Revolusjonen kommer til Norge
Kristendommens første ringvirkninger for Norge har
mange av de samme trekkene som for området rundt Middelhavet i senantikken.
Da Norge i 1024 fikk Gulatingslovens første del, den såkalte kristenretten, markerte
dette starten på en fundamental forvandling av vikingsamfunnet:
før hadde makt gitt rett, nå var rett noe som sprang ut av Guds
vilje, og dermed ble mektige menns makt over slaver, kvinner, fattige
og barn redusert.
Loven sa at treller skulle kjøpes fri, og til
slutt opphørte slaveriet, folk fikk rett til hvile på søn- og helligdager
og nyfødte barn fikk rett til å leve. Flerkoneri ble forbudt og
kvinner fikk etter hvert rett til samtykke ved ekteskap. Hevnretten,
selve grunnpilaren i det gamle rettssystemet, ble erstattet av kongens
plikt til å sikre fred. Grunnlaget var lagt for overgangen fra et
maktsamfunn til et rettssamfunn.
Prosessen som startet i 1024, ble på mange måter fullført
av kong Magnus Håkonsson Lagabøte i Landsloven av 1274, da Norge
ble samlet under én lov som det tredje kongeriket i Europa. Kong
Magnus var utdannet ved et fransiskanerkloster, og loven styrket
blant annet fattiges stilling ved innføring av legdsystemet, almisseplikt
og nye regler for kredittgivning som satte debitorer i en bedre
posisjon. Landsloven hadde rettsvirkning i over 400 år og regnes
som den mest vellykkede av de riksdekkende lovgivningene i Europa
i middelalderen, fordi den ble mye brukt i praksis.
Vedtak av lover var én ting, men hvordan kunne man
dømme når Bibelen sier at bare Gud skal dømme, ikke mennesker? Løsningen
ble å forsøke å dømme slik man tenkte Gud ville ha gjort, upartisk
og med likhet for loven, fordi alle mennesker er like overfor Gud.
Kirken etablerte de første sykehusene på 1200-tallet,
med helsetilbud og sosialomsorg for syke og fattige. Som følge av
reformasjonen på 1500-tallet fikk de brede lag av befolkningen,
både jenter og gutter, etter hvert lære å lese og skrive. Dette
ble først utviklet gjennom stadig sterkere krav til kristendomskunnskap,
og siden gjennom konfirmasjonsundervisning og allmueskole, forløperen
til folkeskolen.
Så da den industrielle revolusjonen for alvor
kom til Norge litt etter midten av 1800-tallet, var Skandinavia, basert
på sin kristne kulturarv, «klar for utvikling». Norge hadde en lese-
og skrivekyndig befolkning, gode universiteter, politisk stabilitet,
frihet, likhet, eiendomsrett og hardtarbeidende innbyggere. Slike
samfunnsinstitusjoner er avgjørende for velstandsutviklingen i et
land og utgjør fundamentet som velferdsstaten er bygd på.
Den norske og nordiske modellen ble videreutviklet
med oppbyggingen av velferdsstaten og et offentlig utdannings- og
helsetilbud. Særlig fra første verdenskrig ble institusjoner for
syke, gamle, barn og andre trengende skrittvis utbygd av kommuner,
stat og frivillige organisasjoner (den såkalte velferdstrekanten).
Frivillige organisasjoner var pionerene, og
institusjonene ble ofte drevet i samarbeid mellom frivillige organisasjoner
eller menigheter og det offentlige. Etter hvert overtok det offentlige
mer ansvar for finansiering innenfor rammen av et styrket lovverk.