Representantforslag om at nullutslippsvarebiler fortsatt må få rabatt i bomstasjonene rundt Trondheim

Dette dokument

  • Representantforslag 177 S (2020–2021)
  • Fra: Lars Haltbrekken og Arne Nævra
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

I Trondheim stanses planene om å gi nullutslipps næringstransport fritak fra bompenger, av Statens vegvesen. Forslagsstillerne mener i likhet med bystyret i Trondheim og fylkestinget i Trøndelag at det er viktig å fortsatt gi fordeler til de delene av næringslivet som bruker nullutslipps transportløsninger.

Utslippene fra varebiler står for ca. 11 pst. av klimagassutslippene fra veitrafikken i Trondheim, ca. 17 000 tonn CO2-ekvivalenter i 2019. For å kunne oppfylle utslippsmål i klimaplanen til kommunen er det avgjørende med en rask overgang til nullutslippsteknologi også innenfor varebilmarkedet.

Ifølge Statens vegvesen kreves det et miljødifferensiert takstsystem for at 100 pst. rabatt for nullutslipps næringstransport i takstgruppe 1 skal kunne gjennomføres. Da stortingsproposisjonen for bominnkreving i Miljøpakken og E6 Trondheim–Stjørdal ble behandlet av Stortinget, ble det ikke åpnet for et miljødifferensiert system. Forslagsstillerne håper dette var utilsiktet.

Elbilandelen i nybilsalget for varebiler i 2020 for hele Norge var 8,53 pst. (2 564 av 30 050 varebiler). For Trøndelag var tallet 10,1 pst. (222 av 2 195), mens det for Oslo var 20,0 pst. (753 av 3 758). Det er viktig å sørge for at elbilandelen i nybilsalget av varebiler fortsetter å øke, blant annet gjennom å fortsatt sikre full rabatt i bomringen. I Oslo er elvarebilandelen 7 pst. I Trondheim er den 1,8 pst. Det understreker viktigheten av å ikke svekke fordelene med å velge elvarebil nå.

Oslo og Bergen har miljødifferensiert takstsystem i dag, muliggjort gjennom de gjeldende stortingsproposisjonene.

Forslagsstillerne viser til Innst. 90 S (2017–2018) fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Finansiering av Bypakke Bergen i Hordaland, hvor det ble innført en miljødifferensiering av bompengene. samt til Stortingets behandling av Prop. 86 S (2016–2017), jf. Innst. 464 S (2016–2017). Som en følge av denne behandlingen ble det fra 1. oktober 2017 innført et nytt takstsystem med tids- og miljødifferensierte bompengetakster i Oslopakke 3.

Innføringen av miljødifferensierte bompenger i Oslo og Bergen gjør at det er mulig å ha 100 pst. rabatt for næringslivets varebiler som bruker nullutslippsteknologi.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen snarest, og senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2021, legge fram forslag for Stortinget om innføring av miljødifferensierte bompengetakster for Miljøpakken i Trondheim og E6 Trondheim–Stjørdal.

24. mars 2021

Lars Haltbrekken

Arne Nævra