte Statens vegvesen at europaveien forblir
stengt minst en uke. Senere samme dag meldte Statens vegvesen at
man ikke tør si når veien kan åpnes igjen. En av omkjøringsveiene er
rv. 7 gjennom Hardanger. Veien har mange steder ikke kapasitet til
å ta den ekstratrafikken som kommer på grunn av omkjøring. Mye av
trafikken som må omdirigeres er godstransport og derved tungtrafikk.
Det er et betydelig antall vogntog som må flyttes fra E16 til andre
veiforbindelser mellom Øst- og Vest-Norge når E16 stenges av ras.
Til media opplyser samferdselsministerens politiske rådgiver
Sigrid Brattabø Handegard at det i nylig fremlagt forslag til ny
Nasjonal transportplan 2014–2023 ikke ligger inne større rassikringsprosjekt på
E16 mellom Bergen og Voss.
Forslagsstillerne peker på at det er uakseptabelt at E16 mellom
Bergen og Voss – en viktig del av hovedforbindelsen mellom Øst-
og Vest-Norge – fremstår som en sterkt rasutsatt vei med fare for
både ulykker og langvarig stenging. Forslagsstillerne peker også
på at det kartleggings- og oppryddingsarbeidet som nå utføres ved
Stanghelle, avdekker et omfattende behov for å sikre E16 mellom
Bergen og Voss på en langt mer betryggende måte enn slik veien i
dag fremstår.
Forslagsstillerne minner videre om at E16 mellom Bergen og Voss
også fremstår som en trafikkfarlig vei; en vei der det jevnlig har
vært dødsulykker og andre alvorlige ulykker. Vurdert ut fra dagens
trafikkmengde fremstår denne veistrekningen som underdimensjonert.
Forslagsstillerne peker på at en kombinasjon av nettopp rassikringsmidler
og vedlikeholdsmidler bør kunne brukes for å øke sikkerheten for
veibrukerne på E16 mellom Bergen og Voss både når det gjelder rasfare
og trafikksikkerhet.