Representantforslag om prioritering av skredsikringstiltak på E6 langs Langnesberga

Dette dokument

  • Representantforslag 27 S (2022–2023)
  • Fra: Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Sivert Bjørnstad
  • Sidetall: 1
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

E6 er en av hovedpulsårene i Norges veinett og svært viktig for både innbyggere og næringsliv. Det er avgjørende at veien holdes åpen og er en trygg ferdselsåre for trafikken som benytter den. Dessverre er det flere strekninger på E6 som er rasutsatte, og strekningen langs Langnesberga ved Snåsavatnet i Trøndelag er en av de mest utsatte.

Strekningen har vært stengt som følge av ras fem ganger bare det siste året. Statens vegvesen (SVV) har ført den opp på sin liste over mest rasutsatte strekninger og har den under ekstra overvåkning. Rasfaren er stor, både fra fjellet og ved at veifyllingen kan rase ut i Snåsavatnet. Dette og flere hendelser den siste tiden har medført at SVV har økt skredfaktoren på strekningen fra middels (3,17) til høy (4,52).

Statens vegvesens egne undersøkelser viser at det eneste trygge alternativet er å bygge en ny tunnel gjennom fjellet. Løsningen med tunnel inngår i reguleringsplanen vedtatt i 2016 og ble i 2019 satt på SVVs oversikt over skredsikringsbehov for riksveinettet. Prosjektet var inne i Nasjonal transportplan (NTP) 2014–2023 og 2018–2029, men er ikke omtalt i NTP 2022–2033, da ny NTP bare omtaler store prosjekt som starter opp i første seksårsperiode.

Dagens midlertidige løsninger og forsterket overvåkning er ut fra situasjonen ikke holdbart lenger. Strekningen er viktig å holde åpen, og de som benytter den, fortjener trafikksikkerhet. Den økte skredfaktoren viser også at situasjonen på strekningen har blitt betydelig forverret. Det må komme på plass en permanent løsning raskest mulig, og planene for tunnel må realiseres for å sikre en drifts- og trafikksikker E6.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen prioritere permanente skredsikringstiltak ved E6 Langnesberga (Snåsakroa) og sørge for oppstart i 2023.

26. oktober 2022

Frank Edvard Sve

Morten Stordalen

Sivert Bjørnstad