Reform av UNE
Utlendingsnemnda (UNE) ble i 2001 opprettet
fordi det var et behov for et uavhengig organ som kunne behandle
klager i utlendingssaker og statsborgersaker, for å ivareta rettssikkerheten
til den enkelte i enkeltsaker. UNE er et uavhengig domstolslignende
organ som behandler klager på vedtak fattet av Utlendingsdirektoratet.
Tanken var i utgangspunktet god og sikkert velmenende, men i praksis
har UNEs rolle ikke fungert slik, og den har i mange år vært gjenstand
for kritikk om manglende rettssikkerhet.
Det er en rekke rettsprinsipper som ligger til
grunn for en rettsstat, og som vi som borgerne tar for gitt at følges
i domstolene. Et slikt rettsprinsipp er muligheten til kontradiksjon,
som er et helt grunnleggende prinsipp i en sivilprosess, og som
følger av artikkel 6 i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen
om rettferdig rettergang. Muligheten til kontradiksjon vil si at
retten ikke skal avgjøre en sak uten at partene har hatt muligheten
til å imøtegå motpartens fremstilling av saken.
I henhold til utlendingsloven skal det gjennomføres nemndmøter
i saker der det foreligger såkalt «vesentlige tvilsspørsmål», det
vil si at det er tvil om spørsmål som kan ha stor betydning for
utfallet i den enkelte saken, og det er den enkelte beslutningstaker
i UNE som avgjør om det skal holdes nemndmøter i den enkelte saken. Forslagsstillerne
mener praktiseringen av denne bestemmelsen i utlendingsloven og
utlendingsforskriften gjør at terskelen for å avholde nemndmøter
er unødvendig høy, og det foreslås derfor å endre «vesentlige tvilsspørsmål»
til «tvilsspørsmål» i utlendingsloven § 78 og utlendingsforskriften
§ 16-9 og § 16-11. Forslagsstillerne mener at en slik endring vil
senke terskelen for å holde nemndmøter.
Det er også mangel på kontradiksjon når utlendingen
og advokaten ikke får innsyn i hvilke vurderingstemaer UNE mener
er avgjørende i vedtaket, og vurderer en del andre forhold enn UDI
gjør, uten at utlendingen gis mulighet til å uttale seg om de nye
vurderingene. Mangelen på kontradiksjon er ikke bare en svekkelse
av rettssikkerheten for den enkelte, men medfører også at risikoen
øker for at UNE fatter feil vedtak, som senere omgjøres i retten.
Forslagsstillerne mener det må innføres en topartsprosess i UNE,
slik at utlendingen får en reell mulighet til å imøtegå argumentasjonen
og oppklare eventuelle misforståelser.
Et annet viktig rettsprinsipp er muligheten
til å forklare seg muntlig gjennom personlig oppmøte eller eventuelt
gjennom digitalt oppmøte der det er mulig. Et av formålene med opprettelsen
av UNE var at flere skulle gis mulighet til å forklare seg muntlig
under klagebehandlingen, og dermed kunne imøtegå UNEs anførsler, oppklare
feil og misforståelser samt utdype og besvare spørsmål, slik at
saken blir best mulig belyst. Dessverre så viser det seg at dette
ikke er fulgt opp i praksis, og de siste årene har godt under ti
pst. av behandlede asylsaker fått mulighet til å få sakene behandlet
i nemndmøte med personlig fremmøte. I henhold til UNEs årsrapport for
2023 ble kun 4,1 pst. av alle sakene UNE behandlet, det vil si 235
saker, avgjort i nemndmøter. I asylsaker ble fem pst. behandlet
med personlig fremmøte.
UNE opererer dessverre ikke etter disse grunnleggende
prinsippene, noe som svekker rettssikkerheten for den enkelte og
svekker rettsstaten Norge.
Svakhetene ved både saksbehandling og beslutningsformen
i UNE kommer tydelig til syne når vedtak fattet i UNE prøves i domstolene.
I 2022 tapte UNE nesten halvparten av sakene sine når de ble behandlet
i domstolene. Nyere tall for 2023 viser at UNEs vedtak ble kjent
ugyldige i nesten 35 pst. av sakene. Selv om dette er en reduksjon
fra 2022, er det fremdeles urovekkende at et såpass høyt antall
vedtak blir funnet ugyldige i ordinær domstolsbehandling. Det påpekes
også at det er svært vanskelig for en asylsøker å få prøvd saken
sin i domstolen, noe som også er påpekt i NOU 2020:5 Likhet for
loven. Lov om støtte til rettshjelp (rettshjelpsloven), der det
står:
«De private partene i utlendingssaker
har gjerne dårlig økonomi, slik at de ikke selv vil sørge for at
tvilsomme saker føres for domstolene. Rettshjelp i prinsipielle
saker er dermed nødvendig for å sikre at domstolene har mulighet
til å føre kontroll med lovligheten av utlendingsforvaltningens
praksis».
Som også rundskrivet til lov om fri rettshjelp
stadfester, føres en meget restriktiv praksis for å gi fri sakførsel
i utlendingssaker. For de aller, aller fleste er det derfor bare
en illusorisk mulighet å få prøvd vedtakene i domstolen. Det er
her verdt å legge merke til at under én pst. av utlendingsforvaltningens
vedtak har blitt prøvd av retten de siste ti årene.
Forslagsstillerne mener at tiden er overmoden
for en reform av Utlendingsnemnda.