Forskjellig bruk av forholdstall og delingstall
i bruttopensjon og samordningsfradrag (asymmetrisk bruk)
Årsaken til samordningsfellen er at Stortinget
vedtok endringer i lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser
som gjorde at det fra 2011 ble forskjellig bruk av forholdstall
ved beregning av bruttopensjonen og i beregningen av samordningsfradraget.
Etter samordningsloven § 24 foretas samordningen rent teknisk slik at
forholdstallet ved beregning av bruttopensjonen ikke kan bli lavere
enn 1 000 ved arbeid ut over 67 år+, mens forholdstallet som benyttes
i samordningsfradraget, fortsetter å reduseres når man jobber videre
ut over denne alderen. Det fører til at bruttopensjonen holdes fast,
mens samordningsfradraget blir høyere og høyere desto lenger man
jobber. Dette fører til at samordningsfradraget gradvis reduserer
tjenestepensjonen til den blir null. En person med gjennomsnittslønn
som er født fra 1944 til 1953, vil miste hele tjenestepensjonen
ved å jobbe til 72–73 år. Aldersgruppene født fra 1954 til 1962 har
både gammel og ny opptjening av alderspensjon fra folketrygden og
har dermed også to ulike samordningsregler. En del samordnes på
tilsvarende måte som for de eldre årskullene, mens den andre delen
samordnes med pensjon opptjent etter folketrygdloven kapittel 20
(nytt regelverk).
Den samme effekten som eldre årskull får når
forholdstallet i samordningsfradraget faller under 1 000, oppstår
i nytt regelverk når delingstallet faller under 13,42. Det er fordi
delingstallet ved beregning av bruttopensjonen som skal samordnes
med ny alderspensjon fra folketrygden, ikke går lavere enn 13,42.
Det inntreffer ved alderen hvor man har kompensert for levealdersjusteringen
for disse aldersgruppene. Uten en tilsvarende nedre begrensning
på delingstallet som benyttes i samordningsfradraget, vil samordningsfradraget
øke, og man får samme negative effekt som for eldre årskull. Tjenestepensjon
etter samordning blir altså lavere desto lenger man står i arbeid.
Problemet løses ved at forholdstallet ved beregning av
samordningsfradraget begrenses til ikke å bli lavere enn 1 000 (samordningsloven
§ 24 nr. 1 tredje ledd) og delingstallet i samordningsfradragene
ikke blir lavere enn 13,42 (samordningsloven § 24 a nr. 3). Se blant
annet høringsuttalelse fra Kommunal landspensjonskasse (KLP) angående
tilpasning av alderspensjon fra offentlig tjenestepensjon til alderspensjon
fra folketrygden etter nye regler av 20. desember 2017. Dette vil
ikke gi ansatte i offentlige stillinger høyere tjenestepensjon desto lenger
de jobber, men det vil forhindre at samordningsfradraget gradvis
spiser opp den tjenestepensjonen de ansatte allerede har tjent opp.
Effekten er illustrert i eksemplene i tabellene nedenfor.
Personer født etter 1962 er ikke berørt av forslagene.
Dagens samordningsregler:
|
Født i 1944
|
Født i 1963
|
|
Uttaksalder
|
Årlig Pensjon
|
Uttaksalder
|
Årlig Pensjon
|
|
67
år 1 mnd.
|
103 541
kr
|
70
år 8 mnd.
|
178 217
kr
|
|
70
år 1 mnd.
|
42 789
kr
|
73
år 8 mnd.
|
210 488
kr
|
Med representantforslagets
samordningsregler:
|
Født i 1944
|
Født i 1963
|
|
Uttaksalder
|
Årlig Pensjon
|
Uttaksalder
|
Årlig Pensjon
|
|
67
år 1 mnd.
|
103 541
kr
|
70
år 8 mnd.
|
178 217
kr
|
|
70
år 1 mnd.
|
103 541
kr
|
73
år 8 mnd.
|
210 488
kr
|