Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2364 (2024-2025)
Innlevert: 30.05.2025
Sendt: 30.05.2025
Besvart: 06.06.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Kan det bes om at næringsministeren redegjør for sin påstand om at en dagsbesøksavgift på cruise ikke vil hjelpe kommuner som Tromsø og i Lofoten?

Begrunnelse

Under Politisk kvarter på NRK 21. mai 2025 uttalte næringsminister Cecilie Myrseth:

"Også er det viktig å si, akkurat det forslaget kommer ikke til å hjelpe kommunene hverken i Tromsø, Lofoten eller andre, det som nå ligger på bordet, om det bare blir cruise."

Cruisetrafikken har økt med over 130 prosent i Troms mellom 2010 og 2023, og cruiseturister utgjør en betydelig andel av turistene der. Spesielt blant de dagsbesøkende. Tromsø har alene over 200 000 cruisepassasjerer årlig og Lofoten rundt 100 000. Dersom man innfører en dagsbesøksavgift på mellom 5 og 10 euro per passasjer og lar inntektene tilfalle kommunene, kan Tromsø potensielt motta mellom 10 og 20 millioner kroner i året. Lofoten vil kunne motta omtrent halvparten av dette. Setter man skatten til nivået av Longyearbyen på 150 kr, får Tromsø 30 millioner kroner. Slike summer vil kunne bidra vesentlig til lokal tilrettelegging, vertskap, renovasjon og besøksforvaltning. Statsrådens påstand synes i lys av dette å ikke ha noen rot i virkeligheten.
Å innføre anledning til cruiseavgift nasjonalt vil også komme kommunene på Vestlandet til gode – områder som i høringen om turistskatt uttrykte at overnattingsskatt ikke traff og at det i stedet er cruiseturismen som skaper utfordringene.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Reiselivsnæringens fotavtrykk på natur og klima er ikke uvesentlige, og for noen lokalsamfunn er det krevende når det kommer mange tilreisende i høysesongen. Regjeringens innsats for reiseliv innebærer en helhetlig satsing der vi også tar vare på lokalsamfunnene, menneskene og naturen i de områdene av landet som får besøk. Skal reiselivsnæringen fortsette å vokse, må dette skje innenfor bærekraftige rammer. På sikt kan dette også bidra til at reisemålet blir mer attraktivt for turistene.
Flere turister betyr et økt press på fellesgoder, som for eksempel tilgang til stier, offentlige toaletter og søppelhåndtering. Stortinget behandlet onsdag 4. juni Prop. 96 L (2024–2025) Lov om besøksbidrag. I proposisjonen foreslo regjeringen å gi kommunene et nytt verktøy til å håndtere utfordringene som oppstår ved mange besøkende.
Regjeringens forslag var en frivillig kommunal overnattingsavgift som skulle være åpen for alle landets kommuner. Stortinget sluttet seg til regjeringens forslag til overnattingsavgift med noen justeringer. I tillegg besluttet Stortinget å gi regjeringen en forskriftshjemmel for besøksbidrag fra cruisevirksomhet. Regjeringens opprinnelige forslag var at besøksbidrag fra cruisevirksomhet skulle komme i neste fase.
Et besøksbidrag fra cruisevirksomhet er ikke hørt eller utredet, og det gjenstår å ta stilling til en rekke detaljer om hvordan ordningen ev. bør utformes. Representanten har gjort noen regneeksempler. Per nå er det ikke tatt stilling til avgiftens størrelse eller innretning. Det er også store forskjeller mellom kommuner. Det er ikke alle kommuner i Lofoten som har cruisehavner, og i Tromsø er det en stor andel av turistene som flyr inn til kommunen.
Regjeringen mener derfor at en ordning med et lokalt besluttet besøksbidrag fra overnatting, i kombinasjon med besøksbidrag fra cruisevirksomhet, i sum er bedre egnet til å møte utfordringene som kommunene står overfor enn om en kun hadde innført en ordning med besøksbidrag fra cruisevirksomhet.