Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2935 (2023-2024)
Innlevert: 28.09.2024
Sendt: 30.09.2024
Besvart: 03.10.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Kan statsråden gjøre rede for fremgangsmåte og prosess i forbindelse med at nasjonalt senter for yrkesfag ble vedtatt etablert i Molde?

Begrunnelse

Rogaland fylke er nasjonalt ledende i gjennomføring av yrkesrelaterte utdanninger, det fylke med flest lærlinger og med best resultater i fagopplæring. Derfor var det naturlig for Rogaland fylkeskommune å søke om å etablere et nasjonalt senter i Rogaland, da det i regjeringens plattform er tatt med eget punkt at det skal etableres et nasjonalt senter for yrkesfag.
Store deler av dagens politikk på områder kommer fra Rogaland og Rogaland burde absolutt være en sterk kandidat til en slik etablering.
Kunnskapsdepartementets opplyste i en pressemelding 8. august 2022 at regjeringen setter i gang arbeidet med å etablere et nasjonalt senter for yrkesfag, i første omgang ved at det settes ned en arbeidsgruppe som skal se på hva slags mandat og finansiering et slikt senter kan ha. Denne arbeidsgruppen la frem sitt resultat i oktober 2023.
At det plutselig dukker opp et premiss at senteret må være samlokalisert med et udir-kontor, har ikke vært kjent tidligere, og vil bety at det aldri var aktuelt for regjeringen å etablere et senter i Rogaland.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Ekspertgruppen som høsten 2023 leverte rapporten om formål og oppgaver til et eget nasjonalt senter for yrkesfag vurderte ikke spørsmålet om lokaliseringen av senteret. Dette er derfor en vurdering regjeringen har gjort etter at gruppen leverte sine anbefalinger.
Nasjonalt senter for yrkesfag skal være et nytt nasjonalt knutepunkt som skal bidra til at innholdet og relevansen i utdanningene styrkes, i tett samarbeid med arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene. Senteret skal være tydelig orientert ut mot arbeidslivet og sørge for kunnskap og kompetanse som kan bli brukt av alle aktørene innenfor fag- og yrkesopplæringen. Senteret skal også ha som mål å styrke samarbeidet mellom fag- og yrkesopplæringen og høyere yrkesfaglig utdanning.
Senteret skal organisatorisk være en del av Utdanningsdirektoratet og virksomhetslederen i direktoratet har det juridiske og personalmessige ansvaret. Tildelingsbrevet og instruksen til Utdanningsdirektoratet skal fastsette oppgavebeskrivelser og ressurstildeling til senteret. Utdanningsdirektoratet har i dag en helt sentral rolle i utarbeidelse av forslag til lover og forskrifter, læreplaner og veiledning til fylkeskommunene som gjelder fag- og yrkesopplæring. Styrken med denne organiseringen er derfor at senteret lettere vil kunne samarbeide med og ha tilgang til all den kompetansen som allerede ligger i Utdanningsdirektoratet.
Utdanningsdirektoratet har fire lokasjoner som var aktuelle for en slik lokalisering; Oslo, Hamar, Molde og Tromsø. Direktoratets lokasjon i Molde er godt egnet, fordi det ligger i en region med svært høy søking til yrkesfag. For skoleåret 2024/25 søkte 67 % av elevene i Møre og Romsdal til et yrkesfaglig utdanningsprogram. Molde og Møre og Romsdal har mange ulike bedrifter som har behov for fagarbeidere, og har ulike fagmiljøer som kan bidra med verdifull kompetanse til senteret. Jeg vil understeke at selv om senteret blir lagt til Molde skal det samarbeide og være relevant for næringsliv og offentlig sektor over hele landet og alle de ulike yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Jeg mener Molde har gode forutsetninger for å utvikle et senter for hele Norge.
Et nasjonalt senter for yrkesfag vil kun lykkes dersom vi har et tett og godt trepartssamarbeid. Derfor vil partene i arbeidslivet være representert i et råd som vil gi anbefalinger om senterets prioriteringer og oppgaver. Jeg har også vært opptatt av å ha tett dialog med partene underveis i prosessen.