Faktagrunnlag og forsøksordninger
Det er ikke antall timer i skolen, men hvordan
man bruker dem, som er avgjørende for elevenes læring. Forslagsstillerne
mener tilpasset undervisning i mindre grupper kan møte elevenes
individuelle behov mer effektivt. Dette er et område som skoleforskningen
må se nærmere på gjennom utstrakte prøveprosjekter. Det er i den
sammenheng verdt å merke seg at det har vært gjort flere prøveprosjekter
innen nivådeling, og at resultatene virker positive.
Noen eksempler:
Forsker Lars Johannesen Kirkebøen i Statistisk
sentralbyrå har sammen med seks andre forskere evaluert et tiltak
i Oslo-skolen rettet mot elever med svake ferdigheter i regning
på 8. trinn. I
alt 24 av 48 ungdomsskoler ble tilfeldig valgt ut til å delta. I
tillegg til nivådeling ble lærerne kurset i metoder for undervisning
av elever med matematikkvansker. De fleste elevene fikk tilrettelagt
opplæring i små, nivådelte grupper på inntil seks elever. De ble
sammenlignet med elever som fikk opplæring i større grupper med
et mer variert faglig nivå, i omtrent fem uker høst og vår.
-
Elevene som fikk
undervisning i små, nivådelte grupper, hadde bedre resultater på
nasjonal prøve i regning på 9. trinn enn tilsvarende elever som
ikke deltok i tiltaket.
-
Forskerne fant ut at blant målgruppeelevene
økte gjennomsnittlig resultatet med 0,2-0,4 skalapoeng. I tillegg
ble andelen elever på laveste mestringsnivå redusert med 2 prosentpoeng
fra et utgangsnivå på10 pst., heter det i rapporten.
I Trondheim innførte Strinda videregående
skole differensiert undervisning i matematikk, og strykprosenten
sank fra 10–15 pst. til nesten null.
Det har også vært skrevet flere oppgaver om
erfaringer med nivådeling. En masteroppgave ved OsloMet i skolerettet
utdanningsvitenskap fra november 2021 pekte på at bruk av nivådeling
korrelerer noe med hvilken bydel lærerne tilhører. På
skolene med stor spredning i nivå ble det ansett som mer hensiktsmessig
å nivådele. Oppgaven viste videre til at Nordahl et al. (2005) peker
på at dårlig tilpasset opplæring medfører lite mestring og utfordringer
for høytpresterende elever, og at lavtpresterende elever også kan
innlemmes i denne beskrivelsen. I boken «Skolen som læringsarena
– selvoppfatning, motivasjon og læring» (Skaalvik & Skaalvik, 2018)
heter det:
«Fortellinger fra lærerne beskriver blant
annet at elever som gjemte seg bort i helklasseundervisning, blomstret
ved nivådelt gruppering som en følge av opplevd mestring.»
I en mastergrad ved Norges teknisk-vitenskapelige universitet
(NTNU) ble det undersøkt hvordan skoleelever oppfatter matematikken
i naturfaget. Undersøkelsene
viste at det er vanlig å ha en bredde i modning på inntil fire år
i én og samme klasse. Altså kan én elev være klar for ungdomsskolepensum
samtidig som en annen elev jobber på fjerdeklassenivå. Det er i
seg selv et argument for å dele undervisningen i grupper etter nivå.
Det er også verdt å merke seg at lederen av
ekspertutvalget bak rapporten «Et jevnere utdanningsløp», Katrine
Vellesen Løken, har vist til forskning som sier at nivåinndelingen
i smågrupper spesielt styrker elever fra lavere sosioøkonomiske
lag i det norske samfunnet. I februar
2024 kom dette ekspertutvalget blant annet med en anbefaling om
«økt bruk av midlertidig nivåinndeling
i små grupper basert på faglig nivå hvor undervisningsopplegget
blir tilrettelagt til elevenes nivå».
Nivådelt undervisning representerer en mulighet for
å tilpasse opplæringen bedre til elevenes individuelle behov, noe
som kan føre til økt læringsutbytte og motivasjon. For å implementere
dette effektivt i norsk skole er det nødvendig med nøye planlegging,
kompetanseutvikling for lærere og et bevisst fokus på å skape et inkluderende
læringsmiljø. Nivådelt undervisning må utprøves betydelig mer, og
erfaringene med dette må evalueres av kompetente skoleforskere.
Forslagsstillerne mener at det er viktig at norsk skole får en større
grad av nivådelt undervisning i basisfagene.