Representantforslag om bedre rammebetingelser for veterankjøretøy

Dette dokument

  • Representantforslag 224 S (2021–2022)
  • Fra: Morten Stordalen, Frank Edvard Sve, Hans Andreas Limi og Marius Arion Nilsen
  • Sidetall: 2

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Kjøretøy er både hverdagstransport og kultur. Rammebetingelser for kjøretøy handler i stor grad om hverdagstransport, men for veldig mange er bilen også kultur. En går nå inn i en periode der tusenvis av nordmenn henter frem sesongkjøretøy som bidrar til et spennende mangfold på norske veier. Situasjonen for veterankjøretøy er omtalt i regjeringens politiske plattform:

«[...] sikre interessene til veterankjøretøy ved utforming av kjøretøyteknisk regelverk og annen regulering av kjøretøyparken».

Forslagsstillerne mener dette er bra, men det er viktig at denne programformuleringen fylles med innhold. Kjøretøy eldre enn 30 år regnes i dag som veterankjøretøy i kjøretøy- og avgiftsregelverket. Forslagsstillerne mener det er viktig at definisjonen av et veterankjøretøy godt reflekterer når et kjøretøy går fra å være et transportmiddel til å bli et entusiastkjøretøy.

Endre årsgrensen for veterankjøretøy fra 30 til 20 år

Gjennomsnittlig levealder for kjøretøy i Norge er 19,2 år. Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn at en årsgrense på 20 år bedre reflekterer når et kjøretøy er ferdig som daglig transportmiddel og går inn i en ny fase. En årsgrense på 20 år for veteranstatus er bedre i samsvar med når kjøretøy i praksis går over til å bli entusiastkjøretøy. I Fremskrittspartiets tid i regjering ble det gjennomført fritak for engangsavgift ved import av kjøretøy mellom 20 og 30 år, etter at først importavgiften for kjøretøy over 30 år ble avviklet. Forslagsstillerne mener at tiden nå er inne for at slike kjøretøy gis veteranstatus og med dette fritas for omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift. Forslagsstillerne vil her vise til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2022, der lavsats i trafikkforsikringsavgiften som omfatter veterankjøretøy, traktor, moped og snøscooter, avvikles.

Garanti for etanolfri bensin

Innblanding av etanol i bensin skaper vanskeligheter for mange eldre kjøretøy. Motorene er ikke bygget for etanol, og dette tærer på både slanger og pakninger og kan gi lekkasjer og fare for brann. Tidligere var tilgangen på etanolfri bensin (98 oktan E0) en selvfølge hos alle energileverandørene. Slik er det dessverre ikke lenger. Mange energistasjoner tilbyr nå bare blandingsbensin, og selv om innblandingsgraden er lav, er dette en bristende forutsetning for bruken av mange eldre kjøretøy. Den omfattende bruken av blandingsbensin er politikerskapt ,og derfor må også staten rydde opp i situasjonen når etanolfri bensin blir en mangelvare i deler av landet. Forslagsstillerne mener at det må gis en garanti for at etanolfri bensin skal være tilgjengelig i hele landet slik at folk kan ha mulighet til å bruke kjøretøyene sine. Forslagsstillerne foreslår også at regjeringen bes klargjøre hvor en slik bestemmelse kan legges i lovverket.

50-årsregelen må inkludere alle

Veterankjøretøy brukes ikke som daglig transportmiddel og bør derfor heller ikke reguleres på samme måte. Ved innføring av regelverket om EU-kontroll av kjøretøy i Norge ble det fastsatt at biler registrert før 1960 ikke skulle omfattes av ordningen. Denne regelen manglet et dynamisk element. I 2015 ble det gjennomført endringer med blant annet å innføre et dynamisk element der fritaksordningen skulle gjelde for kjøretøy over 50 år. Regelen ble imidlertid avgrenset til å gjelde kjøretøy registrert på en spesiell bestemmelse i kjøretøyforskriften (§ 1-9). Regelen tar ikke opp i seg at bruken av veterankjøretøy er den samme uavhengig av hvilken bestemmelse som er brukt ved bilens registrering. For mange eiere av veterankjøretøy oppleves det som ubegrunnet at like kjøretøy med samme bruksmønster skal behandles ulikt av myndighetene med henvisning til registreringsbestemmelse. Forslagsstillerne mener at denne kjøretøydiskrimineringen skal opphøre, og vil vise til at Sverige har inkludert alle kjøretøy ved innføring av tilsvarende fritaksordning for kjøretøy over 50 år.

Forslagsstillerne mener at veterankjøretøy er kulturgjenstander som skal være avgifts- og reguleringsfrie.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen endre årsgrensen for veterankjøretøy fra 30 år til 20 år med fritak for omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift.

  2. Stortinget ber regjeringen innføre en garanti for at etanolfri bensin (98 oktan E0) skal være tilgjengelig i hele landet.

  3. Stortinget ber regjeringen inkludere alle kjøretøy i 50-årsregelen for EU-kontroll, slik Sverige har gjennomført.

8. april 2022

Morten Stordalen

Frank Edvard Sve

Hans Andreas Limi

Marius Arion Nilsen