Bakgrunn
Som følgje av opptrappingsplanen for psykisk
helse 1999–2008 (St. prp. nr. 63 (1997–98)) blei det etablert distriktspsykiatriske
senter (DPS) i heile Noreg. Opptrappingsplanen hadde ei tydeleg
politisk satsing på desentralisert struktur av spesialiserte tilbod
innan psykisk helsevern. Per januar 2006 var 75 DPS etablerte. Desse
skulle ha hovudansvaret for det allmennpsykiatriske tilbodet til
innbyggjarane i sitt geografiske område. Dei distriktspsykiatriske
sentera blei bygde opp med tanke på at nærleik til pasientane var
viktig, og at store institusjonar ikkje lenger skulle vere hovudregelen i
behandlingstilbodet. Oppbygginga av DPS skulle sikre desentralisert
behandling, bidra til godt samarbeid om pasientar med kommunane,
og inngå som del av det heilskaplege behandlingstilbodet innan psykisk
helsevern.
I regjeringa sin opptrappingsplan for psykisk
helse (2023–2033) (Meld. St. 23 (2022–2023)) er gode og tilgjengelege
tenester der folk bur, eitt av tre innsatsområde. Dei to andre innsatsområda
er helsefremmande og førebyggande psykisk helsearbeid og tilbodet
til personar med langvarige og samansette behov. Opptrappingsplanen
skal sikre ei prioritering av psykisk helse-feltet gjennom ein periode
på ti år. Stortinget har fatta tydelege vedtak om å be regjeringa
stanse nedbygging av sengeplassar i psykisk helsevern og auke kapasiteten i
tråd med behovet (jf. Dokument 8:130 S (2019–2020), Innst. 243 S
(2020–2021),vedtak 695 og vedtak 696 (2020–2021)).
Trass i opptrappingsplanen og målet om nærleik
til tenestene, og Stortingets vedtak om å auke kapasiteten på sengeplassar,
er fleire distriktspsykiatriske senter (DPS) lagt ned eller foreslått
lagt ned, eller mistar døgnplassar. Det blir ofte vist til økonomi,
behov for omstilling og vanskar med rekruttering. Pasient- og brukarorganisasjonane,
dei tilsette og fagforeiningane er gjerne sterkt imot endringane.
Forslagsstillarane ser med bekymring på denne utviklinga som har
skjedd dei siste åra, som gradvis fører til eit meir sentralisert
psykisk helsevern, nedbygging av døgnkapasitet i distrikta og lengre
reiseveg til nødvendig helsehjelp for alvorleg psykisk sjuke pasientar.
Utviklinga i helseføretaka skjer utan ei føring frå fagleg-politisk
hald, og konsekvensen er ei sentralisering av tilbod.
Dette er ei problemstilling i fleire helseføretak.
I Telemark er døgnbehandling ved Seljord DPS foreslått lagt ned
av Sykehuset Telemark HF, med avvikling av ni psykoseplassar. Dersom
dette forslaget blir gjennomført, vil døgnplassar for psykosepasientar
i Telemark gå ned med 40 prosent, og resttilbodet blir sentralisert
til Porsgrunn. Konsekvensane vil vere tap av fagmiljø som er bygd
opp over år, og at pasientane får eit dårlegare tilbod der sjuke
pasientar får lengre reiseveg til nødvendig psykisk helsehjelp.
Forslagsstillarane vurderer at det trengs ein
desentraliseringsplan for psykisk helsevern, med ei politisk satsing
på distriktspsykiatriske senter og ei oppbygging, ikkje avvikling,
av desentraliserte tilbod. Helseføretaka sine planar for sentralisering
av tilbod må stansast. Regjeringa må utarbeide ein konkret og tidfesta
plan for utvikling av desentraliserte DPS-tilbod i heile landet.
For å få dette til trengst også ei særskilt
satsing på utdanningsstillingar innan både vaksenpsykiatri og barne-
og ungdomspsykiatri, for å kunne rekruttere betre til ulike tilbod.
Planar som helseføretak har om nedlegging av DPS eller sterk svekking
av det desentraliserte tilbodet, inkludert reduksjon av døgnkapasitet,
må stoppast inntil ein slik ny opptrappingsplan er lagd fram.