Representantforslag om å bidra til gjenåpning av sivil flytrafikk fra Moss lufthavn, Rygge

Dette dokument

  • Representantforslag 244 S (2022–2023)
  • Fra: Erlend Wiborg, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Himanshu Gulati
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Moss lufthavn, Rygge var blant de største lufthavnene i Norge og hadde i 2013 så mye som 1,9 millioner passasjerer. Som en privat lufthavn utgjorde Rygge en viktig konkurrent til statlige Avinor sammen med Torp Sandefjord lufthavn. Sivil flytrafikk fra Rygge utgjorde et viktig alternativ for mange i Østlandsområdet, men i særlig grad for reisende fra Østfold. Flyplassen var også en viktig bidragsyter til næringsutvikling i Mosseregionen. Det var dramatisk for mange da flyplassen ble lagt ned i 2016 blant annet som følge av at Ryanair valgte å forlate flyplassen til fordel for Avinor og Gardermoen. Det har siden nedleggelsen vært jobbet fra flere private aktører for å gjenoppta den sivile trafikken fra Rygge, men med den lange pandemiperioden har dette vist seg vanskelig. I regjeringens luftfartsmelding (Meld. St. 10 (2022–2023), jf. Innst. 301 S (2022–2023)) omtales det at et utvalg skal se på fremtidig kapasitet for Oslo lufthavn og i denne forbindelse vurdere fornyet drift ved Rygge. Forslagsstillerne mener at det er behov for mer handlekraft i dette spørsmålet enn henvisning til et utvalgsarbeid. Alt ligger til rette for at flytrafikken fra Rygge kan gjenopptas, og dette bør være et privatdrevet alternativ på lik linje med Torp. Forslagsstillerne forutsetter at regjeringen sørger for en rask behandling av søknad om å gjenoppta den sivile flytrafikken fra Rygge. For å få trafikken i gang igjen kan det på kort sikt være en løsning at Avinor midlertidig leier kapasitet på Rygge som en avlastning for trafikk på Oslo lufthavn. Målsettingen er at Rygge over tid reetableres som en selvstendig privatdrevet konkurrent til Avinor-systemet til nytte for både reisende på Østlandet og for næringsutvikling. For å kunne ha et stabilt grunnlag for drift av private flyplasser må offentlige rammevilkår være stabile samt at særnorske skatter og avgifter må være lave. Regjeringen har her sviktet ved å permanent svekke taxfreeordningen og samtidig innføre flypassasjeravgift. Dette er grep som både rammer de reisende og rammer driftsgrunnlaget for flyplassvirksomhet i Norge. Forslagsstillerne ber om at regjeringen snarest mulig reverserer endringene og med det gir et bedre driftsgrunnlag for ny sivil flytrafikk ved flyplassene.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen ta et initiativ overfor Avinor til å bidra til gjenåpning av sivil flytrafikk fra Moss lufthavn, Rygge ved å leie kapasitet som en avlastning for trafikk på Oslo lufthavn.

  2. Stortinget ber regjeringen gi forhåndstilsagn om at når en konsesjonssøknad for å gjenoppta sivil flytrafikk mottas, vil denne bli behandlet positivt og raskt.

  3. Stortinget ber regjeringen reversere reduksjonen i taxfreeordningen, slik at inntektsgrunnlaget for private flyplasser bedres.

  4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å reversere innføringen av flypassasjeravgiften.

31. mai 2023

Erlend Wiborg

Frank Edvard Sve

Morten Stordalen

Himanshu Gulati