Bakgrunn
Forslagsstillerne viser til den alvorlige sikkerhetspolitiske
situasjonen og den brede enigheten i Stortinget om at Norge og Europa
må styrke sitt forsvar. Dette innebærer økt produksjon av våpen
og forsvarsmateriell, utdanning av flere vernepliktige, økt øvingsaktivitet
og utbygging av ulike typer forsvarsinstallasjoner.
En slik opprustning vil koste mye og legge beslag
på store arealer. Samtidig må regjeringen unngå å tvinge gjennom
store naturinngrep mot lokalbefolkningens vilje og uten god kunnskap
om naturen som ødelegges.
I tråd med den globale Naturavtalen skal Norge
bidra til å stanse naturtapet og sikre 30 pst. vern og 30 pst. restaurering
av forringet natur. I tillegg er naturen, med alle økosystemtjenestene
den gir oss, viktig for liv og helse, både nå og i alle generasjoner
framover. Å ta vare på natur styrker blant annet Norges flomvern
og klimaberedskap og er viktig for rent vann, mattilgang, rekreasjon,
tilhørighet og folkehelse, som også er en del av landets beredskap.
Tilliten til demokratiet og myndighetene er også en viktig del av
vår sikkerhet.
Valg av nye lokasjoner til forsvarsformål, som
ny sprengstoffproduksjon, bør derfor gjøres ut fra brede samfunnshensyn,
inkludert folkehelse, natur og lokal aksept, i tillegg til tekniske
og sikkerhetsfaglige vurderinger.
Det er utfordrende å ivareta slike hensyn og
samtidig sikre effektive prosesser for å ruste opp forsvar og forsvarsindustri
uten klare retningslinjer. Detaljene i prosjekter i forsvarssektoren
er dessuten ofte unntatt offentlighet, og kommunen har ikke ansvar
for detaljplanleggingen og mulighet til åpen debatt som ved vanlige
arealsaker. Det gjør det enda vanskeligere å unngå at et lite antall
næringsaktører får legge urimelig tunge premisser på tvers av befolkningens
beste. Det er derfor ekstra viktig at statlige myndigheter har klare
retningslinjer og tar ansvar fra start for å vektlegge verdien av nærnatur,
tidlig og tilstrekkelig naturkartlegging og hensyn til lokalsamfunnet.
Regjeringen har i Meld. St. 35 (2023–2024) innført
et nytt prinsipp, såkalt prinsipp C, for å sikre at enkelte utbyggingsformål
får prioritet, som forsvar og fornybar kraftproduksjon. Det er uklart
om dette prinsippet skal forstås som at terskelen for å ødelegge
naturkvaliteter og naturmangfold i disse sektorene skal være lavere
enn før. Samtidig er det ikke gjort vesentlige tiltak for å unngå
nedbygging av natur til andre, mindre samfunnskritiske formål, som
arealkrevende handel, motorveier eller hyttebygging. Nedbygging
og forringelse av natur til forsvarsformål vil da fort komme i tillegg
til annen planlagt ødeleggelse av natur. Forslagsstillerne mener
derfor at det er viktig at Stortinget presiserer et mål om at økt behov
for arealer til forsvarsformål ikke skal bidra til økt nedbygging
av natur i sum.
I en tid der demokrati og tillit til myndigheter
er under press, kan ingen enkeltsektor ha frikort til inngrep som
får store negative konsekvenser for et lokalsamfunn. Forslagsstillerne
mener det er viktig at ulike alternativer blir vurdert, slik at
man unngår naturinngrep i prosjekter som kunne vært plassert på
allerede nedbygde arealer. Samtidig bør staten vurdere hvordan man raskt
kan omdisponere eksisterende næringsareal, nedlagte militærleire
og andre typer grått areal til forsvar og forsvarsindustriformål.
Det foreligger allerede planer om flere forsvarsrelaterte
utbygginger med store konsekvenser for naturen. Et eksempel på dette
er planene til sprengstoffprodusenten Chemring Nobel om å bygge
Europas største sprengstoffabrikk og et lager i Hurummarka, som
er Asker kommunes største sammenhengende friluftsområde. I lokalsamfunnet
på Hurum har dette utløst stor motstand og bekymring. Det finnes
andre mulige lokasjoner for fabrikken, men det er per nå uklart
om det gjennomføres reelle utredninger av disse. Det vil dukke opp
flere slike saker i årene som kommer. Stortinget bør derfor tydeliggjøre
rammer og noen prinsipper for slike prosjekter.