Bakgrunn
Villreinstamma på Hardangervidda er den største attlevande
villreinstamma i Europa. Samtlege trekkruter for reinen går over
riksveg. 7. På kort sikt er ei raskast mogeleg realisering av ein
tunnel under Dyranut det beste for villreinen. Riksveg 7 Hardangervidda
påverkar i dag villreinen negativt på særleg to måtar. For det første blir
det skapt forstyrringar som følgje av trafikken og aktiviteten i
området. I tillegg fungerer vegen i dag som ein barriere for villreinen
sine vandringsmogelegheiter mellom Hardangervidda og Nordfjella.
Ein miljøtunnel under Dyranut vil ha svært positiv effekt
på desse to faktorane. I tillegg vil ein tunnel kunne frigjere areal
i dagens vegtrasé, og dermed vil villreinen kunne få eit større,
betre og meir samanhengande beiteområde.
Stortinget handsama i 2024 villreinmeldinga
(Meld. St. 18 (2023–2024) Ein forbetra tilstand for villrein) og
Nasjonal transportplan 2025–2036 (Meld. St. 14 (2023–2024)). Begge
innstillingane understrekar verdien av miljøtunnelar på Hardangervidda
for å sikre villreinen og ei meir stabil vinterdrift. Ein vanleg
vinter kan dagens veg vere stengd i omtrent 1000 timar grunna dårlege
vêrforhold.
Stortinget har også vedteke at riksveg 7 Hardangervidda
skal vere ein hovudveg mellom Austlandet og Vestlandet for reiseliv
og persontrafikk. Det er funksjonsfordeling med riksveg 52 Hemsedalsfjellet
som hovudveg for næringstransport. Riksveg 7 Hardangervidda er den kortaste
og mest lettkøyrde vegen mellom vest og aust, men har tøffe snøvintrar
og mange stengingar. Hardangerbrua opna i 2013 med ferjefritt samband
Oslo–Bergen og har dobla trafikken over Hardangervidda.
Det er planar for stegvis utbygging av fem miljøtunnelar
på Hardangervidda. Statens vegvesen tilrår at ein startar med Dyranuttunnelen.
For å komme vidare trengs det løyve til oppstart av reguleringsplanarbeidet.