Bakgrunn
Sidemålsundervisningen i den norske skolen var valgfri
til å begynne med. I 1885 vedtok Stortinget at de offentlige skolene
i byene skulle bruke noen av skoletimene til å øve på og lese nynorsk.
I 1907 påla Stortinget alle elever å skrive en lett stil i sidemål.
Dette var imidlertid kun snakk om en lett skriftlig prøve. I 1935
fikk man inn en bestemmelse om tvunget skriftlig sidemål i realskolene.
Da ungdomsskolen ble en realitet i 1960–70-årene, ble det innført
tvungen skriftlig sidemålsopplæring for alle. Historien viser at
tvungen sidemålsundervisning er noe som har kommet gradvis, og ikke
noe som har lange tradisjoner i det norske skolevesenet.
«Valgfritt sidemål» er en gammel diskusjon.
I 2004 ble det iverksatt forsøk med valgfritt sidemål på ni videregående
skoler i Oslo. NIFU STEP fikk i oppdrag av Oslo kommune å utføre
en forskningsbasert evaluering av forsøket. Evalueringen konkluderte
som følger:
«Selv om vi må ta forbehold
for at virkemidlene i forsøket og en del andre forhold kan virke
inn, kan vi fastslå at det har en positiv effekt på eksamenskarakteren
i norsk skriftlig hovedmål at elevene ikke har opplæring og vurdering
i skriftlig sidemål. Vi finner den samme effekten for elevene som
deltok i forsøket som for elevene som etter Opplæringsloven er fritatt
for skriftlig sidemål. Analysene viser samtidig at forsøket ikke
synes å ha noen betydning for resultatene til de av elevene som
presterer best, mens det er de svakeste elevene og midtsjiktet som
har nytte av å være fritatt fra skriftlig sidemål.»
Forslagsstillerne er bekymret over den negative
utviklingen i skolen, hvor elevenes læringsresultater i både lesing,
realfag og demokrati går ned. Det er for mange elever som presterer
under kritisk grense i lesing, skriving og regning når de starter
i 8. klasse, og som går ut av ungdomsskolen med svake grunnleggende
ferdigheter. PISA-undersøkelsen viste en alvorlig utvikling i flere
fag, men særlig matematikk og naturfag. 1 av 3 elever sliter med
lesing, 1 av 3 elever kan ikke regne godt nok, og antallet som får
tilrettelagt opplæring, øker.
Forslagsstillerne vil vise til at Norge bruker
størst andel av bruttonasjonalprodukt på utdannelse av alle landene
i OECD. Til tross for dette er norske elevers resultater middelmådige
og synkende. Det gir grunn til å reflektere og være kritisk til
deler av utviklingen og metodene som har vært gjeldende i skoleverket
de siste tiårene. Med de forutsetningene Norge har, burde skoleresultatene
vært bedre, og forslagsstillerne mener det bør gjøres flere endringer
i skolen. En bedre tilpasning av norskundervisningen er noe forslagsstillerne
mener er sentralt. God språkmestring er viktig for alle. For å kunne
kommunisere med andre og delta i samfunnet og demokratiet må både
lese- og skriveferdigheter være på et visst nivå. Å gi elever muligheten
til selv å velge hvilken målform de ønsker å fordype seg i, kan
være en fordel både for hovedmålet, sidemålet og for norske elever
og språkmestringen generelt.
I dag møter mange elever sidemålet som en obligatorisk
sidemålsoppgave, noe som ofte skaper motvilje. Mange opplever dette
som en påtvunget byrde heller enn som en kulturarv. Hvis elevene
i stedet fikk mulighet til å velge nynorsk som valgfag, kunne dette
bidra til en mer positiv tilnærming. Valgfrihet og mer innflytelse over
egen skolehverdag kan sørge for å ivareta og fremme elevenes motivasjon,
mestring, læring og utvikling.
Det er et målbart faktum at mange elever sliter
med både å lese, skrive og regne tilstrekkelig godt. For mange elever
vil det være nyttigere og mer motiverende å kunne få bruke ekstra
tid på kjernekunnskapene fremfor å bruke tid på sidemål. Ved å redusere
presset på elever til å lære begge målformer parallelt, kan det
legges større vekt på å oppnå høyere språklig mestring i den målformen
de velger. Dette kan gi bedre resultater på nasjonale prøver og
i norskfaget.
Forslagsstillerne vil påpeke at Norge har et
stort mangfold av elever, og ikke alle elever har de samme evner
og ønsker. Valgfritt sidemål vil føre til at språkklassene blir
bestående av mer motiverte elever som faktisk har både lyst, evner
og motivasjon til å lære sidemål, noe som vil gi bedre kvalitet.
Samtidig vil valgfriheten øke muligheten til dem som sliter med
språkfagene, til å tilegne seg bedre kunnskap i for eksempel norsk
og engelsk.
Forslagsstillerne vil også vise til at Fremskrittspartiet
ved behandling av Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole
– Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10.trinn foreslo valgfritt
sidemål i ungdomsskolen, noe som dessverre ikke ble vedtatt. Forslagsstillerne
mener imidlertid at valgfritt sidemål bør innføres i både grunnskolen
og på videregående opplæring.
Forslagsstillerne vil påpeke at det er kommuner
og fylker som er skoleeiere. Flere kommuner og fylker er interesserte
i å prøve ut valgfritt sidemål. Flere prøveprosjekter med valgfritt
sidemål vil gi alle verdifull kunnskap. Alle vil ha best mulig læring
i skolen, da må man også få kunnskap om hvordan dette kan gjøres
gjennom ulike forsøk. Mange har sterke meninger om nynorsk, bokmål
og sidemål. Da bør man være villige til å prøve ulike ordninger,
blant annet frivillig sidemål/sidemål som valgfag.
Forslagsstillerne ønsker derfor at det skal
være anledning for kommuner og fylkeskommuner til å innføre permanente
ordninger eller prøveordninger med valgfritt sidemål så lenge ikke
flertallet på Stortinget går inn for valgfritt sidemål som en nasjonal
regel.