Bakgrunn
Det er fortsatt store mangler i det norske veisystemet
og mange av hovedveiene er preget av underkapasitet. Dette gjelder
i særlig grad veisystemet rundt de store byene. Forslagsstillerne
mener at veikapasiteten må økes i takt med at biltrafikken vil øke
også i tiden fremover. Dette vil imidlertid ta tid. Det er derfor
viktig å sørge for en best mulig utnyttelse av den infrastrukturen
som er tilgjengelig.
Politiske reguleringer har medført at innfartsveiene til
Oslo er preget av et køkaos som også har spredt seg til lokalveinettet.
Bakgrunnen er Statens vegvesen sin beslutning om å stenge kollektivfeltene
for elbiler. Konsekvensen er kollektivfelt med stor ledig kapasitet,
mens ordinære kjørefelt er overbelastet. Forslagsstillerne mener
at dette er en elendig utnyttelse av tilgjengelig infrastruktur.
Her skapes unødig kaos med store samfunnskostnader, samtidig som
at dette gir ekstra belastning på lokalveinettet i områdene som
rammes. Det svekker trafikksikkerheten i sårbare boområder samt
skoleveier.
Flere land gjør bruk av sambruksfelt på vei
for å utnytte transportkapasiteten mest mulig. I USA og Canada har
man lenge gjort bruk av «diamond lanes» på hovedveisystemet, som
er kjørefelt for kjøretøy med passasjerer. I Norge har man tilsvarende
kategori i skiltforskriften: sambruksfelt. Det er eksempler på etablerte sambruksfelt,
blant annet i Vestfold. Det er imidlertid en mulighet som er lite
brukt.
Forslagsstillerne mener at veiinfrastrukturen
må benyttes mest mulig effektivt. Dagens praksis med å stenge kollektivfelt
for personbiler med passasjerer er en dårlig løsning. Omgjøring
av flere av dagens kollektivfelt til sambruksfelt vil gi en langt
bedre utnyttelse av tilgjengelig infrastruktur og sørge for å dempe
noen av utfordringene med kø rundt flere byområder. Mer bruk av
sambruksfelt, som må være teknologinøytral, vil ha en umiddelbar
positiv effekt på trafikkbildet i påvente av utbygging av mer veiinfrastruktur.