Representantforslag om en mer praktisk og variert skoledag

Dette dokument

  • Representantforslag 263 S (2020–2021)
  • Fra: Audun Lysbakken, Mona Fagerås, Karin Andersen, Freddy André Øvstegård, Nicholas Wilkinson, Eirik Faret Sakariassen og Petter Eide
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

De nye læreplanene fra høsten 2020 legger til rette for at fagene skal bli mer praktiske og utforskende, og det skal bli mer læring gjennom lek for de yngste barna. Dybdelæring gir elevene varig kunnskap og sørger for mer læring. Skolen skal ha plass til kreativitet og kultur, og dyrke nysgjerrighet og gleden over å lære og å mestre. En mer praktisk skole krever nye undervisningsformer og nye arbeidsmåter. Dette forutsetter aktive elever, tettere kollegialt lærersamarbeid og synlige ledere. Det må settes av nok tid i skolen slik at det blir rom for aktiv læring, mer praktiske fag og øving som alle barn kan få utbytte av.

Koronasituasjonen har skapt ny bevissthet rundt hvor viktig det er med en praktisk og variert skoledag. Forslagsstillerne ønsker å heve kvaliteten på de praktiske og estetiske fagene som musikk, kunst- og håndverk, mat og helse og kroppsøving, som har for liten status i fellesskolen. Dette gir seg til uttrykk ved at flere skoler mangler lærere med kompetanse innen disse fagene, og at denne kompetansen heller ikke prioriteres i ansettelsesprosesser og når det tilbys videre- og etterutdanning.

Valgfagene arbeidslivsfag på ungdomstrinnet praktiseres ulikt, og elevene oppnår ulik kompetanse knyttet til de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. For å skape et miljø for praktisk yrkesrettet opplæring bør læreren ha kompetanse og egen erfaring med yrkesfaglige prosesser og yrkesdidaktiske erfaringer. Faget utdanningsvalg kan gjøres mer engasjerende og meningsfullt for flere elever.

Innredningen av klasserommene samt mangel på gymsaler, skolekjøkken, musikkrom, svømmehaller og rom for kunst og håndverk som sløydsal, tegnesal og håndarbeidssal står ikke godt nok i stil til hva man vet om elevenes læring. Høvelbenken må få tilbake heder og verdighet, og må inn allerede i første klasse.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen utvide det totale timetallet slik at elevene får en time mer i kunst og håndverk per uke i 1. til 4. trinn, for å gi elevene mulighet til å utvikle praktiske ferdigheter og bruke ulike redskaper.

  2. Stortinget ber regjeringen innføre aktive læringsmetoder som en obligatorisk del av den fem-årige grunnskolelærerutdanningen.

  3. Stortinget ber regjeringen innføre nasjonal forskrift for å sikre at alle grunnskoler har sløydsal, musikkrom, naturfagrom, skolekjøkken, gymsal og egnede rom for kunst og håndverk samt tilstrekkelige arealer til å drive praktisk og variert undervisning.

  4. Stortinget ber regjeringen innføre en rentekompensasjonsordning som skal stimulere kommunene og fylkeskommunene til å rehabilitere og investere i sløydsaler, gymsaler, rom for kunst og håndverk, skolekjøkken, musikkrom og svømmehaller.

  5. Stortinget ber regjeringen innføre aktive læringsmetoder som et videreutdanningstilbud.

  6. Stortinget ber regjeringen i samarbeid med utdanningssektoren vurdere formaliserte samarbeid mellom ungdomsskoler og studenter som skal bli yrkesfaglærere.

  7. Stortinget ber regjeringen sikre nok penger til delingstimer i de praktiske og estetiske fagene slik at læreren har forutsetninger for å kunne følge opp hver enkelt elev.

  8. Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag for å sørge for nok penger til kartlegging av kompetanse, rom, utstyr og organisering av de praktiske og estetiske fagene i grunnskolen.

  9. Stortinget ber regjeringen sikre bedre tilrettelegging for kombinerte lærerstillinger mellom grunnskole, kulturskole og videregående skole.

  10. Stortinget ber regjeringen ta initiativ til et pilotprosjekt med formalisert samarbeid mellom ansatte i grunnskolen og videregående skole for å styrke den yrkesfaglige tilnærmingen i fagene i grunnskolen. Prosjektet skal se på om dette kan bidra til å gjøre undervisningen mer praktisk og variert. Stortinget ber regjeringen innføre ordninger for belønning av kommuner og fylkeskommuner som deltar, og i tillegg gjennomføre en følgeevaluering av pilotprosjektet.

  11. Stortinget ber regjeringen innføre krav om at GLU-utdanningen inkluderer undervisning i praktiske og estetiske fag. Lærerne må gis kompetanse til å ta i bruk praktiske og estetiske læringsprosesser.

  12. Stortinget ber regjeringen innføre krav om at lærere som skal undervise i valgfaget arbeidslivsfag, må ha kompetanse og egen erfaring med yrkesfaglige prosesser og yrkesdidaktiske erfaringer.

  13. Stortinget ber regjeringen fremme en plan for hvordan faget utdanningsvalg kan gjøres mer engasjerende og meningsfullt for flere elever.

8. april 2021

Audun Lysbakken

Mona Fagerås

Karin Andersen

Freddy André Øvstegård

Nicholas Wilkinson

Eirik Faret Sakariassen

Petter Eide