Bakgrunn
Norge står foran en omfattende omstilling de
neste tiårene – fra en olje- og gassøkonomi til en ny, kunnskapsbasert
økonomi. Det vil skje uavhengig av hvilket syn man har på olje-
og gassnæringen. Samtidig er den internasjonale maktbalansen i endring,
både geopolitisk med USA og Kina i spissen og teknologisk med den revolusjonerende
utviklingen innen kunstig intelligens (KI) og annen teknologi.
Til tross for disse store utfordringene mangler
Norge en helhetlig strategi for framtiden og en tydelig politisk
retning. Norge forvalter, men leder ikke an basert på en klar visjon
og strategi. Manglende satsing på framtidsrettede teknologier og
på kunnskap, innovasjon og omstilling gjør at Norge risikerer å
havne skikkelig i bakevja. For å sikre Norges posisjon i den globale
maktkampen må det gjøres store og nødvendige grep før det er for sent.
Europa taper allerede posisjon i det globale
kappløpet om teknologi og verdiskaping. Amerikanske teknologiselskaper
er nå mer verdt enn samtlige europeiske selskaper – til sammen.
Asia rykker fram.
I Norden, som lenge har vært en motor for europeisk
innovasjon, henger Norge etter. Av de 30 største selskapene i Norden
er bare to norske: Equinor og DNB. Begge representerer gårsdagens
økonomi, begge har den norske staten som den største aksjonæren.
For få år siden var Norge representert med syv selskaper. Nå er det
Spotify som leder – svensk, digitalt og globalt.
Norske teknologimiljøer er fulle av talenter
og ideer, men de mangler det som virkelig trengs: forutsigbare rammevilkår,
kapital i vekstfasen og politisk vilje til å bygge opp norsk næringsliv
og norske teknologibedrifter systematisk.
Etter forslagsstillernes syn er det svært viktig
at Norge klarer å:
-
redusere offentlig
forbruk og unødvendig regelverk og byråkrati for å frigjøre ressurser
til vekst og innovasjon
-
føre en næringspolitikk som stimulerer
konkurranse og fremmer verdiskaping
-
tiltrekke seg de beste talentene innen
teknologi, forskning og næringsliv
-
legge til rette for at gründervirksomheter
kan blomstre og skalere internasjonalt
-
knytte seg tettere til EU
-
føre en forutsigbar klima- og energipolitikk.
Norge må handle nå – ellers risikerer
landet å bli en tilskuer til framtidens økonomiske og teknologiske
utvikling. Næringspolitikken under dagens regjering og stortingsflertall
har vært preget av uforutsigbarhet, skatteøkninger og kutt i ordninger
og forskning som bidrar til innovasjon og bedriftsetableringer.
I tillegg har en vedvarende høy rente, høye strømpriser, høy pris
på innsatsfaktorer, et stadig mer komplekst regelverks- og rapporteringsregime
og mangel på kompetent arbeidskraft gjort hverdagen for mange norske
bedrifter mer utfordrende.
Selv om mye går godt i både norsk økonomi og
(deler av) norsk næringsliv, er det grunn til å uttrykke bekymring
over utviklingen. Det er for mye som går i feil retning:
-
Antall investeringer
i tidligfase-bedrifter er på det laveste noensinne og på bunnen
i Norden (NVCAs aktivitetsrapport 2024).
-
Det har vært full brems i antall bedriftsetableringer i
Norge (SSB, januar 2025).
-
Norge faller på alle de viktigste indikatorene
som er nødvendige for å sikre konkurransekraft og omstillingsevne
(Abelias omstillingsbarometer 2025).
-
Norge er dårligst i Norden når det gjelder
utvikling og bruk av KI (Tek Norge 2024).
-
Norge er dårligst i Norden både når det
gjelder samlet FoU-innsats som andel av BNP og offentlig finansiert
FoU som andel av BNP (OECD/Eurostat).
-
Norge faller stadig nedover på listen over
verdens mest innovative land og er nå på 21. plass på FNs internasjonale
rangering, Global Innovation Index 2024.
Våre nordiske naboland ligger på hhv. 2. (Sverige), 7. (Finland)
og 10. plass (Danmark). Samme utvikling finner vi på EUs nye innovasjonsrangering.
Norge faller fra syvende til niende plass. Igjen er Norge dårligst
i Norden. Sverige (2), Danmark (3) og Finland (6) ligger alle foran
Norge.
De fleste land det er naturlig å
sammenligne seg med, satser betydelig mer på forskning, innovasjon,
digitalisering, ny teknologi og ny næringsutvikling enn hva tilfellet
er i Norge. Svenske Spotify satser dobbelt så mye på forskning og
utvikling som de ti største selskapene på Oslo Børs til sammen.
NHOs nylig framlagte rapport «Norsk konkurransekraft
– Veien til vekst» peker også på at Norge ligger bak sammenlignbare
land på kritiske områder for konkurransekraft. Norge
er for svak på innovasjon, for treg på klima- og energiomstilling
og sårbar i en verden som utvikler seg raskt.
Kort oppsummert trenger Norge en ny næringspolitikk
som styrker Norges konkurranse- og omstillingsevne. Det må tenkes
nytt i næringspolitikken.
Forslagsstillerne vil peke på elleve overordnede
områder som helt avgjørende for å sikre Norges konkurranse- og omstillingsevne
de neste fire årene: