Barnehagens sosialt utjevnende effekt
Det er en høyere andel barn i lavinntektsfamilier som
ikke går i barnehage, sammenlignet med familier med høyere inntekt.
Selv om andelen minoritetsspråklige barn i barnehage har økt de
siste ti årene, har denne gruppen fortsatt lavere barnehagedeltakelse
sammenlignet med andre grupper. Det er i dag 81,8 prosent av ettåringer
som går i barnehage. Andelen blant minoritetsspråklige ettåringer
er 61,3 prosent. Barn i levekårsutsatte områder starter senere i
barnehagen enn barn i andre områder, og barnehagedeltakelsen i levekårsutsatte
bydeler i Oslo er lavere enn i resten av Oslo og i landet som helhet.
Barnehagen er viktig for barns utvikling av
ferdigheter og læring. Studien «Betydning av mors og fars inntekt
og utdanning for kognitiv, sosial og akademisk utvikling i barnehagen
og videre læring» (2024) viser at barn som har foreldre med høyere
inntekt og høyere utdanning, har bedre ordforråd, arbeidsminne og
selvregulering enn barn med foreldre med lavere inntekt og kortere
utdanning. Det å gå i barnehage bidrar til viktige utviklingsmuligheter
for barn, og særlig for barn med lav sosioøkonomisk bakgrunn.
Forslagsstillerne mener at barnehagene må settes bedre
i stand til å ta hensyn til og legge til rette for mangfoldet av
barn som går i barnehage. Dette forutsetter at personalet både har
kompetanse og ressurser til å støtte flerspråklige barn i å bruke
morsmålet sitt, og samtidig aktivt fremme og utvikle barnas norsk-
eller samiskspråklige kompetanse. Forslagsstillerne viser til at
Utdanningsdirektoratet forvalter en øremerket tilskuddsordning til
tiltak for å styrke den språklige utviklingen for minoritetsspråklige
barn i barnehage, og mener at tilskuddspotten må økes.
At barn går i barnehagen, er også viktig for
at begge foreldre skal kunne delta i yrkeslivet. Man vet også at foreldrenes
deltakelse i arbeidslivet påvirker barns resultater på skolen og
deres fremtidige deltakelse i yrkeslivet.
Yrkesdeltakelsen hos foreldrene har direkte
betydning for familiens inntekt og hvor mange barn som vokser opp
i familier med dårlig råd, fordi den viktigste årsaken til lav inntekt
er mangel på arbeid, og majoriteten av alle barn som vokser opp
i fattigdom, har en eller to foreldre som mangler arbeidslivstilknytning.
Derfor er barnehagen og barnehagedeltakelse også et virkemiddel
for å sørge for at foreldre deltar i arbeidslivet, samtidig som
det er en viktig arena for barns utvikling. Derfor trenger man å
sørge for at flest mulig får barnehageplass når de trenger det.
Det er etter forslagsstillernes syn derfor behov for rett til barnehageplass
etter endt foreldrepermisjon for alle.
Barnetilsynsundersøkelsen fra SSB viste at 30
prosent av foreldrene som ikke brukte barnehagen i 2023, mente det
var for dyrt. Forslagsstillerne vil derfor gi gratis barnehage til
alle barn i lavinntektsfamilier som per i dag har rett til gratis
kjernetid i barnehagen. Per 1. august 2025 vil det si for barn i
husholdninger med en samlet inntekt under 669 050 kroner. Forslaget
vil ifølge Finansdepartementet gi et behov for å opprette rundt 2 900
nye barnehageplasser. Tallet sier ikke bare noe om oppskaleringen
staten må gjennomføre, men også noe om hvor mange barn som i dag
ikke har mulighet til å gå i barnehage på grunn av foreldrenes økonomi.
Forslagsstillerne mener at det også er behov
for økt grunnbemanning i barnehager i levekårsutsatte områder. Forslagsstillerne
viser i den forbindelse til at andelen barnehagelærere i flere levekårsutsatte
bydeler i Oslo (Grorud, Stovner, Alna og Søndre Nordstrand) er under
gjennomsnittet for både Oslo og Norge.
Det er gjennomført to forsøksordninger med økt bemanning
i noen utvalgte barnehager i Bergen. Barnehagene som deltok i forsøkene,
har en høy andel barn fra lavinntektsfamilier, en høy andel minoritetsspråklige
barn og en høy andel av barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp
eller vedtak om tilrettelegging som følge av nedsatt funksjonsevne.
Målet med forsøkene var todelt: Å utjevne sosiale forskjeller
gjennom å styrke barnehagetilbudet i levekårsutsatte områder, og
å undersøke sammenhengen mellom økt bemanning, sykefravær og vikarbruk
– som kan gå ut over kvaliteten på barnehagetilbudet.
Forsøksordningene er følgeevaluert i rapporten «Økt
barnehagelærertetthet og hverdagskvalitet i barnehagen» (Oslo Met.
Skriftserie 2019). Barnehagene opplevde at de i større grad kunne
dele barnegruppen i mindre grupper, at det bidro til mer ro, og
at de kom tettere inn på hvert enkelt barn. Barnehagene erfarte
også at de ansatte kom tidligere inn og kunne jobbe med de barna
de omtalte som «gråsonebarn», som er barn uten spesialpedagogiske
vedtak, men med utfordringer. Foreldresamarbeidet var blitt bedre,
og ekstra bemanning bidro til at det var lettere å gjennomføre kompetansehevende
tiltak blant de ansatte. Den økte bemanningen reduserte behovet
for vikarer ved korttidsfravær. Rapporten viser med andre ord at
det å styrke barnehagetilbudet i levekårsutsatte områder kan gi
betydelige effekter.
En tidlig sosialt utjevnende innsats i barnehagen
er viktig for å unngå at barn starter på skolen med et for sprikende
utgangspunkt, som kan komme til å videreføres og forsterkes gjennom
resten av skoleløpet. Ekspertgruppen om barn i fattige familier
oppgir at det allerede ved skolestart er sosiale forskjeller i barns
vokabular, eksekutive funksjonsferdigheter og matematikkforståelse. På
ungdomsskolen opplever barn av foreldre med lav inntekt og utdanning
oftere ensomhet og at de ikke passer inn. Barn som vokser opp i
fattige familier, har høyere risiko for å få lavere karakterer på
ungdomsskolen, for å ikke fullføre videregående skole og for å havne
utenfor arbeidslivet som voksne.