Bakgrunn
Dagens ordning med foreldrepermisjon har gitt
de fleste barn gode muligheter til å bli godt kjent med sine foreldre
og motta god og riktig omsorg i sine første leveår. For alle de
familiene som omfattes av ordningen, er det verdifullt å kunne tilbringe
tid sammen i en viktig tid for barnets sosiale og menneskelige utvikling. Likevel
er det slik at dagens ordning ikke fungerer like godt for alle familier,
og den er en innblanding i familiens valgfrihet.
Det er ikke staten som føder barn, men foreldre. Derfor
må familiene få frihet til selv å bestemme hvilken permisjonsordning
som passer best for dem. For forslagsstillerne er det viktig å gi
foreldrene frihet til å bestemme hvem som skal være hjemme med barna,
og det bør være opp til det enkelte foreldrepar hvordan de vil fordele
foreldrepermisjonen mellom seg.
Stortinget vedtok ved behandlingen av Prop.
74 L (2017–2018) Endringer i folketrygdloven og kontantstøtteloven
(innfasing av tredeling av foreldrepenger mv.) at foreldrepermisjon
skal tredeles mellom foreldre, jf. Innst. 340 L (2017–2018). Det
ble innført en ordning der en tredjedel av permisjonen går til hver
av foreldrene, og der familien selv kan bestemme over en tredjedel. Altså
tvinges familien til et bestemt uttak av hele to tredjedeler av
permisjonstiden.
Dagens ordning kan i verste fall straffe barnet.
Dersom en av foreldrene ikke tar ut full kvote, mister barnet denne
tiden med en av sine foreldre. Dette kan virke som et pressmiddel
for å tvinge begge foreldre til å være hjemme. Forslagsstillerne
er opptatt av fleksibilitet. For noen familier passer det at far
er mye hjemme, for andre at mor er hjemme. Om den ene driver et
enkeltpersonforetak, er det ikke lett å kunne ta lang, sammenhengende
permisjon. På samme måte er det også andre jobbsituasjoner som hindrer
foreldre i å ta ut permisjonen de er tildelt.
I mange familier velger også én eller begge
foreldre å ta ut ulønnet permisjon. Det er mest vanlig at mødre tar
ut ulønnet permisjon. Tall fra Foreldrepengeundersøkelsen 2021 viste
at hele 48 pst. av mødre tar ut ulønnet permisjon, og at i gjennomsnitt
tok disse ut 16 uker ulønnet permisjon.
Målet må hele tiden være å gi barnet tid sammen med
sine foreldre, noe som sikres gjennom å gi familien full frihet
til å fordele foreldrepermisjonen seg imellom, slik de finner det
best for sin familie. Forslagsstillerne har tro på begge foreldre,
og tro på at familien kan ta gode valg uten at offentlige regler
forteller dem hva som er riktig.
Forslagsstillerne mener det bør være opp til
det enkelte par hvordan de vil fordele foreldrepermisjonen mellom
seg. Det bør derfor ikke være egne kvoter for mor og far, men én
felles kvote. For mange foreldre er det også verdifullt å kunne
ta ut foreldrepermisjonen på en mer fleksibel måte enn dagens regelverk
tillater. For familier er det en verdi å kunne ta ut foreldrepermisjonen
slik at det passer best mulig med deres liv. Jobb, slekt, eventuell
plass i barnehage og mange andre faktorer gjør at det er urimelig
at alle skal måtte ta ut permisjonen på samme måte. Det er verdt
å merke seg at Stortinget i behandlingen av Prop. 127 L (2020–2021)
Endringer i folketrygdloven (fri utsettelse av foreldrepenger) la opp
til mer fleksibilitet i uttak, jf. Innst. 480 L (2020–2021).
Mye tyder på at fødselstallene er i ferd med
å stabilisere seg på et lavt nivå. I 2023 ble det født 51 980 barn. Selv
om det er marginalt opp, med 500, fra året før, så er fruktbarhetstallet
rekordlavt. Det fødes nå kun 1,40 barn per kvinne. Fruktbarheten
har sunket markant siden 2009, da den var på 1,98.
Det er sannsynlig at synkende fruktbarhet skyldes flere
faktorer. Mange familier har brukt opp enhver buffer de har i sin
økonomiske situasjon, og det er derfor viktig at ingen familier
tvinges av stivbente regler til å fordele foreldrepermisjon på en
bestemt måte, istedenfor at familien kan bestemme hva som passer.
Mer fleksible regler for barnefamilier vil dermed gjøre det enklere
å få barn.