Dette dokument

  • Representantforslag 174 S (2021–2022)
  • Fra: Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Gisle Meininger Saudland, Hans Andreas Limi, Tor André Johnsen og Marius Arion Nilsen
  • Sidetall: 4
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Både transportnæringen og bygge- og anleggsnæringen befinner seg i en prekær situasjon. De ekstraordinært høye drivstoffprisene har rammet hardt. Transportnæringen består i stor grad av små aktører over hele landet som er en viktig del av sine lokalsamfunn, og som nå står i fare for å måtte avvikle. Det samme gjelder bygge- og anleggsnæringen med mange tusen bedrifter over hele landet som rapporterer om at de er berørt av de økte dieselprisene.

Mange bedrifter har avtaler som gjelder for flere år av gangen, uten at det er mulighet for å justere for den økningen i energikostnader man nå ser. Dette gjelder blant annet mange av de bedriftene som har inngått kontrakter med det offentlige. Tilbakemeldinger tyder på at det er vanskeligere å reforhandle kontrakter med det offentlige som følge de ekstraordinært høye drivstoffprisene enn med private oppdragsgivere.

Kontraktene om offentlig innkjøp av transporttjenester har i mange tilfeller en varighet på inntil tre år og er uten fleksibilitet til å justere for den økningen i drivstoffkostnader som har vært en realitet den siste tiden. Det truer enkelte bedrifter med å bli satt i den umulige situasjonen å måtte velge mellom å bryte kontrakten eller å gå konkurs for å fortsette driften.

Et konkursras i transportnæringen og bygge- og anleggsnæringen med påfølgende arbeidsledighet vil ha store negative følger for samfunnet og mange lokalmiljø. Derfor er det viktig at det snarest mulig kommer på plass en tiltakspakke som kan hindre dette før det inntreffer.

Medlemmene i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) sier selv i en medlemsundersøkelse om dieselpris i anleggsbransjen at 99 prosent av dem i stor eller noen grad blir berørt av prisveksten. I tillegg sier hele 5 prosent at de er truet av snarlig konkurs på grunn av de ekstraordinært høye dieselprisene.

Forslagsstillerne mener regjeringen raskt må legge frem en tiltakspakke for transportnæringen og bygge- og anleggsnæringen. Situasjonen for bedriftene i disse næringene er høyst ekstraordinær og forårsaket av faktorer langt utenfor deres kontroll. Tiltakspakken må omfatte grep for å redusere drivstoffkostnader samt andre særavgifter som tynger næringene. Grep for å bedre konkurransesituasjonen opp mot utenlandske transportaktører må også være en del av en slik pakke. Det er også viktig at bedriftene får mulighet til å reforhandle avtalene de har inngått med det offentlige. Der må fleksibilitet for drivstoffkostnader legges inn, og i nye avtaler må dette tas med fra inngåelse.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen hurtig utarbeide og legge frem en tiltakspakke for transportnæringen og bygge- og anleggsnæringen som skal hjelpe disse næringene i den akutte situasjonen de befinner seg i på bakgrunn av de ekstraordinært høye drivstoffprisene.

  2. Stortinget ber regjeringen sørge for at det legges inn fleksibilitet med hensyn til drivstoffkostnader i offentlige innkjøp, og at det legges til rette for at slik fleksibilitet kan tas inn i gjeldende avtaler.

30. mars 2022

Frank Edvard Sve

Morten Stordalen

Gisle Meininger Saudland

Hans Andreas Limi

Tor André Johnsen

Marius Arion Nilsen