Bakgrunn
Norge står i en ny situasjon, både på norsk
sokkel og geopolitisk.
Siden de første funnene på norsk sokkel på slutten av
1960-tallet har petroleumssektoren vært en bærebjelke i norsk økonomi
og velferd. Næringen har ikke bare bidratt med store inntekter til
fellesskapet, men også vært viktig for utvikling av norsk teknologi,
kompetanse og arbeidsplasser. Samtidig står en nå overfor store
globale og nasjonale utfordringer knyttet til klimaendringer, grønn
omstilling og behovet for å sikre en bærekraftig forvaltning av
våre naturressurser.
Europa trenger fortsatt store mengder naturgass
de neste årene, blant annet for å gjøre seg fullstendig uavhengig
av Russland, og den store etterspørselen er ikke forbigående. Også
i scenarioer hvor klimamålene nås, vil EU ha et betydelig behov
for import av olje og gass. Norsk sokkel er godt posisjonert til
å opprettholde leveranser med lave utslipp, lav kostnad og høy pålitelighet. En
forutsetning er stabile og gode rammebetingelser som stimulerer
til aktivitet. Uten politiske rammebetingelser tilpasset utviklingen
på norsk sokkel kan produksjonsnedgangen bli bratt. Det vil få uønskede
konsekvenser for arbeidsplasser, statlige inntekter og Europas energisikkerhet.
Skal Norge bidra til Europas sikkerhet og omstilling, må man å utvikle
sokkelen, ikke avvikle den.
Alle scenarioer viser at produksjonen på norsk
sokkel etter hvert vil falle. Selve produksjonen av olje nådde en
topp rundt 2000 og halverte seg frem mot 2015. Til erstatning kom
det inn mye gass som kompenserte for bortfallet. Fremover er det
ventet at også gassproduksjonen vil falle betydelig. Det er en virkelighet
som har stor betydning for norsk økonomi og europeisk energisikkerhet.
Sokkeldirektoratet lanserte tre mulighetsbilder fram
mot 2050 i ressursrapporten fra 2024. Hovedpoenget er at:
«Det må letes og investeres i mer felt,
funn og infrastruktur, dersom fallet i produksjonen skal bremses. Manglende
investeringer vil føre til rask nedbygging av petroleumsvirksomheten.»
I Sokkeldirektoratets basis-scenario reduseres
produksjonen gradvis fra 243 millioner Sm3 o.e. i 2025
til et nivå på om lag 83 millioner Sm3 o.e. i 2050. Dette
innebærer en betydelig nedbygging av petroleumsvirksomheten fram
mot 2050. I det lave scenarioet er det nær ingen produksjon i 2050,
mens i det høye scenarioet klarer Norge å opprettholde produksjonen
en ti-års tid før den halveres til 2050. Dette forutsetter i så
fall teknologiutvikling og høy leteaktivitet, både i infrastrukturnære områder
og i områder som er lite utforsket, samt at Norge gjør flere og
større funn.
Aktørbildet har også endret seg, med færre store,
internasjonale aktører som ConocoPhillips, Shell og TotalEnergies.
Produksjonen domineres ikke lenger av de store utbyggingene, men
preges i større og større grad av mindre funn med tilbakeknytning
på havbunnen (subsea tie-backs) til eksisterende plattformer og
transportinfrastruktur.
Mange bruker krefter på å kjempe mot olje- og
gassutvinning, mens forslagsstillerne mener man heller må bruke
kreftene på å kutte utslippene. Det er nemlig viktig å redusere
klimautslipp fra produksjonen for å kunne opprettholde olje- og
gassaktivitet på sokkelen også på sikt. Næringen må betale CO2-avgifter
og er omfattet av EUs kvotesystem, der antall kvoter skal reduseres med
62 prosent i 2030 og ned til null allerede i 2040. Det innebærer
at produksjonen fra norsk sokkel over tid må skje med null eller
nær null utslipp.
Norsk naturgass er også viktig for Europas energi- og
klimaomstilling for å erstatte andre mer forurensende energikilder
og som en stabil back-up når vinden ikke blåser og solen ikke skinner.
Dessuten kan norsk naturgass bidra til å skalere hydrogenøkonomien
og verdikjedene for CCS. Blått hydrogen fra naturgass koster i dag
halvparten av grønt hydrogen. Norsk gass har også strategisk betydning
for Europa i et sikkerhetspolitisk perspektiv.
Karbonfangst og -lagringsteknologi legger grunnlaget
for en fremtidsrettet lavutslippsindustri i Norge og er en forutsetning
for blant annet å kutte industriutslipp som ikke kan elektrifiseres.
Det antas at man kan lagre opp mot 85 milliarder tonn CO2 på
norsk sokkel. Det representerer en stor forretningsmulighet for
Norge og vil samtidig kunne være et viktig bidrag for å hjelpe Europa med
håndteringen av deres utslipp. Det er viktig at regelverk og rammevilkår
legger til rette for å videreutvikle verdikjedene og aktørbildet
for CCS i Norge og Europa.
For et land som Tyskland, som skal bygge ut
10 000 km med hydrogenrør for å kutte utslippene i tysk industri,
vil blått hydrogen være en langt rimeligere måte å skalere hydrogenøkonomien
på enn å basere seg på dyrere, grønt hydrogen. Det vil også bidra
til utvikling av verdikjeder rundt karbonfangst og -lagring. Skal
Europa nå sine hydrogenmål i 2030 kun fra grønt hydrogen, kreves
det 500 TWH og ny fornybar kraftproduksjon for dette formålet alene.
Norge har også blant Europas beste havvindressurser,
som kan spille en viktig rolle i å øke kraftproduksjonen og kutte
utslipp. Havvind, og spesielt flytende havvind, har en del fellestrekk
med dagens offshorenæring. I utviklingen av havvind finnes det både
relevant kompetanse og infrastruktur fra dagens olje- og gassnæring som
kan ha nytteverdi, og det er stort potensial for et større samspill
mellom disse bransjene.