Barnehagens sosialt utjevnende effekt
Det er en høyere andel barn i lavinntektsfamilier som ikke går
i barnehage sammenlignet med familier med høyere inntekt. Selv om
andelen minoritetsspråklige barn i barnehage har økt de siste ti
årene, har denne gruppen fortsatt lavere barnehagedeltakelse sammenlignet
med andre grupper. Det er i dag 81,8 prosent av ettåringer som går
i barnehage. Andelen blant minoritetsspråklige ettåringer er 61,3
prosent. Barn i levekårsutsatte områder starter senere i barnehagen enn
barn i andre områder, og barnehagedeltakelsen i levekårsutsatte
bydeler i Oslo er lavere enn i resten av Oslo og i landet som helhet.
Barnehagen er viktig for barns utvikling av ferdigheter og læring.
Studien «Betydning av mors og fars inntekt og utdanning for kognitiv,
sosial og akademisk utvikling i barnehagen og videre læring» (2024)
viser at barn som har foreldre med høyere inntekt og høyere utdanning,
har bedre ordforråd, arbeidsminne og selvregulering enn barn med
foreldre med lavere inntekt og kortere utdanning. Det å gå i barnehage
bidrar til viktige utviklingsmuligheter for barn, og særlig for barn
med lav sosioøkonomisk bakgrunn.
Forslagsstillerne mener at barnehagene må settes bedre i stand
til å ta hensyn til og til rette for mangfoldet av barn som går
i barnehage. Dette forutsetter at personalet både har kompetanse
og ressurser til å støtte flerspråklige barn i å bruke morsmålet
sitt, og samtidig aktivt fremme og utvikle barnas norsk- eller samiskspråklige
kompetanse. Forslagsstillerne viser til at Utdanningsdirektoratet
forvalter en øremerket tilskuddsordning til tiltak for å styrke
den språklige utviklingen for minoritetsspråklige barn i barnehage,
og mener at tilskuddspotten må økes.
At barn går i barnehagen, er også viktig for at begge foreldre
skal kunne delta i yrkeslivet. Man vet også at foreldrenes deltakelse
i arbeidslivet påvirker barns resultater på skolen og deres fremtidige
deltakelse i yrkeslivet.
Yrkesdeltakelsen hos foreldrene har direkte betydning for familiens
inntekt og hvor mange barn som vokser opp i familier med dårlig
råd, fordi den viktigste årsaken til lav inntekt er mangel på arbeid,
og majoriteten av alle barn som vokser opp i fattigdom, har en eller
to foreldre som mangler arbeidslivstilknytning. Derfor er barnehagen
og barnehagedeltakelse også et virkemiddel for å sørge for at foreldre
deltar i arbeidslivet, samtidig som det er en viktig arena for barns
utvikling. Derfor trenger man å sørge for at flest mulig får barnehageplass
når de trenger det. Det er etter forslagsstillernes syn derfor behov
for rett til barnehageplass etter endt foreldrepermisjon for alle.
Barnetilsynsundersøkelsen fra SSB viste at 30 prosent av foreldrene
som ikke brukte barnehagen i 2023, mente det var for dyrt. Forslagsstillerne
vil derfor gi gratis barnehage til alle barn i lavinntektsfamilier
som per i dag har rett til gratis kjernetid i barnehagen. Per 1. august
2025 vil det si for barn i husholdninger med en samlet inntekt under
669 050 kroner. Forslaget vil ifølge Finansdepartementet gi et behov
for å opprette rundt 2 900 nye barnehageplasser. Tallet sier ikke
bare noe om oppskaleringen staten må gjennomføre, men også noe om hvor
mange barn som i dag ikke har mulighet til å gå i barnehage på grunn
av foreldrenes økonomi.
Forslagsstillerne mener at det også er behov for økt grunnbemanning
i barnehager i levekårsutsatte områder. Forslagsstillerne viser
i den forbindelse til at andelen barnehagelærere i flere levekårsutsatte
bydeler i Oslo (Grorud, Stovner, Alna og Søndre Nordstrand) er under
gjennomsnittet for både Oslo og Norge.
Det er gjennomført to forsøksordninger med økt bemanning i noen
utvalgte barnehager i Bergen. Barnehagene som deltok i forsøkene,
har en høy andel barn fra lavinntektsfamilier, en høy andel minoritetsspråklige
barn og en høy andel av barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp
eller vedtak om tilrettelegging som følge av nedsatt funksjonsevne.
Målet med forsøkene var todelt: Å utjevne sosiale forskjeller
gjennom å styrke barnehagetilbudet i levekårsutsatte områder, og
å undersøke sammenhengen mellom økt bemanning, sykefravær og vikarbruk
– som kan gå ut over kvaliteten på barnehagetilbudet.
Forsøksordningene er følgeevaluert i rapporten «Økt barnehagelærertetthet
og hverdagskvalitet i barnehagen» (Oslo Met. Skriftserie 2019).
Barnehagene opplevde at de i større grad kunne dele barnegruppen
i mindre grupper, at det bidro til mer ro og at de kom tettere inn
på hvert enkelt barn. Barnehagene erfarte også at de ansatte kom
tidligere inn, og kunne jobbe med de barna de omtalte som «gråsonebarn», som
er barn uten spesialpedagogiske vedtak, men med utfordringer. Foreldresamarbeidet
var blitt bedre, og ekstra bemanning bidro til at det var lettere
å gjennomføre kompetansehevende tiltak blant de ansatte. Den økte
bemanningen reduserte behovet for vikarer ved korttidsfravær. Rapporten
viser med andre ord at det å styrke barnehagetilbudet i levekårsutsatte
områder, kan gi betydelige effekter.
En tidlig sosialt utjevnende innsats i barnehagen er viktig for
å unngå at barn starter på skolen med et for sprikende utgangspunkt,
som kan komme til å videreføres og forsterkes gjennom resten av
skoleløpet. Ekspertgruppen om barn i fattige familier oppgir at
det allerede ved skolestart er sosiale forskjeller i barns vokabular,
eksekutive funksjonsferdigheter og matematikkforståelse. På ungdomsskolen
opplever barn av foreldre med lav inntekt og utdanning oftere ensomhet
og at de ikke passer inn. Barn som vokser opp i fattige familier har
høyere risiko for å få lavere karakterer på ungdomsskolen, for å
ikke fullføre videregående skole og for å havne utenfor arbeidslivet
som voksne.