Skriftlig spørsmål fra Sveinung Rotevatn (V) til finansministeren

Dokument nr. 15:2230 (2024-2025)
Innlevert: 16.05.2025
Sendt: 19.05.2025
Besvart: 27.05.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Sveinung Rotevatn (V)

Spørsmål

Sveinung Rotevatn (V): Når vil regjeringa sørge for at "Register over reelle rettighetshavere" blir fullt tilgjengeleg for aktørar med legitim interesse, i tråd med Stortinget sitt vedtak, til beste for kampen mot økonomisk kriminalitet i Noreg?

Begrunnelse

Stortinget har ved gjentatte høve handsama sak om eit register over reelle rettighetshavarar. Seinast av kontroll- og konstitusjonskomiteen, jf Innst. 216 S (2024–2025) i april 2025.

Regjeringen har ved to høve meint at Stortingets vedtak 522, 14. mars 2024, er fulgt opp og at det kan utkvitterast, seinast i revidert nasjonalbudsjett. I vedtaket av 14. mars 2024 står det: «Stortinget ber regjeringen raskest mulig sluttføre arbeidet med et utvidet register over reelle rettighetshavere.»

Stortinget er uenig i at vedtaket er fulgt opp. Kontrollkomiteen viser, i Innst 216 S (2024-2025) til at “registeret over reelle rettighetshavere fungerer som et viktig virkemiddel for å sikre økt åpenhet om hvem som eier hva, og på den måten kunne avsløre og hindre for eksempel korrupsjon, økonomisk kriminalitet, hvitvasking og skatteunndragelse. Komiteen viser til at en samlet finanskomité senest i fjor påpekte at regjeringen skulle jobbe videre med å åpne registeret for alle, og at Finansdepartementet derfor må følge opp dette i pågående regelverksprosesser om registeret. I tillegg fremstår ikke funksjonaliteten i registeret som ferdig utviklet, og det bør derfor arbeides videre med å gjøre registerets funksjonalitet mer brukervennlig. Registeret må etter komiteens mening gjøres mer tilgjengelig for at målet om et så åpent register som mulig skal nås. Komiteen ber om at regjeringen raskt får dette på plass, slik at vedtaket kan utkvitteres.”

Da regjeringen fremmet Prop. 74 LS (2023 –2024), blant annet om endringer i Lov om register over reelle rettighetshavere, ble det henvist til både avgjørelser i EU-domstolen og en sak for Efta-domstolen om rådgivende uttalelse fra Liechtenstein. På denne bakgrunn la regjeringen seg på en meget forsiktig linje i forhold til hvor mye registeret skulle åpnes for andre enn myndighetene. Det ble for eksempel ikke åpnet for at mediene skulle kunne gjennomføre kryssøk. Nå foreligger uttalelsen fra Efta-domstolen. Den konkluderer med at det juridisk ikke er noe i veien for å gi personer med legitim interesse, som journalister, en langt mer omfattende tilgang enn i dag.

Det er dermed ingenting i veien for at regjeringen raskt og uten forsinkelse endrer forskriften, og sikrer personer med legitim interesse full tilgang til registeret.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Registeret over reelle rettshavarar vart etablert 1. oktober 2024, med ei gradvis innføring av plikta til å registrere opplysningar fram til 1. august 2025. Ambisjonen har heile tida vore å ha eit så ope register som mogleg i arbeidet mot kvitvasking og annan økonomisk kriminalitet. Registeret er per no ope for tilgang for visse offentlege styresmakter, rapporteringspliktige etter kvitvaskingslova, media, sivilsamfunnsorganisasjonar og høgare utdanningsinstitusjonar. Dei som har tilgang, kan søke på organisasjonsnummer og få opp dei reelle rettigheitshavarane til juridiske personar. Offentlege styresmakter skal i tillegg kunne gjere oppslag på fødselsnummer eller d-nummer til fysiske personar og trekke ut heile registeret (noko som gjev moglegheit for såkalla kryssøk). Om dagens tekniske funksjonalitet fullt ut kan opnast også for andre enn offentlege styresmakter, må avklarast i regelverket. Vidare er funksjonaliteten i registeret framleis under utvikling i Brønnøysundregistrene.
Finansdepartementet etablerte i november 2024 ei arbeidsgruppe for å greie ut norsk gjennomføring av EUs nye antikvitvaskingspakke. Arbeidsgruppa består av representantar frå Finansdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Finanstilsynet og Økokrim. Eit sentralt punkt i gruppa sitt mandat er å vurdere korleis nye krav til register over reelle rettshavarar skal gjennomførast, inkludert om dei nye reglane gjer det mogleg å opne tilgangen til registeret ytterlegare. Pakka omfattar mellom anna reglar som skal sikre etterleving av avgjerda frå EU-domstolen i sameinte saker C-37/20 og C-601/20, den såkalla Sovim-avgjerda frå 2022. Tidlegare i denne månaden har det òg kome avgjerd i sameinte saker E-1/24 og E-7/24 frå EFTA-domstolen, der ein domstol i Liechtenstein hadde bedt om ein rådgjevande uttale. Den nye avgjerda gjev nokre rettslege avklaringar om tilgangen til registeret, og ho vil difor òg inngå i arbeidsgruppa sine vurderingar, mellom anna om tilgangen til kryssøk i registeret.
Arbeidsgruppa har frist til å ferdigstille si utgreiing innan utgangen av 2025. Gruppa skal òg vurdere om delar av mandatet som gjeld registeret over reelle rettshavarar kan ferdigstillast tidlegare, spesielt med tanke på å gje tilgang til fleire aktørar. Regjeringa vil kome tilbake til Stortinget med eventuelle forslag til regelverksendringar i lys av arbeidsgruppa sine konklusjonar. I den samanheng vil ein òg måtte sjå nærare på kva som trengs av tekniske forbetringar i funksjonaliteten i registeret. Før desse regelverksforslaga er behandla, er det ikkje klart kva for ein funksjonalitet det er mogleg eller naudsynt å ha, og dermed heller ikkje kva for tekniske løysingar som må utviklast.