Representantforslag om øke bruken av sambruksfelt

Dette dokument

  • Representantforslag 216 S (2024–2025)
  • Fra: Frank Edvard Sve og Morten Stordalen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Det er fortsatt store mangler i det norske veisystemet og mange av hovedveiene er preget av underkapasitet. Dette gjelder i særlig grad veisystemet rundt de store byene. Forslagsstillerne mener at veikapasiteten må økes i takt med at biltrafikken vil øke også i tiden fremover. Dette vil imidlertid ta tid. Det er derfor viktig å sørge for en best mulig utnyttelse av den infrastrukturen som er tilgjengelig.

Politiske reguleringer har medført at innfartsveiene til Oslo er preget av et køkaos som også har spredt seg til lokalveinettet. Bakgrunnen er Statens vegvesen sin beslutning om å stenge kollektivfeltene for elbiler. Konsekvensen er kollektivfelt med stor ledig kapasitet, mens ordinære kjørefelt er overbelastet. Forslagsstillerne mener at dette er en elendig utnyttelse av tilgjengelig infrastruktur. Her skapes unødig kaos med store samfunnskostnader, samtidig som at dette gir ekstra belastning på lokalveinettet i områdene som rammes. Det svekker trafikksikkerheten i sårbare boområder samt skoleveier.

Flere land gjør bruk av sambruksfelt på vei for å utnytte transportkapasiteten mest mulig. I USA og Canada har man lenge gjort bruk av «diamond lanes» på hovedveisystemet, som er kjørefelt for kjøretøy med passasjerer. I Norge har man tilsvarende kategori i skiltforskriften: sambruksfelt. Det er eksempler på etablerte sambruksfelt, blant annet i Vestfold. Det er imidlertid en mulighet som er lite brukt.

Forslagsstillerne mener at veiinfrastrukturen må benyttes mest mulig effektivt. Dagens praksis med å stenge kollektivfelt for personbiler med passasjerer er en dårlig løsning. Omgjøring av flere av dagens kollektivfelt til sambruksfelt vil gi en langt bedre utnyttelse av tilgjengelig infrastruktur og sørge for å dempe noen av utfordringene med kø rundt flere byområder. Mer bruk av sambruksfelt, som må være teknologinøytral, vil ha en umiddelbar positiv effekt på trafikkbildet i påvente av utbygging av mer veiinfrastruktur.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen endre skiltforskriften slik at dagens kollektivfelt gjøres om til sambruksfelt, slik at også biler med passasjerer kan benytte dem.

10. april 2025

Frank Edvard Sve

Morten Stordalen