Representantforslag om rett til pensjonsslipp på papir tilsendt i posten

Dette dokument

  • Representantforslag 119 S (2016–2017)
  • Fra: Kirsti Bergstø og Karin Andersen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Nav har sluttet å sende ut pensjonsslippen til folk på papir, denne kan nå kun hentes ut digitalt. For en rekke eldre skaper dette utrygghet og usikkerhet, da mange ikke behersker eller har tilgang på pc, internett og printer.

Forslagsstillerne har tatt opp dette med statsråden i en rekke spørsmål, men svaret er at de må få hjelp av familie eller venner til en slik utskrift.

Statsråden hindrer pensjonister i å få oversikt over sin økonomi ved å frata pensjonister slippen sin på papir.

I en artikkel på nettstedet Fri fagbevegelse (7. april 2017) forteller Sintef-forsker Petter Bae Brandtzæg at det er 400 000 personer i Norge som ikke har nettilgang, og at så mange som 820 000 nordmenn er hjelpeløse på nett. Den digitale kløfta gjør det høyst nødvendig at utbetalingsslippen for pensjon kan mottas på papir for dem som ønsker det. Dette krever 20 000 personer i en underskriftskampanje initiert av Pensjonistforbundet.

Representanten Kirsti Bergstø har tidligere (7. april 2017) stilt følgende spørsmål til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (Dokument 15:978 (2016–2017)):

«Vil statsråden revurdere regjeringens beslutning om å ta utbetalingsslippen fra de av landets pensjonister som ikke behersker internett, og gjøre det valgfritt å få den på papir for de som finner det nødvendig?»

Statsråden svarte (19. april 2017) ved å vise til tidligere svar om samme tema:

«I mine svar har jeg lagt vekt på at alle vedtak og nye opplysninger som er å betrakte som "viktige meldinger" i henhold til eForvaltningsforskriften fortsatt skal sendes skriftlig til personer som ikke er digitale brukere eller som har reservert seg mot å motta digital post. Månedlige utbetalingsmeldinger som ikke inneholder ny informasjon sammenlignet med foregående måneds utbetalingsmelding, anses ikke å være en "viktig melding" som krever at meldingen sendes som post til de som har reservert seg eller ikke er digitale brukere. Ved å bruke tjenesten Ditt NAV på nav.no kan alle pensjonister og uføretrygdede finne utbetalingsinformasjon og få en oversikt over tidligere utbetalingsmeldinger. […] De som ikke har PC, elektronisk identifikasjon eller kompetanse til selv å logge seg inn på Ditt NAV, kan henvende seg til NAV kontaktsenter og få disse utbetalingsopplysningene lest opp.»

Slik forslagsstillerne forstår statsråden, ønsker ikke Nav å sende ut pensjonsslipp på papir i brev månedlig såfremt det ikke har vært endring i beløp eller annen ny informasjon siden forrige utsending. Forslagsstillerne mener Nav med denne avgjørelsen overprøver hva enkeltpersoner mener kvalifiserer til «viktig melding».

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen undersøke hvor mange av landets pensjonister som ikke lenger har reell tilgang til dokumentasjon på pensjon eller uføreutbetaling som følge av manglende digital kompetanse, og snarest legge frem for Stortinget resultatet av undersøkelsen.

  2. Stortinget ber regjeringen sørge for at pensjonisters utbetalingsslipp ansees som «særlig viktig melding», slik at den kommer inn under regelverket der brukere kan reservere seg mot å motta via digitale løsninger.

26. april 2017

Kirsti Bergstø

Karin Andersen