Representantforslag om revidering av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag med sikte på redusert byråkrati

Dette dokument

  • Representantforslag 161 S (2020–2021)
  • Fra: Heidi Greni, Siv Mossleth, Willfred Nordlund, Geir Adelsten Iversen og Sandra Borch
  • Sidetall: 1
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Snøscooterkjøring ble regulert av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, som trådte i kraft i 1978.

Erfaringene med lov om motorferdsel er at den er blitt omfattende, kostbar og svært byråkratisk å håndheve for kommunene. Forslagsstillerne mener at loven i større grad bør samordnes med plan- og bygningsloven, noe som også vil klargjøre prosessreglene knyttet til innsigelser og klagebehandling.

Det er, etter forslagsstillernes mening, behov for revidering av dagens motorferdsellov, med større kommunal selvbestemmelse angående enkelte av reglene i loven for motorisert ferdsel. Samtidig må hensyn til natur og miljø sikres gjennom nasjonale retningslinjer.

Regjeringen har i flere omganger ønsket å gi kommunene flere oppgaver.

Forslagsstillerne mener at ved å samordne plan- og bygningsloven med lov om motorferdsel i utmark og vassdrag vil man øke kommunenes selvråderett og avbyråkratisere regelverket. Samtidig skal viktige naturvernhensyn ivaretas, og det er kommunen som i mange tilfeller best kan gjøre slike vurderinger for egen kommune.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om revidering av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag med sikte på redusert byråkrati knyttet til praktiseringen av loven og at loven i større grad samordnes med plan- og bygningsloven slik at kommunene får økt myndighet.

22. mars 2021

Heidi Greni

Siv Mossleth

Willfred Nordlund

Geir Adelsten Iversen

Sandra Borch