Dette dokument

  • Representantforslag 55 S (2025–2026)
  • Fra: Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Erlend Wiborg
Søk

Innhold

Merknader

Midlertidig versjon

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Miljøfartsgrenser fastsettes ikke ut ifra veiens beskaffenhet eller trafikksikkerhet men er begrunnet i andre hensyn og gjerne innrettet mot vinterhalvåret. Det juridiske grunnlaget for etablering av miljøfartsgrenser følger i dag av veitrafikkloven og det er en ordning som har vært i bruk siden 2004. Et grunnleggende problem med denne typen fartsgrenser er at den ikke oppleves som riktig for bilistene da veiens standard ikke hensyntas. Dette kan være med på å undergrave respekten for fartsgrensesystemet og det er slik at bare omtrent halvparten av bilistene i dag følger etablerte fartsgrenser. Norske fartsgrenser er allerede lave sammenliknet med nabolandene våre, særlig på hovedveinettet. Forslagstillerne mener at bruken av miljøfartsgrenser kan bidra til å ytterligere svekke forståelsen og respekten for norske fartsbestemmeleser.

Miljøfartsgrenser er gjerne begrunnet i å skulle redusere svevestøv. Piggdekkandelen i byområdene er nå så lav at det er tvilsomt om dette fortsatt er en holdbar begrunnelse. Forslagstillerne mener det heller har blitt en trafikksikkerhetsrisiko at det er for få biler med piggdekk i de store byene, særlig når det over tid er glatt veibane. Bruk av piggdekk bidrar til bedre veisikkerhet for alle, også for dem som velger å kjøre piggfritt.

Ordningen med miljøfartsgrense er kontroversiell, og det er tvilsomt om det har noen merkbar effekt på luftkvaliteten. Det er grunn til å tro at en mer effektiv vinterdrift samt vasking av veiene vil kunne ha større effekt på luftkvaliteten enn lavere fartsgrenser, som i større grad må ansees å være et symboltiltak. Selv om miljøfartsgrenser senker tillatt hastighet betydelig, viser hastighetsmålinger at i praksis reduseres hastigheten langt mindre. Ordningen har imidlertid den effekten at folk bruker mer tid på veien med lengre reisetid, noe som gir et økonomisk tap for samfunnet. Dette mener forslagsstillerne er uheldig.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppheve det juridiske grunnlaget for miljøfartsgrense i veitrafikkloven

  2. Stortinget ber regjeringen prioritere en mer effektiv vinterdrift av veiene med større bruk av vasking for å redusere svevestøv.

26. november 2025

Bård Hoksrud

Dagfinn Henrik Olsen

Frank Sve

May Helen Hetland Ervik

Mats Henriksen

Erlend Wiborg