Bakgrunn
NHOs kompetansebarometer og SSBs kartlegginger har
gjennom en årrekke vist at det er behov for et mer markeds- og verdiskapingsrettet
utdanningstilbud. Det er helt nødvendig å utdanne flere innen yrkesfag
for å sikre en økonomisk bærekraftig utvikling. Utdanningstilbudet
i Norge må fylle de behov for kompetanse og hender som samfunnet
og næringslivet etterspør. Fremskrittspartiet har derfor over flere
år påpekt viktigheten av å øke statusen til yrkesfaglinjene og advart
mot den høyere frafallsandelen innenfor nettopp disse linjene.
Etterspørselen etter arbeidskraft med yrkesfaglig kompetanse
er stor, og det er av stor betydning for både velferdsstaten og
landets verdiskaping at denne etterspørselen møtes på en best mulig
måte. Det må også tas hensyn til de mange elevene som vil fortest
mulig ut i arbeid, og at noen elever mestrer teoritunge fag dårligere enn
andre og derfor ønsker mer praksisrettede skoleløp.
Forslagsstillerne vil vise til at elevenes læringsresultater
i lesing, realfag og demokrati går ned. Det er for mange elever
som presterer under kritisk grense i lesing, skriving og regning
når de starter i 8. klasse, og som går ut av ungdomsskolen med svake
grunnleggende ferdigheter. Norske 15-åringer gjør det stadig nokså
dårlig i Pisa-undersøkelsen, og de er omtrent på samme nivå som
i år 2000. Samtidig ser man positive resultater fra den internasjonale
Piaac-undersøkelsen, som viser at norske voksne (i alle aldre) faktisk
scorer blant topp fem i lese- og tallforståelse. Altså:
Nordmenn er blant verdens beste til å lese og forstå seg på tall.
Dette viser at norsk arbeidsliv er velfungerende, og at det praktiske
arbeidslivet er en svært god læringsarena. Dette må utnyttes enda
bedre enn i dag.
Forslagsstillerne vil også vise til at mange
unge får god og nyttig opplæring utenfor det formelle utdanningssystemet.
Internopplæring i store deler av næringslivet er utbredt. Mange
kjeder rekrutterer personer uten formell kompetanse, og den interne,
spesifikke opplæringen man får i kjeden, anses som mer verdifull enn
formell utdanning. Internopplæring kan også passe godt for ansatte
som har negative erfaringer fra skole, eller som ikke er motivert
til å ta formell utdanning.
Forslagsstillerne ønsker derfor å gjøre yrkesfaglinjene
om til skolelinjer med mye mer vekt på praksis og utplassering i
bedrifter. En god praksisplass anses av mange som nøkkelen til å
lykkes i yrkesfag. Samtidig vet man at mye av frafallet på yrkesfag
nettopp skyldes mangelen på praksisplasser.
Forslagsstillerne mener at yrkesfag må integreres mye
tettere med praksisplass og utplassering i bedrifter. Dette krever
en ny tankegang om hvordan yrkesfag legges opp. Forslagsstillerne
mener derfor at det trengs en praksisreform i norsk skole.
Det finnes gode eksempler, både i Norge og i
nabolandene, hvor tettere integrering av skole og arbeidsliv er
gjort med stor suksess. Forslagsstillerne mener at man må lære av
disse eksemplene og bruke dem som modeller for hele landet. Det
er særlig to ordninger som forslagsstillerne vil fremheve: