Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Interpellasjon fra Elisabeth Vik Aspaker (H) til kunnskapsministeren

Interpellasjon nr. 103 (2010-2011)
Om å gjøre endringer i _vurderingssystemet på mellomtrinnet_ slik OECD foreslår for å styrke norsk skole, og hvorvidt regjeringen vil revurdere sitt avslag på søknaden fra Oslo kommune om forsøk med tallkarakterer i 7. klasse
Oversendt regjeringen: 18.03.2011
Besvart: 27.04.2011 av kunnskapsminister Kristin Halvorsen

Elisabeth Vik Aspaker (H)

Spørsmål

Elisabeth Vik Aspaker (H): OECD er blant verdens fremste kompetansemiljøer innenfor skoleutvikling og utdanningssystemer. I arbeidet med ungdomsskolemeldingen har regjeringen fått en rekke råd fra OECD om tiltak som bør settes inn for å styrke elevenes læring og forebygge frafall. Utfordringene i norsk skole krever grep på alle nivåer i skoleløpet. OECD peker blant annet på behovet for styrket vurdering og tydeligere tilbakemelding og krav til elevene på barnetrinnet samtidig som elevene gis en innføring i hva tallkarakterer betyr. Det anbefales ikke enten eller, men karakterer som supplement, slik Finland i dag praktiserer.
Vil regjeringen gjøre endringer i vurderingssystemet på mellomtrinnet slik OECD foreslår for å styrke norsk skole, og vil regjeringen revurdere sitt avslag på søknaden fra Oslo kommune i 2009 om forsøk med karakterer i 7. klasse ved 10 av kommunens barneskoler?

Les hele debatten